Vendora er en brandoppbyggende distributør av teknikk-tilbehør og smarthome produkter i Norden og Baltikum. Virksomheten ble grunnlagt i 2008 med enerett på det svenske markedet for brandet Bluelounge som spesialiserer seg på produkter til organisering og oppbevaring av elkabler. Siden da er virksomhetens portefølje vokst til å omfatte 30 brands innenfor premium-segmentet, hvor fokus ligger jevnt fordelt mellom markedsføring og salg.
Premium definerer Vendora selv som høy standard. Snarere enn å sikre produktenes kvalitet, testes de av virksomhetens personale før de introduseres til detaljhandlerne.
Flere forskjellige ben å stå på
Vendoras virksomhet er bygget opp med flere forskjellige ben innenfor et ganske bredt spektrum, men med kvalitet som gjennomgående element. Foruten signaturproduktet Bluelounge ligger også en rekke hubs som forbinder Macbooks og andre typer skjermer. Her legges det stor vekt på de estetiske verdier, eksempelvis går fargen alltid ton-i-ton med PC’en.
Et annet viktig segment er smarthome-serien. Den består blant annet av den innovative løsningen Click & Grow, som består av fullautomatiske vanningssystemer til planter som basilikum og jordbær.
–Med Click & Grow kan basilikum planter holde seg i opp til fem uker, sammenlignet med et par dager som er vanlig. Det er et produkt som gir både økonomisk verdi og som har en økt bærekraft-faktor. Alle liker det. Jeg lager selv italiensk mat et par ganger i uken og kan alltid være sikker på å ha frisk basilikum hjemme, sier David Bjärne, Vendoras online marketing manager.
David nevner også Osmo som et meget interessant brand. Deres produktportefølje består av pedagogiske iPad spill, både til skolebruk i fag som matematikk eller programmering og til mer lekende rekreative spil. En spennende forskjell fra de fleste andre spil på markedet er at Osmos spill projiseres via en reflektor opp på en interaktiv overflate som for eksempel et bord. Det betyr at brukerne ikke fokuserer på eller kun ser på skjermen.
Vendoras siste produktsegment går under kategorien designobjekter. Det gelder mobil covere og touchscreen covere i skinn av høyere kvalitet og med en høyere grad av design enn mange konvensjonelle alternativer.
Hjemmekontor og smart home
David forklarer at han i øyeblikket ser to tendenser som skiller seg ekstra ut innenfor teknologi og smarthome. I de siste årene er utbredelsen av hjemmearbeidsplasser og muligheten for å arbeide på ulike steder steget markant, ikke minst i kombinasjon med et skifte i retning av flere freelancere og konsulenter.
Med koronavirus er denne tendensen blitt fremskyndet og har eskalert ytterligere, noe som stiller nye krav til utstyret på hjemmekontoret. Fra at man tidligere bare arbeidet hjemme noen minutter fra tid til annen, er dette nå blitt til flere ukers hjemmearbeid i strekk. Eksempler på produkter som etterspørres, er laptop-stativer til skrivebordet, mus, skjermadaptere og arbeids-stasjoner. Og når disse produktene skal integreres i hjemmet, blir utseendet enda viktigere enn når de "kun" brukes på kontoret.
Som trend nummer to fremhever David det smarthome-segmentet og den forandring som er skjedd fra hvordan det tidligere så ut.
"Da smarthome først dukket opp, handlet det i høy grad om å digitalisere og automatisere eksisterende enheter som lys og tv. Alle enheter skulle kommunisere via en sentral hub, og det var ikke nødvendigvis våre behov som var i sentrum. I dag oppbygger vi i stedet vårt hjem med funksjonelle produkter som effektiviserer og sparer både tid og energi. Produktene behøver ikke å være innbyrdes forbundne eller elektroniske. Ta Click & Grow og Bluelounge for eksempel, som i høy grad tilfører verdi likevel, fortsetter han.
Økt fokus på design
Vendoras produkter selges i dag primært i to hovedtyper av butikker med forskjellige målgrupper som handler på forskjellige måter, men som har de samme behov. Noe som kan skape gode synergier. For det første er produktene tilgengelige hos tradisjonelle webshops, elektronikkbutikker og spesialiserte Apple-forhandlere hvor kundene generelt prioriterer spesifikasjoner og funksjon.
Den andre gruppe forhandlere er designbutikker som Nordiska Kompaniet og Illums Bolighus hvor det er stor etterspørsel blant kundene på teknisk boligtilbehør med et markant godt design. Til en viss grad for å komplimentere større, dyrere innkjøp fra spesialbutikker.
–Kundene har ingen grunn til å gå på kompromiss med designfaktoren. Det er alltid produkter i forkant som tilbyr både funksjon og stilfullt design i-ett. Det er også i overensstemmelse med hvordan vi ønsker å arbeide. De produkter som kjøpes, skal så vidt mulig være investeringer for livet. Hvis designet ikke holder, er det stor risiko for at de ikke vil bli brukt. Noen produkter skal utskiftes etter en stund fordi det dukker opp nye modeller innen elektronikken. Eksempelvis skal et mobil cover absolutt kunne brukes i minst tre til fire år. Og det er mulig. Vi har flere eksempler blant våre medarbeidere på kontoret. Langsiktige og bevisste kjøpsbeslutninger er en klar retning i samfunnet som vi ønsker å være en del av, sier David.
Den fysiske butikkens rolle forandrer seg
Han ser selv en viktig rolle for de fysiske butikkene i fremtiden, ikke minst innenfor design og interiør. En rolle som endrer seg til å bli mer serviceorientert, sosial og informativ i forhold til tidligere. Her er muligheten for å møte engasjerte og kyndige medarbeidere som kan rådgi kundene om produktvalg.
I takt med at forbrukernes innkjøpsadferd endrer seg, er distributører og detaljhandlere nødt til å tilpasse seg nye mønstre. Hittil er det skjedd stille og rolig på grunn av bransjens tradisjonelle analoge strukturer.
–Men jeg føler meg meget positiv i forhold til den aktuelle utviklingen, og jeg er temmelig sikker på at vi alle vil være i stand til å klare den nåværende bransjeglidningen på forskjellig vis så lenge vi arbeider proaktivt, distributører og detaljhandlere sammen om overførsel av opplysninger til nytte for sluttkundene. Når alt kommer til alt, er det deres behov som står i sentrum i forhold til å oppnå vellykkede resultater for alle. Fra Vendoras side streber vi etter å ta ansvar gjennom alle ledd og nå ut til disse forbrukere, sier David avslutningsvis.
Hans egen reise med Vendora begynte for et par år siden med operasjonelt arbeide innen marketing og forretningsutvikling. Forut for det har han ti års erfaring fra e-handel og digital markedsføring, som blant annet har gitt stor innsikt i kundenes behov, markedsstrategier og en langsiktig tilgang i markedet.
Relatert innhold
05.12.2024Witt A/S
Sponseret
Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie
Segway, markedsleder innen trådløse robotgressklippere, løfter på sløret for sin nyeste innovasjon, Navimow X-serien, som redefinerer plenpleie til både private hager og større industriområder. De banebrytende modellene blir tilgjengelige fra våren 2025 og tilbyr avansert teknologi som gjør hagearbeidet smartere og mer effektivt.
04.12.2024Formex
Sponseret
Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar
17.-19. januar 2025 er det tid for årets første Formex, hvor nasjonale og internasjonale innkjøpere, agenter, grossister, importører, designere, produsenter og media samles to ganger i året for å utforske det siste innen design, interiør og trender. I 65 år har Formex presentert inspirasjon, trender, kunnskapsfremmende workshops, spennende foredragsholdere og toneangivende utstillinger.
02.12.2024Droppery
Sponseret
Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»
Solfelt, er en plattform som spesialiserer seg på interiørprodukter fra det høyere segmentet, og de har de siste årene styrket sin posisjon på markedet ved ikke bare å fungere som en nettbutikk, men også ved å bygge bro mellom forbrukere og leverandører. Ledet av grunnleggerne Tom Ridder og Guus Clous, fokuserer selskapet på en personlig tilnærming som går utover den tradisjonelle modellen.
25.11.2024Designbase.no
Optimisme i sikte i en presset designbransje
Seks måneder etter den siste bransjegjennomgangen er Maison&Objet nok en gang klar med en fullstendig vurdering av interiør-, design- og livsstilsbransjen. Nesten 1000 forhandlere, arkitekter, interiørarkitekter og merkevareansvarlige har deltatt.
Events
Se altSom det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!
Dato
11.01.2025
Tid
10:00
Sted
Hamborg
Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.
Dato
13.01.2025
Tid
10:00
Sted
Denmark
Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.
Dato
14.01.2025
Tid
10:00
Sted
Frankfurt
Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.
Dato
16.01.2025
Sted
Paris Nord Villepinte Exhibition Centre
Formex – the most important meeting place for Nordic interior design
Dato
17.01.2025
Tid
10:00
Sted
Mässvägen 1, 125 80 Stockholm
FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER
Dato
31.01.2025
Sted
Am Messesee 6, 81829 München
Hold deg oppdatert med designbase.no
Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.