Patos – flyktige scenarier i rom

I årets første tendensutstilling ønsker Scenario interiørarkitekter å skape konturene av rom som spiller på våre følelsesregistre.

Foto: Fredrik Bull/Scenario.

Hva skjer med deg når du kommer inn i et rom? Det kommer an på rommets utforming, tenker du kanskje. På hvordan det er møblert, hvilke materialer som er brukt og hvilke farger veggene er malt i, eller hvordan mønstrene i tapetet preger veggene. Hvordan det lukter i rommet, vil også spille inn på totalinntrykket. Og hvor du kommer fra, hva som foregikk utenfor rommet. Følelsen du får av å tre inn i et rom kan ikke tilskrives en enkelt ting. Det er snarere et puslespill som består av mange biter: Når alle disse kommer sammen, skapes det omgivelser som stimulerer sansene våre. En helhet som umiddelbart gir deg en følelse idet du tråkker over dørterskelen.

I årets første tendensutstilling ønsker Scenario interiørarkitekter å skape konturene av rom som spiller på våre følelsesregistre. De vil bruke materialer, lys og farger for å stimulere sansene våre, og få oss til å legge merke til detaljer i rommet som virker inn på oss som mennesker. Lydeffekter og musikk kan også være sterke virkemidler i slike sammenhenger. På den måten forteller rommet historier utenom det vanlige. Vi har valgt å kalle det patos. Gjennom å vekke bestemte følelser, kan man også endre kjøpemønstre eller holdninger. Og ikke minst: Skape et ønske om å komme tilbake, å søke mot akkurat dette rommet, igjen og igjen.

Foto: Pernille Haukvik.

Hva betyr egentlig patos?

I dagligtalen betyr patos gjerne overdreven eller melodramatisk bruk av følelsesmessige (sentimentale) virkemidler, mens det i retorisk sammenheng har status som bevismiddel fordi man anerkjenner at publikums følelser er viktige for at budskapet skal nå frem. Man blir ikke overbevist av rent fornuftsbaserte argumenter. Sagt på en annen måte: Fornuft og følelser henger sammen. I den retoriske tradisjonen kan fornuften bidra til forståelse og innsikt, men det må følelser til for å skape engasjement i saken. Uten følelser blir det ene eller det andre utfallet likegyldig, og publikum vil ikke foreta seg noe. Ettersom retorikk delvis handler om å motivere publikum til handling, er patos avgjørende. Kilde: Jan Grue, Store norske leksikon

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Utstilling
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Utstilling
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Utstilling
Ambiente – Livsstilsbevegelsen

Det er aldri det samme, det er alltid noe nytt. Den ledende internasjonale forbruksvaremessen er en fantastisk opplevelse! Få en oversikt over den globale markedsplassen på Ambiente ved å observere det dynamiske samspillet mellom produkter og design, høydepunkter og arrangementer.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Christmasworld – En for alle årstider

Som den ledende internasjonale varemessen for sesong- og festdekorasjoner, åpner Christmasworld for effektive designmuligheter for å overraske kundene. For nye synergier som gir merverdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Creativeworld News

Hold deg oppdatert og ikke gå glipp av nyheter. Vårt nyhetsbrev gir deg den siste informasjonen og praktiske tips for ditt besøk på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023