Studio No More Mondays -kreativiteten blomstrer, nå også med teppedesign og bærekraftig tankegang

Brede Rørstrand og Torunn Myklebust jobber med verdens fremste motehus og lever av og for luksus-segmentet. De er bevisste designere som ser muligheter for tiden vi lever i.

Foto Inger Marie Grini.

–Vi lager broderier og mønstre til tekstiler som benyttes av designere hos motehus. De kommer på kolleksjoner som vises på catwalken og i haute couture. Vi er heldige som har kunder som Loewe, Givenchy, Lagerfeld og Cartier, samt Pia Tjelta og Helly Hansen her hjemme i Norge, forklarer Brede Rørstrand.

Han og samboer Torunn bor i Paris, stortrives der, og driver sitt eget designfirma No More Mondays. De fleste prosjekter er innen mote, men de er også opptatt av interiør.

–Vi har designet et nytt konsept, et dobbelteppe, som kan brukes både inne og ute.
Det er et teppe for hele året, som til sofaen, foran peisen og det gir varme. Det kan også brukes som sengeteppe. Utendørs på sommeren passer det på svaberg, til parken og spesielle anledninger. Vi tenker på teppet som et lerret for å dele opplevelser med venner og familie. Kall det gjerne et generasjonsteppe, et arvegods slik man hadde før i tiden. Da kjøpte man ikke ting bare for å kjøpe, men fordi tingene betydde noe. Vi har lyst til å komme tilbake til det, påpeker Brede.

Brede og Torunn vil ivareta håndverk og de beste verdier, og ikke minst tro på det gode i livet.

–Luksus kan være elitistisk men man glemmer at den verdenen bygger på lange tradisjoner før ideen med mote ble skapt. Det var snakk om tradisjoner, tvinne tråder, veve dem til stoff og ha kunnskap om hvordan man syr. Denne søken etter kvalitet, det at man bryr seg hvordan et plagg faller, hvordan det kjennes på kroppen er det ikke så mye tid til i fast fashion. For oss handler det om håndverket, kjærlighet og respekt, for å skape det beste – det er luksus. Vi jobber med ting som skal vare, gjerne lengst mulig, vi tror på det! Da blir alt viktig, som tråder, fibre og hele prosessen, og noe sterkere og større enn kortsiktige trender som bare glir bort. Det å skape noe som kan leve videre til barn og barnebarn, gir mange verdifulle elementer, mener han.

Interiør har ikke stor forskjell fra mote. Det er felles tradisjoner i forhold til kvalitet, og Brede forteller at de alltid har vært interessert i interiør siden de startet eget studio fra 2017.

–Vi er begge vestlendinger, fra øyer, og har forhold til salt, vind og vær, lengsel til sol og sommer, fordi sommeren er aldri lang nok. Øyeblikkene vi ønsker å fange er lengsel etter sommer, ligge på stranden, gjerne i skyggen fra en parasoll, lytte til blafring fra vindpust. De øyeblikkene med ferie og varme, at man er tilstede, var inspirasjonen til teppet vi har skapt. Designet med dekonstruert stripe på en side som symbol på sol og sand, og fargerikt på andre siden.

Paradigmeskifte er på gang, det må tenkes nytt innen mote. Bærekraft må komme på banen.

–Vi kontaktet en produsent i Como som jobber med Chanel, Dior, Givenchy, Celine og med garnkvaliteter på ypperste nivå. I retning av bærekraft tankegangen ville vi prøve restegarn. Det gir ikke samme valgfrihet som før, men greit, vi må arbeide med de begrensningene som dukker opp. Det blir kanskje noe annet enn det vi tenkte i utgangspunktet, og alt kan ikke lages med restegarn, men det er et steg i en retning. Men enda viktigere er å ta tak i filosofien med å eie få ting. Vi er inne i en tid hvor vi må ta tak i temaet. Kall det er paradigmeskifte for oss designere. Vi må stille de grunnleggende spørsmålene. Svarene kan bli ubehagelig å svare på. Men skal vi fremover, må det være med åpne øyne, ta innover oss tiden vi lever i, tørre å røske tak i etablerte sannheter skapt av noen som hadde fordeler av det. Vi må gå i oss selv, hvordan kan vi gå videre? Poengterer Brede.

«Hva hvis relasjoner er viktigere enn transaksjoner»? utfordrer han.

–Vi tror på fundamentale forandringer, hvor man fokuserer på relasjoner. Til leverandører, produsenter, alle som er involvert, også konkurrenter – at vi gjør noe sammen, ikke bare selge mest mulig. Vi kan tenke nytt ved å åpne opp for noe helt noe annet, ved å ha fokus på relasjonen. Det inviterer til samtale, til å møtes og lytte til hverandre. Vi må kunne snakke sammen om hvor vanskelig tidene er, og være ærlige.
Ved å skape community via relasjonene kan vi stå sammen og skape en bedre, bærekraftig fremtid i design, avslutter Brede Rørstad.

Foto Inger Marie Grini.

FAKTA
NO MORE MONDAYS TORUNN MYKLEBUST & BREDE RØRSTAD
No More Mondays er et kreativt studio i Paris, startet av vestlendingene Torunn Myklebust og Brede Rørstad i 2017. De arbeider innen luksusmote, interiør og i digitale verdener for kunder som Balmain, Loewe og Givenchy.

Myklebust er fra Barmen i Nordfjord, er utdannet i København og har arbeidet for noen av de største motehusene i London, Paris og Milano. Rørstad er fra Valderøya på Sunnmøre. Han er klassisk skolert komponist og dirigent, og han har gitt ut plater og turnert internasjonalt som soloartist, samt arbeidet for reklamebyrået Wieden+Kennedy.

Instagram: @no.more.Mondays
www.no-more-mondays.com

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.no

Jeg ønsker å lage bærekraftige vesker som tåler hverdagen

18.11.2024Designbase.no

Oslo Design Fair blir mer salgsorientert

15.11.2024Designbase.no

Funksjonelle kontrakttekstiler på Heimtextil

13.11.2024Designbase.no

Årets farge varsler optimisme

12.11.2024Designbase.no

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.no

Sør-Koreas nye generasjon av Rising Talents

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023