Stil, materialer og farger for det kommende året i interiørbransjen
Med alle nasjonale og internasjonale messer avlyst, er det viktigere enn noen gang at bransjen holder seg oppdatert på det som skjer. Ambientes trender for 2021 gir god oversikt.
Som du vet ble Ambiente og International Consumer Goods Show også kansellert. Men nettopp fordi ingen kommer på internasjonale messer i vår, er det enda viktigere for bransjeaktører å få all den inspirasjonen det er mulig fra andre steder. Heldigvis har Ambiente valgt å publisere sine trender for resten av 2021, til tross for den avlyste messen.
Trenden er delt inn i tre temaer, skapt av Stilbüro bora.herke.palmisano, og trendforskerne har blant annet sett på hvordan vi vil leve i fremtiden, hva som har skjedd siden koronapandemien kom inn i verden, og hvilke spådommer vi kan dea nytte av.
–Ikke minst trender med lang levetid har nå blitt en del av vår kultur. 2020 har grunnleggende endret våre sosiale og økonomiske mønstre, og med det som bakgrunn gir Ambiente verdifull informasjon om kommende trender, sa Nicolette Naumann, visepresident hos Ambiente.
De tre trendtemaene som er valgt for 2021 er: "emotional. love of home", "continual. related to nature" og "renewal. notion of redo".
"emotional. love of home"
Trenden med følelser og kjærlighet til hjemmet viser hvordan trygghet kan ta form innenfor hjemmets fire vegger. Her ses velour-varme vintage-nyanser som fersken, rødtoner og utvasket blå, beige og honning som skaper en kjent og koselig atmosfære; et sted hvor folk kan roe seg og gjøre et bredt spekter av ting - fra lekser og online yogaklasser til middag i en intim og hyggelig atmosfære.
"continual. related to nature"
Trenden med kontinuitet relatert til naturen handler veldig mye om alternative materialer som får hjemmet til å føles nær naturen. Grove materialer, fargede glasurer eller bevisst ufullkomne overflater gir et rått utseende mens de er perfekt designet. Paletten i dette temaet spenner fra en sterk mosegrønn til jordbrun og grått samt vegetativ grønn.
"renewal. notion of redo"
Trenden med fornyelse og oppussing er skapt rundt en stemning av å gå videre. Re-design, oppgraderinger og utprøving av nye ideer. Med en DIY-holdning og iscenesettelse av kjente materialer på en måte som aldri har blitt sett før, inviterer denne trendy verden forbrukeren til å engasjere seg i nye perspektiver.
Fargepaletten inneholder mørk blodrødt, strålende solskinnsgult, fiolett, rosa, oransje og en frisk algeaktig blågrønn tone, grå som i skyer og blått som havet. Nyanser som alle gir forbrukeren ønsket om å omfavne den positive endringen.
Av Pia Finne Oversatt av Gunnhild Bjørnsti