22.09.2020  |  Business  |  Bransjenytt

Teknikk + design = sant? 

Følg trendene med Vendora

Vendora er en brandoppbyggende distributør av teknikk-tilbehør og smarthome produkter i Norden og Baltikum. Virksomheten ble grunnlagt i 2008 med enerett på det svenske markedet for brandet Bluelounge som spesialiserer seg på produkter til organisering og oppbevaring av elkabler. Siden da er virksomhetens portefølje vokst til å omfatte 30 brands innenfor premium-segmentet, hvor fokus ligger jevnt fordelt mellom markedsføring og salg.
Premium definerer Vendora selv som høy standard. Snarere enn å sikre produktenes kvalitet, testes de av virksomhetens personale før de introduseres til detaljhandlerne.

Flere forskjellige ben å stå på
Vendoras virksomhet er bygget opp med flere forskjellige ben innenfor et ganske bredt spektrum, men med kvalitet som gjennomgående element. Foruten signaturproduktet Bluelounge ligger også en rekke hubs som forbinder Macbooks og andre typer skjermer. Her legges det stor vekt på de estetiske verdier, eksempelvis går fargen alltid ton-i-ton med PC’en.

Et annet viktig segment er smarthome-serien. Den består blant annet av den innovative løsningen Click & Grow, som består av fullautomatiske vanningssystemer til planter som basilikum og jordbær.

–Med Click & Grow kan basilikum planter holde seg i opp til fem uker, sammenlignet med et par dager som er vanlig. Det er et produkt som gir både økonomisk verdi og som har en økt bærekraft-faktor. Alle liker det. Jeg lager selv italiensk mat et par ganger i uken og kan alltid være sikker på å ha frisk basilikum hjemme, sier David Bjärne, Vendoras online marketing manager.

David nevner også Osmo som et meget interessant brand. Deres produktportefølje består av pedagogiske iPad spill, både til skolebruk i fag som matematikk eller programmering og til mer lekende rekreative spil. En spennende forskjell fra de fleste andre spil på markedet er at Osmos spill projiseres via en reflektor opp på en interaktiv overflate som for eksempel et bord. Det betyr at brukerne ikke fokuserer på eller kun ser på skjermen.  

Vendoras siste produktsegment går under kategorien designobjekter. Det gelder mobil covere og touchscreen covere i skinn av høyere kvalitet og med en høyere grad av design enn mange konvensjonelle alternativer.  

Hjemmekontor og smart home 
David forklarer at han i øyeblikket ser to tendenser som skiller seg ekstra ut innenfor teknologi og smarthome. I de siste årene er utbredelsen av hjemmearbeidsplasser og muligheten for å arbeide på ulike steder steget markant, ikke minst i kombinasjon med et skifte i retning av flere freelancere og konsulenter. 

Med koronavirus er denne tendensen blitt fremskyndet og har eskalert ytterligere, noe som stiller nye krav til utstyret på hjemmekontoret. Fra at man tidligere bare arbeidet hjemme noen minutter fra tid til annen, er dette nå blitt til flere ukers hjemmearbeid i strekk. Eksempler på produkter som etterspørres, er laptop-stativer til skrivebordet, mus, skjermadaptere og arbeids-stasjoner. Og når disse produktene skal integreres i hjemmet, blir utseendet enda viktigere enn når de "kun" brukes på kontoret. 

Som trend nummer to fremhever David det smarthome-segmentet og den forandring som er skjedd fra hvordan det tidligere så ut. 

"Da smarthome først dukket opp, handlet det i høy grad om å digitalisere og automatisere eksisterende enheter som lys og tv. Alle enheter skulle kommunisere via en sentral hub, og det var ikke nødvendigvis våre behov som var i sentrum. I dag oppbygger vi i stedet vårt hjem med funksjonelle produkter som effektiviserer og sparer både tid og energi. Produktene behøver ikke å være innbyrdes forbundne eller elektroniske. Ta Click & Grow og Bluelounge for eksempel, som i høy grad tilfører verdi likevel, fortsetter han.

Økt fokus på design 
Vendoras produkter selges i dag primært i to hovedtyper av butikker med forskjellige målgrupper som handler på forskjellige måter, men som har de samme behov. Noe som kan skape gode synergier. For det første er produktene tilgengelige hos tradisjonelle webshops, elektronikkbutikker og spesialiserte Apple-forhandlere hvor kundene generelt prioriterer spesifikasjoner og funksjon. 

Den andre gruppe forhandlere er designbutikker som Nordiska Kompaniet og Illums Bolighus hvor det er stor etterspørsel blant kundene på teknisk boligtilbehør med et markant godt design. Til en viss grad for å komplimentere større, dyrere innkjøp fra spesialbutikker.

–Kundene har ingen grunn til å gå på kompromiss med designfaktoren. Det er alltid produkter i forkant som tilbyr både funksjon og stilfullt design i-ett. Det er også i overensstemmelse med hvordan vi ønsker å arbeide. De produkter som kjøpes, skal så vidt mulig være investeringer for livet. Hvis designet ikke holder, er det stor risiko for at de ikke vil bli brukt. Noen produkter skal utskiftes etter en stund fordi det dukker opp nye modeller innen elektronikken. Eksempelvis skal et mobil cover absolutt kunne brukes i minst tre til fire år. Og det er mulig. Vi har flere eksempler blant våre medarbeidere på kontoret. Langsiktige og bevisste kjøpsbeslutninger er en klar retning i samfunnet som vi ønsker å være en del av, sier David.

Den fysiske butikkens rolle forandrer seg
Han ser selv en viktig rolle for de fysiske butikkene i fremtiden, ikke minst innenfor design og interiør. En rolle som endrer seg til å bli mer serviceorientert, sosial og informativ i forhold til tidligere. Her er muligheten for å møte engasjerte og kyndige medarbeidere som kan rådgi kundene om produktvalg. 

I takt med at forbrukernes innkjøpsadferd endrer seg, er distributører og detaljhandlere nødt til å tilpasse seg nye mønstre. Hittil er det skjedd stille og rolig på grunn av bransjens tradisjonelle analoge strukturer. 

–Men jeg føler meg meget positiv i forhold til den aktuelle utviklingen, og jeg er temmelig sikker på at vi alle vil være i stand til å klare den nåværende bransjeglidningen på forskjellig vis så lenge vi arbeider proaktivt, distributører og detaljhandlere sammen om overførsel av opplysninger til nytte for sluttkundene. Når alt kommer til alt, er det deres behov som står i sentrum i forhold til å oppnå vellykkede resultater for alle. Fra Vendoras side streber vi etter å ta ansvar gjennom alle ledd og nå ut til disse forbrukere, sier David avslutningsvis.
  
Hans egen reise med Vendora begynte for et par år siden med operasjonelt arbeide innen marketing og forretningsutvikling. Forut for det har han ti års erfaring fra e-handel og digital markedsføring, som blant annet har gitt stor innsikt i kundenes behov, markedsstrategier og en langsiktig tilgang i markedet.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer