Stelton showroom på Skøyen

I et lyst hjørnelokale i en hyggelig murbygning, vises nyheter for sesongen!

–Vi er et dream team! Vi utfyller hverandre rollemessig. Anne, Tan, Ann-Merete..

-Hjertelig velkommen! Daglig leder Anne Høibjerg åpner dørene og tar vel imot. Med på laget har hun Tan og Ann-Merete.

Anne har jobbet for Stelton i 1,5 år, Tan i 2 år, og Ann-Merete i 5,5 år.

Pilastro er en serie med glass og vannkaraffel, med design fra 1920 tallets art deco riller. .

–Vi er et ungt team, og vi kommer alle fra bransjen og har mye erfaring, forklarer Anne. Hun jobbet tidligere hos Bastian (i 19 år) som nå er under F&H Group, som har lokaler like ved. Skøyen er det nye interiørsenteret i Oslo og Norge.

–Vårt showroom har riktignok vært her lenge. Dette er Stelton hjørnet på Skøyen! Det er enkelt for kundene fra hele landet å komme til oss, vi ligger sentralt i forhold til transport, påpeker Anne.

Stelton er riktignok et av de minste showroom’ene i området, men «kundene hygger seg her» sier hun.

¬–Vi inviterte kundene til messe også under pandemien. Det har vært en stor fordel med eget showrom hvor vi har kunnet regulere antall gjester og tatt alle hensyn til smittevern.

I skrivende stund tidlig i mars, var messetiden ferdig, og Anne & co hadde solgt inn vårnyhetene til forretninger og kjeder som kommer på lager i disse dager.

Bestikk Maya i stål, design Tias Eckhoff.

–I månedsskiftet august/september har vi Åpent Hus igjen. Det er samme uke som Oslo Design Fair. For våre større kunder har vi innsalg på høstnyhetene noe tidligere.

Anne viser rundt i det hyggelige lokalet med alle nyheter fra Stelton og Rig-tig flott arrangert og dekorert. Det er Tan som får mye av æren, han er kreativ og flink med origami. Han bretter fugler i vårlig lysegrønt papir, de svever fint over bordene.

–Jeg liker å skape fine utstillinger og jeg kan forme stjerner, blomster og fugler, alt etter hva som passer årstiden, forteller Tan. Han har ansvar for retail, besøker kunder og er mye på farten. Han blir inspirert av å hjelpe til med å velge ut aktuelle nyheter og lage fine utstillinger i butikkene.

–Jeg tenker plassering, form og farge, og gir gjerne gode råd for eksponering. I år er det mye rosatoner. Jeg synes Stelton og RIG-TIG har flotte produkter, og har glede av å løfte varene opp, sier Tan entusiastisk. Han er interiørarkitekt, dekoratør og grafisk designer og har tidligere jobbet på Glasmagasinet i 14 år.

Anne forklarer at de har bygget om Stelton shopene på begge Illums Bolighus i Oslo, løftet utseende og funksjonalitet, med vellykket resultat.

Kaffekvern i stål.



–Vi får mer fortfeste ute i butikk og blir mer synlige. Jeg bruker tegneprogrammer for å vise helhetsløsningene før vi går løs på endringene. Vi vinner tillit på det, fremhever Tan.

Ann-Merete er B2B Manager, en jobb som gjør at hun både er på showroom’et og besøker kunder.

–Jeg har sesongturer til kunder rundt i Norge, nå i vår skal jeg til Stavanger og Bergen. Jeg liker å stå inne for Stelton som merkevare med kvalitet og bærekraft. Jeg er trygg på å selge inn varene og har etter mange år bygget opp god relasjon med kundene, fremhever hun.

Gavegrossist kundene selger firmagaver, til ulike sesonger og spesielt opp mot jul.

–Vi finner riktige farger til større produkter, tilpasser og skaper løsninger sammen. Mulighetene er mange. Kundene får tillit til oss fordi vi er lett tilgjengelige, følger opp og gir raske tilbakemeldinger, fortsetter Ann-Merete.

Anne, Ann-Merete og Tan skaper en fantastisk atmosfære, de jobber godt sammen og hevder at de utfyller hverandre rollemessig.

–Vi er et dream team! Sier de i kor med store smil. Det er ingen tvil om at de trives med å jobbe for Stelton.

Hvordan har imidlertid tiden under pandemien fortont seg?

–Det var fascinerende å se hvordan Stelton klarte å snu seg rundt. De skapte videonyheter, og la til rette for at man skal kunne se varene online. Vi har vært gode på å levere varer, til tross for en utfordrende fraktsituasjon gjennom pandemien, og har hatt en fantastisk utvikling, med omsetningsrekord og stor suksess i 2021, hevder Anne.

Steltons hovedkontor ligger i København ikke langt fra Nyhavn, i et gammelt pakkhus med karakteristisk arkitektur.

–Det er virkelig et flott sted og Stelton Danmark kan besøkes etter avtale. Kundebesøk dit er alltid vellykket. Stelton er familieeid, og man kjenner seg som en del av familien. Michael Ring kjøpte selskapet i 2004 han sitter som eier og svigersønnen Mads Ring Damgaard er internasjonal salgsdirektør og min nærmeste leder, forklarer Anne.

Stelton er tidløs design, produktene har en historie og kan gå i arv..

Designerne er viktige, noen sitter in house i Nyhavn og andre er eksterne fra ulike steder i verden. Design for nye kolleksjoner sendes ut på anbud.

Design, hvor viktig er det i vår tid?
–Vi trenger vakre ting å se på. Stelton har vært dyktige til å komme med nye produkter med vekt på det estetiske og som har en historie. Stelton står for kvalitet og varig design, ikke bare trend. Produktene er klassiske, designmessig rolige og passer med mange stiler, de kan gå i arv.

Anne synes det er fint å se hvordan tidligere Stelton varer passer med dagens trender.

–EM77 kaffekanne, av designer Erik Magnussen fra 1977, er et stilikon. Den finnes i stål, børstet messing og plast i mange farger. Det lanseres 1-2 nye nyanser i halvåret. Stelton er også dyktige til å følge trender. Se bare på «to go» koppene, de er praktiske og i fine farger. Tan har solgt inn drikkeflasker og kopper også til kles- og gavebutikker fordi fargene passet til årets klestrend.

Nyheter for 2022

Stelton har også bestikk-kolleksjoner fra tidligere Norsk Stålpress/Nordstaal.

Stelton kjøpte Nordstaal i 2007 og vårt fokus i år er Tias Eckhoff og bestikket Maya, med 60 års jubileum. Det er folkekjære flotte ting og med norsk, stor verdi.

De har god kontakt med Sigrid, datteren til Tias, og selskapet reproduserer bla. kake/serveringsspade og kaffe latte/long drink skjeer i forbindelse med jubileet til Maya.  I Maya 2000 lanseres grill/biffkniver. Nyhetene kommer til høsten.

Rig-tig har et annet konsept enn Stelton, og har de siste 2 årene har stått selvstendig med et eget brand-navn. Tidligere het det Rig-Tig by Stelton. Ideen er gode bruksting som man har behov for i alle hjem med fokus på funksjon og fornuftige priser, og passer førstegangskjøpere. Rig-tig er opptatt av miljø, lager rene produkter som kan kildesorteres. Det brukes minimalt med emballasje, og den består av nedbrytbar plast og resirkulert papp. Sirkulær økonomi står høyt i fokus.

–Rig-tid har stort spenn i sortimentet, også med elektriske produkter som er 50-talls inspirert. ; Foodie-serien inneholder blant annet håndmikser, vannkoker, smootieblender, flat brødrister og kaffekvern. Av de nyeste produktene finnes melkeskummer, stavmikser og en smart kaffetrakter, som tar liten plass på kjøkkenbenken og rommer 0,4 liter med gjenbruksfilter og er perfekt til å plassere en stor ToGo-kopp.

Viva lykt med lampeolje kommer i sjøgrønn, amber og smoke, inspirert av farger fra glassproduksjon i Italia og italiensk design. Den er i retro stil, har fint lys inne og ute, lett å ta med.

Kakeform lanseres til f.eks. pai, eplekake eller kanelboller, tas ut av ovnen, avkjøles og kan fraktes enkelt og elegant.

Kjevle med bakematte. Bakematten er i silikon og tåler ovn, samt at det er smart oppbevaring ved at matten rulles rundt kjevlen.

Nye brødkurver er flate, plassbesparende, kan brettes sammen med trykknapper, vaskes på 40 grader. Passer også til sy- og strikkesaker.

Steltons nyheter er EM77 i børstet messing, og Mellow Yellow en litt blek art deco gultone.

Pilastro er en serie med glass og vannkaraffel, med design fra 1920 tallets art deco riller. Det lanseres denne våren karaffel i serien, og det planlegges også for flere produkter i serien fremover.


Original Vannkanne designet av Peter Holmblad, opprinnelig en av eierne, ble relansert i 2020, i forbindelse med 60-års jubileet til Stelton.. –Original er et statement piece, kan brukes til både vann- og blomsterkanne, og er god å holde i, forklarer Anne.

Pier led-lampe er en moderne tolkning av Steltons klassiske skipslampe, en modell mange kjenner til.  Den er oppladbar, kan justeres i tre lysnivåer og kan stå i en bokhylle eller på bordet, være både inne og ute. Den er lånt ut til mange stylister, og er et populært designelement, forklarer Anne.

Lucie lykter med 100% vegetabilsk lampeolje kan også stå inne og ute, har fin flamme og er enkle å flytte rundt på. Lucie lanseres i tre nye farger, smoke, amber og azure.

To Go lanseres i dark gold i to utgaver, og som drikkeflaske (dobbeltvegget termos) i stilren design for både kald og varm drikke, - en mini termos.

Collar Kaffekvern kan kverne bønner manuelt til ulike størrelser, og man kan oppbevare kaffebønnene.

–Moomin drikkeflasker og ToGo kopper er en satsing hos Stelton. Mange er glade i figurene og det er en historie bak hvert motiv, fra Tove Janssons kjente barnebøker. Vi vet allerede nå hva som kommer til høsten og i 2023, og vi har definitivt tenkt til å satse videre med Moomin.

Moomin ABC Collection fra Rig-tig er en nysatsing til barn, med fokus på barnas interesse for å lære å lese. Serien lanseres i mai/juni og består av drikkeflaske, kopp, tallerken og skål i to ulike farger. Drikketut er også med, til de minste barna.

Relatert innhold

17.04.2024Designbase.no

Nytt AI-verktøy kan utstyre forbrukere med IKEA-møbler

16.04.2024Designbase.no

Hamonoya er en ny distributør for Patisse

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

20.03.2024Designbase.no

Design House Stockholm får ny administrerende direktør

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023