Zwilling satser på Norge
”Norge er et riktig godt marked og vi kan tilføre butikkene nye spennende brands drevet av funksjon og brukervennlighet”. Det sier Morten Heiberg, adm. direktør for Zwilling i Norden. Nettopp fordi man vil satse ytterligere på Norge, har Zwilling valgt å etablere seg med eget norsk selskap.
”Vi har besluttet at vi nå for alvor vil satse på det norske markedet. I løpet av de siste årene har vi hatt skiftende set-ups med forskjellige agenter. Da vår siste agent Howard stengte butikken, besluttet vi oss for å ta konsekvensen av det. Vi har stiftet et eget selskap i Norge, og akkurat nå søker vi etter en country sales manager til det norske markedet”. Det forteller adm. direktør i Zwilling i Norden og Baltikum, Morten Heiberg.
Med det nye fokus er det allerede nå skjedd positive ting på det norske markedet. ”Om kort tid kan vi fortelle mer om en avtale med en stor norsk kjede, og med det nye set-up får det norske markedet adgang til alle Zwillings brands; Zwilling, Staub, Ballarini, Miyabi og Demeyere”, forteller Morten Heiberg. Han ser et potentielt stort marked i Norge, ikke minst innenfor kniver. ”I Danmark finnes det i kjedene rundt 20 knivserier. I Norge finner man stort sett fire. Derfor gleder vi oss til å være med på å åpne de norske forbrukeres øyne for nettopp dette segmentet både med Zwilling og med vårt andre brand: Miyabi med kniver av japansk stål utviklet av japanske knivmestre”.
Ballarini er et av de merkene som Zwilling begynner å fotfeste med i Norge. Det gjelder panner av høy kvalitet med en steinmineral-overflate som gjør dem slitesterke så vel som at kjøttet får en stekeskorpe som ellers kun oppnås ved steking i støpejern. Mange Ballarini serier gis det 10 års garanti på. I samme kategori finnes Staubs støpejernsgryter. ”Her snakker vi i tillegg om utrolig holdbarhet, så vi gir gjerne livstidsgaranti mot produksjonsfeil på dem”, forteller Morten. Han tilføyer at grytene i støpejern ofte går i arv fra generasjon til generasjon.
Bærekraft er viktig
”Bærekraft er et viktig tema og nettopp derfor relanserer Zwilling også sin emballasje, så det ikke lengre brukes pvc plast. Det er også en rekke prosjekter om å skifte til gjenbrukspapp og andre mer miljøriktige alternativer”, forteller Morten Heiberg. Zwilling ble etablert i 1731 i Solingen i Tyskland og er dermed et av verdens eldste familieeide brands. ”Det forplikter” sies det.
Zwilling kom til Skandinavia i 1958, og siden den gangen har man fått et riktig godt forfeste. I 2004 overtok Morten Heiberg direktørstolen og konsoliderte det nordiske markedet og Baltikum.
”I Norge trekker man på det lokale danske lageret. Det gjør at vi hurtig kan levere varer ut til butikkene”.
Og spør man Morten hva Zwilling kan tilføre det norske markedet, svarer han: ”Vi kan åpne markedet opp for nye spennende brands som er drevet av funksjon og brukervennlighet, og vi kan levere en høy kvalitet”.
Før øvrig tilføyer Morten Heiberg at han ser de norske kundene som svært lojale. ”Derfor kan det være litt vanskelig å komme i gang i markedet, men når man har fått fotfeste så handler det om langvarige, gode samarbeid til nytte for begge parter”.
Når det gjelder utviklingen på markedet, drømmer Morten stort. ”Norge er et godt marked å være på, og vi forventer at det norske markedet i løpet av to-tre år blir like så stort som det svenske. I dag er det danske markedet det største tett fulgt av det svenske og deretter det norske. Nå begynner vi med å ansette en country manager, men planen er å utbygge medarbeiderstaben i takt med at markedet økes”. Akkurat nå skjer salget i Norge med støtte fra det danske hovedkontoret.
Morten Heiberg avslutter med å fortelle at man planlegger å stille ut på Oslo Design Fair i 2020, og han forventer å få en norsk hjemmeside opp å gå med oppskrifter, videoer, informasjon og veiledning til forbrukerne så de kan inspireres til å kjøpe Zwilling-produktene ute hos forhandlerne.