Royal Copenhagen lanserer et nytt servise: Blueline

Med ren estetikk og enkel form, - en moderne hilsen til stolt designarv

Blueline Oval.

Håndmalt porselen i ypperste klasse var det som la grunnen for Den Kongelige Danske Porselensfabrikk i 1775, og er fortsatt i dag varemerkets signatur.
Siden da har den første serien, Musselmalt Riflet i sin opprinnelige form så vel som inspirerte tolkninger, prydet bord i over 200 år
Denne våren ser en ny tolkning av de tidløse rillene, kombinert med elegante, lyseblå penselstrøk, dagens lys. Århundrer med tidløs eleganse pakket inn i et helt nytt uttrykk av skandinavisk enkelhet og eleganse.
Royal Copenhagen har lang tradisjon med hvite riller og koboltblå dekor. Med det nye serviset, Blueline, er porselensfabrikkens historiske logo inkludert i en kolleksjon som er fornyet både i uttrykk og funksjonalitet. Blueline er designet av Royal Copenhagens egne designere og er et godt eksempel på hvordan historiske referanser og en stilistisk logo er tolket på nye måter og passer inn i dagens mat- og spisekultur.
Navnet, Blueline, er en direkte referanse til den enkle, koboltblå linjen som omkranser kanten på hvert produkt. Inspirasjonen kommer fra Royal Copenhagens historiske referanser til det maritime. Noe ikoniske Blå Måke og det siste serviset HAV også er eksempler på.
Blueline er en kolleksjon som forener funksjon, skjønnhet og enkelhet. Alle detaljer har blitt redusert til et minimum, og kolleksjonen består også av et minimum antall deler som er multifunksjonelle i bruk og gjenspeiler dagens spisetrender. Hver del har en rund kupeform, og har også nye deler som er designet slik at de passer inn i Royal Copenhagens klassiske sortiment. Hver del kan brukes til flere formål og kombineres med andre Royal Copenhagen- serier.

Serviset Blueline består av 9 deler som alle er dekorert med den karakteristiske, håndmalte, blå kantlinjen og logostempelet. Det slående, enkle serviset har utgangspunkt i den ikoniske Riflet- plattformen, slik at det passer godt inn med øvrige kolleksjoner, samtidig som den strikte minimalismen lar serviset skille seg ut på en moderne måte. Den tynne, håndmalte blå linjen i Royal Copenhagens ikoniske, koboltblå farge gir en iøynefallende kontrast mot det hvite porselenet, og er et eksempel på hvor vanskelig kunsten å male porselen og stemple for hånd virkelig er.
Å skape den uendelige blå linjen er en kompleks teknikk som resulterer i det sofistikerte uttrykket og gir den nye kolleksjonen en diskret sjarm og ro. På hver del avbryter et iøynefallende stempel mønsteret i rillene og gir et vakkert avbrudd i det kjente. Logoen, som inneholder de tre karakteristiske bølgene, stemples for hånd på hver del, med imponerende presisjon av en av de dyktige porselensmalerne. De tre bølgene har fulgt merkevaren i alle år, og har siden 1775 blitt malt for hånd under hver porselensdel.
Det tradisjonelle håndverket gjør hver del unik, hvor resultatet er avhengig av hver malers teknikk, bruk av farge, glasur og presisjon i plassering av den blå linjen.
Den nye Blueline-kolleksjonen vil bli tilgjengelig i Royal Copenhagens butikker, på royalcopenhagen.com og hos utvalgte forhandlere fra 1. mars 2021.

Relatert innhold

27.03.2024Designbase.no

Light + Building viste fremtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

19.02.2024Designbase.no

Sett opp til påske

13.02.2024Designbase.no

Södahls fire nye akrylduker varsler våren

12.02.2024Designbase.no

En himmelsk farge finner sted

05.02.2024F&H Group AS

Sponseret

Følsom vår fra Södahl

05.02.2024F&H Group AS

Sponseret

Alt til vårlunsjen fra Södahl

05.02.2024F&H Group AS

Sponseret

En fargerik sommer med Sorrento

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023