Sensasjonelt messe-comeback

Det var et sensasjonelt comeback for Ambiente, Christmasworld og Creativeworld som for første gang gikk sammen for å inspirere som det globale knutepunktet for kommende livsstilstrender. De gjenspeiler den økende sammensmeltingen av livsstiler og fokuserer på det overordnede temaet bærekraft.

Utvalg fra de tre trendområdene. Bilder Pia Finne.

4 561 utstillere fylte alle Frankfurts messesenters 352 950 brutto kvadratmeter og imponerte 154 000 forhandlere fra 170 nasjoner over hele verden som besøkte messen. Dermed er over 70 prosent av de besøkende fra land utenfor Tyskland.

Mere end nogensinde blev Frankfurt hjemsted for det globale marked for forbrugsvarer. I fem dage summede de fuldt bookede udstillingshaller af gensyn og en energisk ordrestemning. 

Mer enn noen gang ble Frankfurt hjemsted til det globale markedet for forbruksvarer. I fem dager summet de fullbookede utstillingshallene av gjensyn og en energisk ordre-stemning.

–Med en overveldende og enorm internasjonal deltakelse har vi gjort et utrolig comeback for den globale forbruksvare-verdenen etter to år med pandemi. Frankfurt har styrket sin ledende posisjon og er nå den ledende inspirasjons-, ordre- og nettverksbegivenheten. Vårt nye konsept One-Stop-Shop fungerer, sier Detlef Braun, medlem av ledelsen.

Kjøperne fikk glede av et unikt utvalg av friske forretningsimpulser: Hos Ambiente ble Living and Giving utvidet med den nye arbeidsseksjon med henblikk moderne arbeidsliv. Christmasworld inspirerte sektoren med sesongbaserte blikkfang og festlige dekorasjoner med wow-effekt for den vakreste og best-selgende tiden på året.

Med mange kreative tilbud og interaktive workshops, feiret Creativeworld den pågående DIY-boomen. –Det nye messeformatet bestående av Ambiente, Christmasworld og Creativeworld henger godt sammen og er perfekt skreddersydd til profesjonens behov, ettersom sortimentene i hjem- og boligsegmentet også i økende grad smelter sammen. Stemningen blant våre medlemmer var positiv, og dette var nok en gang bekreftet at vår bransje trenger messene som en plattform for nettverksbygging, bestilling og opplevelse av produktene, sier Christian Haeser, administrerende direktør i Handelsverband Wohnen und Büro e.V.

Future Work og bærekraft

Et spesielt høydepunkt var Future of Work området i den nye Ambiente Work seksjonen, som presenterte individuelle løsninger for moderne arbeidsmiljøer.

Arbeidsplassen smelter tross alt i økende grad sammen til sosiale steder hvor samhandling og sosial utveksling finner sted, og etableringen av kontorfellesskap møter det presserende behovet for fleksibilitet og mobilitet.

Temaet bærekraft var allestedsnærværende på alle tre messene med innovative produkter - ifølge Zukunftsinstitut er det stadig mer etterspurt blant forbrukere og vil være et avgjørende kjøpskriterium i fremtiden.

Mer enn 70 prosent av verdens befolkning foretrekker fortsatt å handle i butikk. Men de ønsker å gjøre det mer lokalt, mer bærekraftig og mer samarbeidsvillig. Hver krise skaper motstandskraft, mot og kreativitet, og endringer skaper nye muligheter og potensiale for forhandlere. Her er det viktig å sette kursen tidlig og konsekvent ta på forbrukerens briller, foreslår fremtidsforsker og detaljhandelsekspert Theresa Schleicher fra Zukunftsinstitut.

Digital Extension

Digital Extension er en utvidelse av messen som muliggjør over 80 000 kontakter og utvider messeopplevelsen.

Det avgjørende i forhold til inspirasjonen var den fysiske opplevelsen, som var tydelig i fokus i 2023. På nettplattformen Digital Extension var imidlertid totalt 80.242 deltakere så og si på farten, det var over 8.000 nettverksinteraksjoner, rundt 4.000 chat meldinger ble sendt og over 1000 timer med innhold ble sett.

I løpet av året er også online utstillersøk, bestillings- og innholdsplattformen for Home & Living nmedia.hub, kunnskapsplattformen Conzoom Solutions, Ambiente Blog og de sosiale mediekanalene Ambiente, Christmasworld og Creativeworld tilgjengelig for nettverksbygging, bestilling og innhenting av kunnskap. 

Ambiente trends +23

Ambiente Trends 23+ er bygget opp rundt levende verdener som byr på nye sensasjoner og opplevelser. De tre trendverdenene gir nye impulser, stimulerer kreativiteten og inviterer deg til å se ting fra uvanlige perspektiver. På denne måten kobles trendene sammen med utviklingen fra tidligere år og bærer dem overbevisende videre. Særlig gjelder dette bærekraft og tilhørende materialforskning, nye estetiske løsninger, håndverk og digitale innovasjoner.

–Etter to år i en unntakstilstand peker alt mot en ny begynnelse. I vårt arbeid har vi funnet sterke levende temaer som søker å svare på vår tids presserende spørsmål på vidt forskjellige måter. Felles har de imidlertid alle - en nær forbindelse til mennesker, deres følelser og opplevelser, sier Annetta Palmisano.

Fra trenden unknown beauty_strange + gracious: Reality-estetikk møter det ukjente. Foto: Pia Finne .

unknown beauty_strange + gracious: En miks av reality-estetikk møter det ukjente

Unknown beauty_strange + gracious er navnet på den første av de tre tendensene. Her spiller lengselen etter nye, overraskende opplevelser en avgjørende rolle. Trenden reflekterer et levende tema som kombinerer ukonvensjonell tenkning og utrolige nye kreasjoner. Det uventede finner veien inn i det velkjente boligmiljøet.

Unknown beauty_strange + grasiøs fargepalett tilbyr intense, ekstravagante farger som veksler med milde og myke nyanser.

Materialmessig er det fokus på abstrakte, fremmede former og ukonvensjonelle overflater. Grensene mellom det analoge og det digitale viskes ut, og det samme er den virkelige og den virtuelle verdenen. Konvergensen mellom håndverk og teknologi produserer nye produkter.

Fra trenden calming nature_careful + pleasant: Ny vitalitet møter nærhet til naturen. Foto: Pia Finne .

calming nature_careful + pleasant: Ny vitalitet møter nærhet til naturen

Den andre trenden, calming nature_careful + pleasant, fokuserer på naturens beroligende kraft. Organiske former, milde farger og en gjennomtenkt ressursbruk er like mye i fokus her som i forholdet mellom menneske og natur. Organiske former og design støttes av myke farger.

–Fargepaletten fokuserer på naturlige toner som har en spesielt skånsom effekt med sin delikate pigmentering. Den kjøligere orienteringen har nyanser fra planteverdenen, mens den nøytrale paletten inneholder stein- og metallfarger. Mose, leire og en nyanse av rose gir et varmere uttrykk, sier Palmisano.

Calming nature_careful + hyggelig visker ut grensene mellom teknologi, forskning, kunst og håndverk. Materialers livssyklus er en viktig inspirasjonskilde. Nye løsninger tilbys for eksempel av avfall som blir til nye råvarer.

Fra trenden lasting ideas_passionate + evocative: Designikoner møter tiden her og nå. Foto: Pia Finne .

lasting ideas_passionate + evocative: Designikoner møter tiden her og nå

Den tredje trend, lasting ideas_passionate + evocative, kondenserer ideene til fremragende designikoner til et levende tema som søker løsninger akkurat her og nå. Designerne har de klassiske, ikoniske designene i tankene, men designresultatene er grunnleggende nye og moderne.

Lasting ideas_passionate + evocative fargepalett danner grunnlaget for kraftfulle designs: bensin- og blånyanser dominerer den kjølige enden av fargeskalaen, mens intens oransjerød med nyanser av fiolett og gult sees i den varme fargeskalaen. Både i individuelle farger og de sofistikerte fargekombinasjonene. For eksempel kjennetegner grafiske mønstre og moderne mosaikk denne trenden.

–Samtidig spiller håndverk og ideen om en produksjon hvor spesialfremstilling av små kvanta eller unike produkter en viktig rolle. Mange produkter er funksjonelle og likevel alltid et design statement, sier Palmisano. 

Ambiente, Christmasworld og Creativeworld vil fortsatt bli holdt i Frankfurt messesenter. Ambiente/Christmasworld: 26. til 30. januar 2024, Creativeworld: 27. til 30. januar 2024

–Aida starter nå et helt nytt, spennende og større samarbeid med Karim Rachid, sier Peter Maae Jensen, her sammen med designeren på standen. Samarbeidet lanseres av et stort program med brikker av resirkulert lær. Foto: Pia Finne.

–Aida starter nå et helt nytt, spennende og større samarbeid med Karim Rachid, sier Peter Maae Jensen, her sammen med designeren på standen. Samarbeidet lanseres av et stort program med brikker av resirkulert lær. Foto: Pia Finne.

Relatert innhold

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

31.10.2024Witt A/S

Sponseret

Effektiv GPS-tracker fra PowUnity hjelper stjålet sykkel tilbake til eier

31.10.2024Droppery

Sponseret

Rivièra Maison samarbeider med Droppery for å tilby sømløs dropshipping

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023