Spesialist på innpakning
Det gjelder å finne sin nisje, og Rikter Svendsen AS har lang erfaring med fin emballasje.
Rikter Svendsen er en familiebedrift opprinnelig opprettet i 1922, den gangen fikk det navnet Severin Svendsen Æskefabrik AS. Navnet ble så endret til Rikter Svendsen AS i 1926.
–Opprinnelig startet Rikter Svendsen med å produsere emballasje til Gullsmedbransjen, men vi har utviklet oss til å bli en totalleverandør innen butikkemballasje til alle bransjer, forteller Fredrik M. Rikter Svendsen, 5. generasjon i familiebedriften. Fredrik jobber hovedsakelig med salg og administrasjon, men han gjør litt av alt.
Bedriften eies i dag av 4. og 5. generasjon Rikter Svendsen.
Bedriften holder til på Rolvsøy i Fredrikstad i et bygg på 8000 kvm. Bygget består av eskefabrikken vår, lager, lagerhotell og administrasjonslokale.
Rikter Svendsen tilbyr alle varer som en butikk eller nettbutikk måtte trenge – Vi fører et stort varelager med standardvarer og tilbyr mange spesialvarer med profilering for våre kunder. Noen av produktene som tilbys er plast og papirposer med logo, e-handelsposer og esker med logo, etiketter med logo og silkepapir med logo etc. Vi har også en egenproduksjon som i dag lager det vi kaller fin produktemballasje, som overtrukne esker.
–En PU (produktutvikling-avdeling) i egenproduksjon, og et team som jobber sammen om utvalg av design og produkter innen butikkemballasje. Hele administrasjonen er delaktig i den prosessen, og består av 8 personer.
–Vi har også en grafisk designer, Laila Storbugt, som ordner med bilder, materiell til web og korrekturer på spesialprodukter med logo.
Nyheter i januar
En ny helårskolleksjon lanseres hver januar, med produkter til vår, høst og sommer. Dette gjelder også standardprodukter og lagervarer.
–Vi lager en 2022 kolleksjon, som produseres i kataloger man kan få tilsendt samt publisert på nett. Vi har egen kolleksjon av smykkeskrin til gullsmeder som publiseres på samme måte hvert år. Det sendes også ut nyhetsbrev og legges ut på hjemmesiden vår når det kommer nyheter og nye produkter vi vil vise frem. Hver august måned kommer det en ny jul- og vinter-kolleksjon med julepapir.
Tendenser innen papir
Trendene som miljøpreget emballasje fortsetter. Papirposer med tvinnet håndtak med logo, ofte i rene pene farger og brun eller hvit kraft er en vinner.
–Det er en god kombinasjon mellom miljø-profilering og skandinavisk stilren design. På gavepapirfronten er det forskjellige trender i forskjellige bransjer. Gullsmedene er ofte tradisjonelle i stilen med eksklusivt metallic-papir og metall eller glitter bånd. Gave og interiør har den siste tiden vært store på litt grovere kraft-papir, i forskjellige kvaliteter, alt ettersom hvilken eksklusivitet man ønsker å profilere. Det er stor variasjon mellom trender ut i fra bransjer, eksklusivitet og geografisk beliggenhet.
Derfor har Rikter Svendsen en av Nordens største kolleksjoner på gavepapir og bånd, i alle prisklasser og kvaliteter. De ønsker å kunne treffe alle mulige detaljister med sine produkter.
–Typisk ser vi at farger som kan relateres til vår og sommer er populært det første kvartalet. Da er kundene våre ofte litt «lei» julepapir som mange syntes er litt tungt fargemessig - tradisjonelt, rød, sort og gull. De ønsker da å friske opp med lettere farger som for eksempel en dus grønn, oransje, gul mm. Både ensfargede og natur/blomster-motiv er en sikker vinner for de fleste.
Kunder i Norge og Skandinavia
–Vi selger våre produkter til alle mulige retail-forhandlere, være seg fysiske butikker eller nettbutikker. De største bransjene vi selger til er klær, gave og interiør, gullsmed, kosmetikk og sko, men vi selger også til for eksempel hobbybutikker, gallerier og gårdsutsalg. Alle bedrifter, store og små, er velkomne til å handle av oss. Vi tar ingen gebyrer for små-ordre, og har heller ingen minste-ordre grense. Vår egenproduksjon-avdeling har også mange forskjellige type kunder. Som teknologi-produsenter, sølvvare-produsenter, glass, keramikk og porselen. Alle som lager eller produserer produkter de ønsker emballert i fine esker.
–Vi fokuserer primært på det norske markedet, men har noen kunder også i Sverige og Danmark.
Kundeservice i fokus
Rikter Svendsen AS som totalleverandører er eksperter på kundeservice, og finnes på alle plattformer.
–Vi er på messer, blant annet Oslo Design Fair på Lillestrøm hvor vi anbefaler alle å komme innom for en uforpliktende kaffekopp og ta en titt på vårt sortiment. Våre selgere er ute på kundereiser landet rundt og viser frem våre produkter, og vi har økt satsningen på digital kommunikasjon og produktfremvisning. I den forbindelse lanserer vi nå en ny hjemmeside for mer bilder og informasjon rundt våre produkter. Denne kommer i tillegg til vår web-shop som vi har hatt over lengre tid. Her kan alle bedriftskunder lage en brukerprofil og bestille varer fra vårt standardsortiment.
Rikter Svendsen har stort fokus rundt viktigheten av emballasje i markedsføringen og merkevarebyggingen for kundene.
–En ting er den funksjonelle hensikten til emballasjen som alle er klar over, den andre er profileringsverdien, som vi ser flere og flere av våre kunder implementerer i sin markedsføringsstrategi. Det er viktig å ha en rød tråd, som går i stil med produktene man selger, verdiene man fronter og bransjen man befinner seg i. Rikter Svendsen AS bistår derfor gledelig alle med tips, inspirasjon og rådgivning rundt disse beslutningene. Vi har som nevnt et veldig stort utvalg av emballasje-produkter som kan profileres slik kunden ønsker, og vi oppfordrer alle til å ta kontakt med en av våre selgere for et uforpliktende tilbud og rådgivning.
100 års jubileum
Rikter Svendsen kan feire 100 år i 2022, og har gjennom sine 100 år i bransjen opparbeidet seg gode relasjoner til produsenter verden rundt.
–Vi er konkurransedyktige ikke bare på kvalitet, men også pris.
Som mange andre familiebedrifter står selskapet ovenfor et generasjonsskifte.
–Vi er i en kontinuerlig omstillingsfase. Både på eiersiden og som ansatte har vi nå fått inn en ny generasjon som er en god oppskrift til å levere best mulig service ut til våre kunder. Det som skaper suksess for oss er balansen vi har mellom mange 100 års erfaring og kompetanse fra bransjen, og den yngre gardes kreativitet og innovasjon.
Bærekraft og bevisst miljøtankegang hører med på grunnplanet.
–Miljøfokuset vi ser rundt i samfunnet i dag er viktig for oss som leverandør og produsent av emballasje. Vi jobber hele tiden tett på våre leverandører for å forsikre oss om at vi gjør alt vi kan for å ha en mest mulig miljøvennlig produktportefølje. Det er også viktig for oss som leverandør og hele tiden fornye oss, lære oss mer om miljøet og forsterke vårt fokus, slik at våre kunder kan stole på oss og bruke minst mulig tid på dette selv.
–Noen viktige punkter som vi fokuserer på er at vår produksjon er 100% strømbasert, og bygget vårt blir varmet opp av fjernvarme. Vi optimaliserer produksjonen vår slik at det blir minst mulig overskuddsmateriell, og at det som blir igjen kildesorteres.
Gjenbruk er et nøkkelord.
–Vi ønsker å tilby flest mulige produkter som er FSC merket, resirkulert og resirkulerbart. Mange av våre produkter, som vi ser stadig vekk ved for eksempel fine papirposer, er at disse også blir gjenbrukt. Gjenbruk av emballasje er både bra for miljøet og ikke minst profilering for våre kunder. I mange tilfeller ser vi forbrukere bruke en papirpose eller plastpose med logo helt til den slites ut. Da har de altså eksponert kundens merkevare opptil flere ganger! Har man en fin pose å tilby kunden sitter det gjerne litt lengre inne å kaste denne rett i søpla.
–Det hyggelige for oss er å se den trenden og det fokuset som er i Norge i dag, hvor vi har hatt en solid økning i vår egenproduksjon. Vi leverer produkter av høy kvalitet, men også kortreiste og miljøvennlige produkter som mange i det norske markedet ønsker seg, avrunder Fredrik M. Rikter Svendsen.