Rosendahl får millionbot for brudd på konkurranseloven
Konkurranserådet har gitt Rosendahl Design Group en bot på 7,5 millioner DKK for brudd på konkurranseloven. Rosendahl har hindret sine forhandleres såkalte «passive salg» av designprodukter som Kay Bojesens apefigurer og Kähler-vaser. I tillegg har Rosendahl benyttet bindende videresalgspriser i flere tilfeller.
Konkurranserådets leder, Christian Schultz, sier: «Rosendahl har stilt krav til sine forhandlere om at de ikke får selge Rosendahls produkter videre til andre forhandlere som kommer for å kjøpe produktene. I tillegg måtte noen forhandlere holde prisene på et visst nivå. På denne måten har Rosendahl søkt å holde prisene oppe, uavhengig av hvor forbrukerne kjøpte Rosendahls designprodukter».
Både bindende videresalgspriser og restriksjoner på passivt salg er i utgangspunktet ulovlig etter konkurranseloven. Rosendahl må betale en bot på 7,5 millioner DKK. Her har vi tatt høyde for at selskapet har bidratt til å avklare saken.
Rosendahl Design Group har erkjent å ha brutt konkurranseloven og betaler en bot på 7,5 millioner danske kroner.
Rosendahl har inngått avtaler med sine forhandlere som begrenset forhandlernes videresalg av Rosendahls produkter til andre forhandlere. I tillegg har Rosendahl inngått avtaler med enkelte forhandlere om bindende videresalgspriser, som innebærer at forhandlerne ikke kan selge Rosendahls produkter under et visst prisnivå. Krenkelsene fant sted i perioden 2017 til og med 2021.
Boten utstedes av Konkurranserådet og fastsettes på grunnlag av overtredelsens grovhet og varighet samt størrelsen på konsernets omsetning. Det har vært en skjerpende omstendighet at Rosendahl har utsatt andre selskaper for gjengjeldelse for å få dem til å respektere en konkurransebegrensende avtale.
Som formildende omstendigheter er det lagt vekt på at Rosendahl selv har bidratt til å avklare saken og at selskapet aktivt har arbeidet for at ansatte følger konkurranseloven. Selskapet har blant annet en intern policy for å overholde konkurransereglene.
Rosendahl Design Group uttaler i en pressemelding at det er et grunnleggende prinsipp for Rosendahl Design Group å beskytte og støtte fri konkurranse, og at selskapet til enhver tid bestreber seg på å overholde gjeldende regelverk, og at det tar sterk avstand fra de brudd som Det danske Konkurranse- og Forbrukertilsynet anser å være påvist i enkeltsaker.
Finansdirektør Lisbeth Dau sier om avgjørelsen:
«Uregelmessighetene som er beskrevet strider helt klart mot Rosendahl Design Groups verdier og måten vi ønsker å drive forretning på. Selv om dette er enkeltstående brudd som skyldes feil og manglende forståelse av gjeldende lovgivning samt mangelfulle råd fra tredjeparter, erkjenner selskapet sitt ansvar. Vi har derfor satt i gang en rekke robuste tiltak i 2021 og 2022 for å sikre at noe lignende ikke skal kunne gjenta seg».
«Rosendahl Design Group er generelt svært bevisst på at selskapets ansatte kjenner og forstår eksisterende regler og gjennomfører derfor løpende introduksjon og opplæring i gjeldende lovverk. Det presiseres i den forbindelse uttrykkelig at ansatte i Rosendahl Design Group ikke skal påvirke forhandlernes priser på noen måte, herunder ved å fastsette bindende videresalgspriser».
Som en oppfølging av dialogen med det danske Konkurranse- og Forbrukertilsynet har Rosendahl Design Group utvidet sitt interne compliance-opplæringsprogram og tatt i bruk et eksternt støttet varslingsverktøy.
«I Rosendahl Design Group streber vi etter at vår virksomhet skal være basert på sterke relasjoner med våre forretningspartnere og skape gjensidig verdi. Dette er derfor helt klart forventningen alle våre forretningspartnere må kunne ha til oss. Vi beklager feilene som har skjedd og ser frem til å fortsette det lojale samarbeidet med våre dyktige, mangeårige samarbeidspartnere», sier Lisbeth Dau.
Tekst Pia Finne Oversatt av Gunnhild Bjørnsti