18.05.2022  |  Business  |  Trender

USA kjøper aller mest norsk design nå

For første gang er USA det største eksportmarkedet for norske møbler og interiør, etter en formidabel utvikling i fjor. Nå skal rekordmange norske produsenter innta Manhattan.

– Eksporten av møbler til USA steg med solide 36,5 prosent i fjor. Bransjen og bedriftene har satset tungt og målrettet på det amerikanske markedet i flere år, og nå får vi lønn for strevet, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.
Nå går 17,9 prosent av den norske møbel- og interiøreksporten til USA, som dermed vipper Sverige ned fra tronen som møbelbransjens største kunde. For 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet.
– Nord-Amerika er et helt enormt stort marked, og derfor har designindustrien jobbet i fellesskap for å få et fotfeste her. Vi deltar på viktige designmesser og bygger et nettverk av representanter som kjenner markedet og kan koble oss med arkitekter, forhandlere og media. Dette har gitt resultater, påpeker Sundet.


– Trenger eget eksportkontor
Derfor ønsker han å gjenta den amerikanske suksessformelen i andre potensielt store eksportmarkeder i Europa og Asia. Til dét trenges tyngre skyts.
– Mitt store hjertebarn er at norsk design- og ferdigvareindustri får sitt eget eksportkontor, slik våre konkurrenter i Danmark har. Det ligger mye hardt arbeid bak suksessen vår i USA. Med et eksportkontor med på laget kunne vi virkelig utvidet satsingen og åpnet opp gigantiske markeder for norske produsenter over hele verden, sier Sundet. 
Fornøyd med «den norske modellen»
Denne uken tar han med åtte møbel- og interiøraktører til New York for å delta på USAs viktigste designmesse: ICFF 2022 15.-17. mai.
 
Blant disse er Jørgen Tengesdal. Han leder Eikund, en møbelbedrift fra Hellevik i Rogaland som spesialiserer seg på å puste nytt liv i gamle norske designklassikere som loungestolen Fluffy av Fredrik A. Keyser og Veng-serien til Torbjørn Bekken.
 
– Bransjeforeningen går virkelig i bresjen for oss i USA. Det har vært et imponerende løp, og norske aktører har virkelig tjent på å stå samlet. Jeg kaller det den norske modellen – det å samarbeide og spille hverandre gode. Dette får vi virkelig igjen for på sikt, sier Tengesdal i Eikund.
 
Eikund: Frister amerikanerne med designklassikere
Selv om de er en relativt ny aktør på markedet, har Eikund bygget opp en imponerende katalog av norske møbelikoner fra 1950-tallets gullalder. Til Inside Norway-standen på ICFF tar de med rubb og stubb.
 
– Dette er i realiteten Eikunds lansering i USA. I tillegg er vi eneste rene møbelaktør som stiller ut Inside Norway-standen. Det betyr at vi har ekstra mye gulvplass å boltre oss på, og den skal vi fylle med klassikerne våre, sier Jørgen Tengesdal.
 
Blant møblene som Rogaland-bedriften håper å friste et amerikansk designpublikum med finner vi Torbjørn Bekkens «Veng»-stoler og «Evja»-kaffebord, Sven Ivar Dysthes «Era»-stol, Fredrik A. Kaysers stoler «Fluffy», «Hertug» og «Krysset», Sigurd Resells «Øya»-bord og «Jaer»-krakk, «Hunter»- og «Broadway»-stolene til Torbjørn Afdal og Arne Tjomsdals velkjente isbjørnfigur.


 
– Norge er et eksotisk land for amerikanere flest. Det er et kjøpesterkt publikum som liker nordisk design og som elsker historiene som ligger bak klassisk møbeldesign. Samtidig er det ikke bare å komme til USA og forvente at produktene skal selge seg selv. Vi har jobbet i kulissene i flere år, og har nå sikret oss en veldig god distributør. Det er først nå vi virkelig kan begynne å ta ut en gevinst her, sier Tengesdal.
 
Heymat: Norske matter på USAs dørstokk
Matteprodusenten Heymat har allerede gryende handelsforbindelser over Atlanterhavet. Såpass stor er etterspørselen at Mo i Rana-bedriften har opprettet eget lager i USA og flyttet produksjon av varer for det amerikanske markedet dit.
 
– Vi har to av de viktigste aktørene i den amerikanske design- og interiørbransjen i vår portefølje, noe som gjør at vi nå satser på lager og distribusjon der borte. I tillegg har vi gjort store investeringer i synlighet. Fundamentet for vekst er bedre enn noensinne, og vi gleder oss stort til ICFF i år, sier Tina Østrem, salgs- og markedssjef i Heymat.
 
Til Manhattan tar hun og resten av Heymat-gjengen med to av sine karakteristiske matter: prisbelønte «Sand» og «Mix Teklan». Sistnevnte vant selveste NYCxDesign Award i fjor. Begge er designet av nordlandsbedriftens faste samarbeidspartner, Kristine Five Melvær. Også teppeflisene «Zen» skal vises fram.
 
– Et økende behov for å komme nærmere naturen, er felles for mange som søker til skandinavisk og norsk design. Vår design står for renhet og minimalisme, og er formet av livsstilen vi skandinaver i stor grad lever. Dette opplever mange som attraktivt, sier Østrem.
 
Hadeland Glassverk: Eldre enn De forente stater
Da Amerikas grunnlovsfedrene samlet seg 4. juli 1776 for å skrive under på uavhengighetserklæringen, hadde Hadeland Glassverk allerede vært i drift i Norge i 14 år. Nå deltar hadelendingene på ICFF som del av feiringen av sitt 260-årsjubileum.
 
– Målsetningen vår er å bygge millionbutikk i USA de neste fem årene, med spesielt fokus på New York, California og Florida. Siden vi har hatt enorm suksess med belysning i Norge de siste årene, blir dette spydspissen inn i det amerikanske markedet, sier John Jacobsen, som har ansvar for internasjonal forretningsutvikling i Hadeland Glassverk.
 
Tilbake i 1965 gjennomførte Hadeland Glassverk et prestisjetungt prosjekt i The Kennedy Center i Washington DC, med levering av 45 lysekroner og 42 lampetter designet av Jonas Hidle. Nå skal jubilanten lyse opp Inside Norway-standen på den amerikanske designmessen.
 
– Vår vakre krystallkuleserie skal skinne i et iøynefallende skred med 24 kuler i ulike farger, i klassiske mønstre som «Finn», «Kryss» og «Stor Stjerne». I den andre enden av standen skal vi henge 30 krystallballer over et klassisk designbord fra en av de andre utstillerne, Eikund. Og ved inngangen skal vi lyse opp utstillingen til Lundhs med fire kraftfulle 4014-kupler, beskriver Jacobsen.
 
– Vi håper å treffe spennende interiørdesignere, arkitekter og nøkkelpersoner i forhandler- og kontraktmarkedet. Så skal vi jobbe videre med å identifisere prosjekter og utsalgssteder som er relevante for oss, legger han til.
 
Under utdelingen av de høythengende NYCxDESIGN-prisene natt til 11. mai fikk Hadeland Glassverk hederlig omtale for arkivlampen 4006.
 
Volver: Lanserer to teppekolleksjoner
Ksenia Stanishevski står bak en av Norges mest spennende nye designaktører, teppemerket Volver. Kolleksjonene hennes befinner seg i skjæringspunktet mellom tradisjon og modernitet, og flytter grenser for hva vi forventer av tepper.
 
– Dette er den første visningen vår i det nordamerikanske markedet. Signalene er positive, og vi er veldig spente på mottakelsen. Målet er å komme i kontakt med relevante forhandlere og interiørarkitekter. Det er stor interesse for norsk design og norske verdier internasjonalt, sier Stanishevski.
 
Hun benytter ICFF som lanseringsplattform for to helt nye teppekolleksjoner: «Attraction» og «Pan». Førstnevnte er en serie av vevde tepper, basert på monotyper laget av den anerkjente kunstneren Borgny Svalastog. Sistnevnte er en serie håndtuftede tepper basert på mikrostrukturer i et lindetre fra Brønnøya i Oslofjorden, og designet er et samarbeid mellom trearkitekten Jørgen Tycho og Ksenia Stanishevski selv.
 
– Vi er svært stolte av våre to nye lanseringer. Begge tok flere år å utvikle gjennom arbeidskrevende og dypt kreative prosesser, sier Stanishevski.
 
Fram Oslo: Vil bygge nytt nettverk i USA
Fram Oslo er ingen nykommer på det amerikanske markedet. Nå satser designselskapet på å skape nye kontakter og kundeforhold under ICFF 2022.
 
– Vi har nylig inngått en avtale med en betydelig aktør på det amerikanske turistmarkedet, og vi jobber med enda en kontrakt med en stor og viktig aktør. Imidlertid har pandemien satt en stopp for en del andre ting, og vi satser nå på å bygge et nytt nettverk i USA, sier medgründer og daglig leder Annette Hoff.
 
Fram Oslo skal vise fram både nyheter og etablerte produkter på Inside Norway. Det blir lansering for «Rundkast», et vegghengt skap designet av Andreas Bergsaker natt til onsdag fikk hederlig omtale under utdelingen av NYCxDESIGN-prisene. Også et nytt bunadspledd designet av Andreas Engesvik – «Gudbrandsdalen» – skal få sin debut foran et amerikansk designpublikum.
 
I tillegg er Hoff spent på mottakelsen til «Skave», designet av Njål Hatteberg, Taran Neckelmann og Ayla Gürsoy i nyetablerte Ytre. Det iøynefallende treskrinet er inspirert av tradisjonell byggeteknikk på Vestlandet, og gikk til topps under utstillingen Håndverk+ i 2021. Natt til onsdag mottok de tre unge designerne bak Ytre studentprisen NYCxDESIGN for treskrinet.
 
– I Fram Oslo er vi opptatt av inspirasjonen og historien bak designet. Det er noe særegent med norsk møbel og interiør, noe vilt og vakkert og kanskje litt utemmet sammenlignet med våre naboland, og dette appellerer til amerikanske designkjøpere. I tillegg er Norge forbundet med ærlige, enkle produkter som holder høy kvalitet, sier Hoff.
 
Figgjo: Serverer porselen med skreddersøm
Historierike Figgjo er nokså nye på det amerikanske markedet, men likevel kommer om lag 10 prosent av omsetningen utenfor Norden nettopp fra USA. Takket være en god forhandler selger porselensprodusenten særlig godt på vestkysten.
 
– Vi reiser til New York og ICFF for å øke kjennskapen til merkevaren vår i USA. Vi ønsker å vise oss fram til i hotell- og restaurantbransjen og forhandlere. I tillegg vil vi at interiørarkitekter og designere oppdager de mulighetene vi tilbyr i skreddersydde dekorkonsepter. Her er vi svært gode, sier Christian Gj. Vassdal, som er markedsansvarlig i Figgjo.
 
Han gleder seg til å vise fram den aller nyeste dekorserien, Figgjo Ela, som rogalandsprodusenten lanserte høsten 2021.
 
– Den har vi allerede hatt suksess med, og den går godt sammen med våre andre produktserier. Vi skal stille ut med Figgjo Base, Pax og Oslo-kolleksjonen også. I tillegg viser vi fram serveringsfatene i Figgjo Tri-serien med ny dekor. Større serveringsfat med dekor er noe vi er gode på, og der vi skiller oss ut fra konkurrentene, sier Vassdal.
 
Lundhs: Utvider natursteinsatsingen
Også Lundhs har allerede etablert seg i USA med sine produkter i norsk naturstein under merkevaren Lundhs Real Stone. Larvik-selskapet, som er Nord-Europas største produsent av naturstein, bruker Inside Norway og ICFF som springbrett for å lansere en kolleksjon av fliser i forskjellige størrelser og overflater.
 
– Vi er kjent for våre vakre benkeplater i norsk naturstein, men nå har vi utvidet sortimentet til å innbefatte natursteinfliser til vegger og gulv. På den måten kan kunden skape sin egen, personlige stil i alle husets rom, sier markeds- og forretningsutviklingsdirektør Hege Elisabeth Lundh.
 
Hun ser en økende interesse for skandinavisk interiørdesign i USA, og ønsker å øke synligheten og styrke posisjonen både på prosjektmarkedet og privatmarkedet.
 
– Norsk og skandinavisk design er i stor grad inspirert av vår vakre og mangfoldige natur. Bruken av ekte materialer som stein og tre i funksjonelle former har en appell også internasjonalt. Enkelheten i norsk design fremstår som eksklusiv og ren, og det er noe folk vil ha nå, sier Lundh.
 
Dyfosit: Leverer komforten i lenestolen
Sykkylven Stål er på sin første utstilling med Inside Norway. De skal vise fram sin patenterte storsatsing, Dyfosit. Dette er et innovativt funksjonssystem for lenestoler, reclinere og andre bevegelige stoler.
 
– Har du sittet i en norskdesignet, bevegelig stol, har du sannsynligvis stiftet bekjentskap med oss. De aller fleste norske møbelprodusentene lager stolene sine med vårt system inni. Nå ønsker vi å ta Dyfosit inn på det amerikanske markedet, sier Karl Inge Rekdal, administrerende direktør i Sykkylven Stål.
 
Sykkylven Stål tar med to varianter av det patenterte systemet sitt til ICFF 2022: Det klassiske MK5-systemet for lenestoler samt MK7, som i praksis er en motorisert utgave av MK5 – med integrert fotbrett. Denne varianten får sin lansering på Manhattan.
 
– Systemet er lett, bærekraftig, svært komfortabelt og bevegelig, og gir stor grad av designfrihet til møbelprodusentene. Dessuten er det solid. I løpet av årene siden vi lanserte MK5, har vi aldri fått en eneste reklamasjon, sier Inger Sjøli, salgs- og markedssjef i Sykkylven Stål.
 
Hun forteller at markedet i USA fremdeles er preget av tunge lenestoler, men at stadig flere møbelprodusenter heller mot et mer sobert, skandinavisk uttrykk. Imidlertid må det ikke gå på bekostning av komforten som amerikanere er så glade i.
 
– Nå gleder vi oss til å vise mulighetene som ligger i Dyfosit til møbelprodusenter og designere i USA. Dette får vi nå gjort takket være en proaktiv bransjeforening og en etablert, spennende Inside Norway-stand, sier Sjøli.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer