Revier, siste skrik innen hotellkonsepter
Basecamp for urbane oppdagere og et fristed for reiseglade. Omgitt av kunst, design og kultur.
-Revier er en kombinasjon av boutiquehotell og aparthotell, hvor innsjekk og utsjekk er heldigitalisert og gjester administrerer oppholdet via sin egen telefon. Ved å lage en utadvendt førsteetasje med spennende mat- og drikkeopplevelser, forsøker vi å bryte ned det unaturlige skillet mellom byens befolkning og tilreisende gjester, forteller Wilhelm Hartvig, CEO hos selskapet Att som utvikler moderne hotellkonsepter.
Revier befinner seg midt i hjertet av pulserende Kvadraturen i Oslo.
–Med Revier, har vi skapt en velutstyrt basecamp for urbane oppdagere og et fristed for reisende som trenger å lade batteriene. Huset tilbyr 65 leiligheter og rom som utgjør det perfekte utgangspunktet enten du skal på en kort forretningstur, eller et lengre opphold. 31 av enhetene har et eget, fullutstyrt kjøkken.
Hva er ideen bak design og innredning?
–Rehabiliteringen av Revier markerer begynnelsen på en ny epoke for bygget som tidligere huset hotellet Grims Grenka. Bygget består av 5000 m2 i moderne stil, kledd inn i lokale referanser.
Revier er designet av Gathe + Gram. Huset er inspirert av Oslo, menneskene som bor i byen og alle de fine minnene man skaper i Oslomarka, -fjorden og byen. Det kommer til uttrykk i materialvalg som tre, betong og stein og spennende mønster i ulike tekstiler og teksturer. Bymylder kommer til utrykk gjennom fargepalettene i de ulike områdene, samt personligheten de ulike avdelingene har. Dette vil være spesielt synlig på den populære takterrassen, det idylliske atriet og publikumsområdene på bakkeplan.
Gathe + Gram er et boutique interiørarkitektkontor lokalisert i Oslo og London. De spesialiserer seg i unike design med personlighet hvor hvert prosjekt får sitt eget utrykk.
–Designet er casual og gjennomarbeidet av designduoen som blant annet var ansvarlig for Britannia Hotel i Trondheim. Gathe + Gram har gjennomgående jobbet med kvalitetsmaterialer - fra lavastein, ekte tre og omfattende bruk av materialer og detaljer på alle flater. Det er mye spesialdesignede produkter, både bardisker, møbler, lamper og ikke minst de gjennomarbeidete kjøkkenene på rommene og hodegavler. Alt gir Revier sin helt egen unike karakter, hvor mennesker er i fokus, avrunder Wilhelm Hartwig.
Et hotell, én og samme kunstner
I tillegg fikk den unge, fremadstormende kunstneren Constance Tenvik i oppdrag å utsmykke hele bygget - den hittil største utsmykkingen av et norsk hotell av en enkeltkunstner. Totalt 101 kunstverk ble levert av Constance Tenvik.
–Det har vært fantastisk å få jobbe med en så omfattende utsmykning. Mitt aller første hotelloppdrag, forteller Constance Tenvik.
Hva særpreget oppdraget til Revier?
–Det er helt unikt at et hotell velger seg én kunstner som gjør all kunsten. På samme måte som jeg jobber med å bygge verdener i installasjonene mine (Voyage Autour de Ma Chambre på Astrup Fearnley Museet i 2019) har jeg fått lage en helhetlig verden på hotellet. Man kan se motiver bre seg ut på kryss av kunstuttrykk og med et narrativt og figurativt utgangspunkt.
Hva kan du fortelle om de arbeidene du leverte?
¬–Heisene er drapert i vevede tekstiler jeg har produsert i Italia basert på et mønster jeg har laget med utgangspunkt i de ville blomstene Sukkertopper. Jeg har også laget et mønster basert på et appelsintre langs den Franske Rivieraen som ble trykket på silke. Silketrykk på papir viser øyne som minner om påfuglfjær, dansere inspirert av pioneren Isadora Duncan og en diva. Jeg har også klippet ut primadonnaer i tykt papir og malt i gouache. Jeg har malt tre portretter i gouache på papir. Mange av de mindre arbeidene finnes det spor av i de større arbeidene. Mønstre og figurer går igjen og blir til en større helhet. Det største maleriet er midt i hotellet og viser et drømmende motiv fra en hage. Videre inn i hotellet på restauranten Savage har jeg malt et triptyk av dansende gjester og fat fulle av mat. Jeg gleder meg til å spise der!
Hvor lang tid brukte du fra første skisser til ferdig levering?
–Oppdragsgiver Brundtland & Krosby hadde ønsket å sette meg på et oppdrag over en lengre tid der jeg får jobbet på en fri måte på kryss av uttrykk. Med Attstays og Revier ble det full klaff. Dialogen begynte i april 2022 og jeg leverte alt rett før september.
Hva var den største utfordringen?
–Å bli ferdig i tide. Jeg lagde til sammen 101 arbeider og måtte stole på at ikke bare jeg skulle holde tidsfrister, men også alle involverte fra tekstilproduksjon til rammemakere. Med gode samarbeidspartnere og god flow på atelieret gikk dette veldig fint, fremhever Constance Tenvik.
Kunstrådgivningsfirmaet Brundtland & Krosby valgte Constance Tenvik
–Da Revier tok kontakt med oss i mars 2022, var temaet å finne kunst til hotellet. Prosessen var omfattende, idéer, kunstverk og kunstnere ble diskutert. Ideen var å skape gjenkjennelighet og helhet for hotellet, og det var viktig at kunsten fremstod som et selvstendig bidrag, forteller Ellen Johanne Gleditsch Bensalah, kunstrådgiver hos Brundtland & Krosby.
–Med en dragning mot narrativer, farger og overdrivelser arbeider hun med å undersøke menneskelige paradokser. Maleriene er inspirert av mennesker, drømmer og mytologiske fragmenter som bindes sammen i rik kromatisk maksimalisme, der sårbarhet møter dekadens.
Hvordan jobber Brundtland & Krosby?
–Brundtland & Krosby har siden 2012 arbeidet med rådgivning innen kjøp og salg av kunst - og jobber direkte med privatpersoner, bedrifter og interiørarkitekter. B&K er ikke knyttet til et enkelt galleri, men samarbeider med en rekke gallerier og kunstnere, nasjonalt og internasjonalt. Vi reiser på kunstmesser verden rundt, går på utstillinger, gallerier og museer, besøker kunstnere i studio, leser faglitteratur mm - kort sagt holder oss oppdatert på vårt fagfelt.
–Det å finne god kunst tar tid, og det er alltid en prosess kunden skal gjennom fra ide til ferdigstillelse. Dette innebærer å sette opp et budsjett, diskutere hva kunden er ute etter, besøke stedet der kunsten skal henge, - kort sagt gjøre oss kjent med kunden så vi forstår hva de er ute etter. Deretter gjør vi en grundig research-runde for å finne frem kunstneriske forslag vi mener er gode og som vil passe kunden og prosjektet. Her er det viktig å huske på at god kunst ikke er hyllevare, så dette kan ta litt tid før man treffer riktig. Dette er jo noe av det morsomste ved jobben - det å skaffe kunst som står deg over tid og som kunden blir glad i, avslutter Ellen Johanne Gleditsch Bensalah.
Tekst Gunnhild Bjørnsti Foto Yvonne Wilhelmsen, Pernille Munster, Kevin Fauske og © Thomas Widerberg (nærbilder av kunst)