Bærekraft krever en ekstra innsats

I år feirer Lübech Living sitt 15-årsjubileum som en bærekraftig bedrift, og de kom ikke sovende til det. «Du kan ikke la bunnlinjen råde hvis du vil drive en bærekraftig virksomhet», sier Susanne Lübech Poulsen ærlig, og slår fast at man hele tiden må tenke annerledes. "Men det er det eneste som gir mening for oss".

Lübech Living feirer sitt 15-årsjubileum med bærekraft. Foto: Lübech Living

«Det er synd hvordan bærekraft i vår bransje ser ut til å være et tema det snakkes mest om, for det er det man må gjøre når det ikke er et tema det blir gjort nok med. Selv mange av merkene som faktisk kan si ifra tar ikke ansvar og går foran, men jobber mest med bærekraft, dels fordi det er oppdatert, og dels fordi de må i forhold til de nye kravene som kommer. Når fokuset forsvinner, går luften ut av ballongen og motivene endres når trenden endres”. Det mener Susanne Lübech Poulsen, som er veldig glad for at det gjøres noe på Formland med Think Circular, men hun kunne godt ønsket seg et større engasjement fra selskapene.

«Fordi jeg beklager å si at det ikke er nok å ha et produkt som er produsert bærekraftig. Det handler også om gaveinnpakningen, emballasjen og hvordan den markedsføres i butikkene. Dette betyr bl.a. mer opplæring for butikkpersonalet slik at de kan formidle ideene til forbrukerne», sier hun og slår fast: «Bærekraft er bare mega hardt arbeid, men det er et valg man tar».

Foto: Lübech Living

I år har Lübech Living 15-årsjubileum som bærekraftig merkevare, og med det begynte Susanne og Søren å leve de bærekraftige tankene før vi andre i det hele tatt hadde tenkt på dem. Men det er også et område som stadig krever ny utvikling.

F.eks. Lübech Living har avtale med FlexSkrald om at de tar imot pappavfall fra bedriftene rundt. Disse selskapene betaler FlexSkrald for å hente avfallet sitt, og Lübech Living betaler for å få avfallet levert, deretter bruker de det til å fylle esker og som emballasje. – Og ja, det er en tidkrevende prosess, men det er verdt det, fastslår Susanne.

Hun påpeker også at den store kampen ligger i at det egentlig ikke er så stor etterspørsel etter de bærekraftige produktene i interiørbransjen, verken fra butikkene eller fra forbrukerne. Men hun tror absolutt ikke det betyr at du skal gi opp.

«Vi mangler en ledende skikkelse blant de store forhandlerne som kan fokusere på bærekraft i design, fordi vi ikke har mediene med oss, og det må man ha hvis vi vil se en endring», sier Susanne, og også etter 15 år gammel føler hun at Lübech Living må kjempe sin egen kamp, ​​slik det har gjort på de siste 30 Formland-messene.

Hun aner også at der det faktisk skjer noe er i gjestfrihetsområdet. «Hoteller og restauranter har fått øynene opp for å jobbe med bærekraft, for skal de ha en sertifisering, krever det at de jobber med merkevarer som også har det. Og det er også et godt signal å sende til kundene dine».

Du må alltid tenke annerledes

Susanne er også ærlig og sier at man ikke kan la bunnlinjen råde hvis man vil drive en bærekraftig virksomhet.

«Du må alltid tenke annerledes. F.eks. vi har ikke klart å produsere utepottene våre på to år fordi du ikke har fått tak i materialet. Det har helt klart kostet bunnlinjen vår, men det er en del av det».

Det var Vance Kitira-lysene, der for første gang fik Susannes øjne op for, at man kan gøre tingene på en anden måde. Foto: Lübech Living

Da kunne man bli fristet til å spørre hvorfor Susanne og Søren fortsetter..., og svaret er helt klart: «Det er det eneste som gir mening for oss. Det er interessant å være med å gjøre en forskjell, å være i forkant og vise bransjen at det faktisk utgjør en forskjell hvordan du tenker om virksomheten din. Hvis bunnlinjen er viktigst, vil du ikke overleve som et bærekraftig selskap».

Det var Vance Kitira-lysene som først åpnet Susannes øyne for at man kan gjøre ting på en annen måte enn den tradisjonelle måten.

«Jeg jobbet i et annet selskap hvor jeg brukte mye tid med produksjon i Østen, og jeg ble provosert over hvordan det fungerte. De billigste varene produseres til så lav pris som mulig, så det er ikke penger å gjøre godt for de ansatte. Da jeg kom hjem ble jeg kvalm av arbeidsforholdene min egen arbeidsplass tilbød folk ute på fabrikkene. Søren hadde startet Lübech Living, og da vi fant Vance Kitira-lysene i den forbindelse, så jeg for første gang hva man som merkevare kan gjøre for å hjelpe menneskene som jobber på fabrikken og hele lokalsamfunnet, og det var bare så kult . Jeg vokste opp med – påvirket av min far – at alt kan gjenvinnes, at man gir det til de som trenger det, og ikke at man skal skru av lyset eller spare vann, for å spare økonomisk men for å spare på jordens ressurser, da disse er knappe. Derimot var min mor generasjonen 'etterkrigsbarn' og en fra den kjente forbrukergenerasjonen. Så egentlig kan man si at det er min fars verdier vi bærer over i mammas forbruksverden med min mors forretningstenkning og designtilnærming», sier Susanne med et smil.

Hun er også helt klar på at man lett ville kunne inngå en mengde kompromisser, som ingen uansett ville oppdaget, f.eks. i forhold til om du kjøper fyllet til boksene eller resirkulerer avfall. "Men det betyr noe for oss", sier hun.

Du skal kunne se at den er håndlaget

Da Lübech Living startet på bærekraftsreisen i 2009 var det ingen som syntes at håndlagde produkter var kule, og produktene ble designet slik at ingen la merke til at de var håndlagde.

I dag er det en økende trend at ting både ser ut og er håndlaget. "Spesielt de unge forbrukerne ser etter det, men de er ikke de største forbrukerne ennå".

Man må godt kunne se at tingene er håndlavede. Fra Oohhs julekollektion 2024. Foto: Lübech Living

Derfor forstår også Susanne at en veletablert bedrift ikke uten videre kan erstatte hele samlingen med 1000-vis av varenumre. Men hun synes heller ikke det er greit å bare lansere en enkelt linje og la det ligge. "Det er en pågående prosess som hele tiden må utvikles".

At Formland og andre messer har fokus på rundskrivet på trendseminarer og workshops er en god måte å rette oppmerksomheten mot hvordan man kan gå videre med å selge ideen om bærekraftig interiørdesign til forbrukeren, mener hun. «En historie må fortelles. Motebransjen og byggebransjen har forstått dette, men interiørbransjen henger etter».

Vekst i Danmark

Susanne forteller at Lübech Living faktisk vokser ganske mye i Danmark, ikke minst på de astma- og allergivennlige Vance Kitira-lysene. Vi opplever at «LED-trenden er i ferd med å forsvinne, og danskene har innsett at vi ikke liker partiklene fra dårlige lys. Så en av grunnene til vår vekst er at forbrukerne ønsker rent og riktig lys”.

Men generelt sett opplever vi ikke at danske forbrukere forelsker seg i et produkt fordi det er bærekraftig. De forelsker seg i uttrykket og stilen, og er det bærekraftig er det et ekstra pluss.

Dette mener Susanne sier mye for tankegangen som preger markedet. Og hun mener også at det kommer av manglende kunnskap og innspill.

«For eksempel er håndklærne våre deilige, men tynne. Det betyr at de tar halvparten av plassen i vaskemaskin og tørketrommel, og at du derfor bare bruker halvparten så mye energi. Men det krever at noen sier ifra til kundene, og det er en oppgave for de ansatte i butikken».

Det er ikke en religion

Susanne understreker at bærekraft ikke trenger å være ekstremt for å lykkes.

«Det er ikke et enten eller for oss heller. Vi vil heller bruke stemmen vår til å motivere folk, for informasjon er bedre enn skremselspropaganda, og hvorfor ikke fortelle åpent hvorfor resirkulering er bra, og hvorfor resirkulert glass har den grønne gløden, og gjøre det til en dyd i stedet?

Men når det er sagt, er det fortsatt mye å forstå, og mange mennesker forstår ikke. "F.eks. vi får ofte spørsmålet om hvorfor grytene våre er laget på Sri Lanka og hva med transport osv. Men dersom vi produserte i Europa, måtte grytene fraktes over Europa i en lastebil, og produksjonen ville mest sannsynlig foregått i en datastyrt maskin. Det koster langt mer strøm enn de håndlagde srilankiske produktene som tørkes i solen, pakkes for hånd og så sendes til oss. I vår produksjon er CO2-forbruket langt mindre enn om vi produserte det samme i Europa», forklarer Susanne, som legger til at det også er et samfunnsansvarlig aspekt ved Lübech Living i deres arbeid på Sri Lanka. OOhh Collection er fra starten bygget opp som et kvinneprosjekt, hvor vi lærer opp kvinner til å jobbe hjemmefra, slik at de har mulighet til å skape inntekt samtidig som hushold og omsorg for barn.

Potterne er lavet på Sri Lanka. Foto: Lübech Living

Spør du Susanne hva hun mener om hva som skal til for å få bolig- og interiørbransjen til å fungere mer bærekraftig, er svaret: «Jeg tror faktisk mange frykter å gå på sidelinjen, og det er derfor de er forsiktige med å fortelle hva de gjør eller ikke gjør noe i det hele tatt. I Danmark kommer regelverk og krav i en slik strøm at det kan virke uhåndterlig for mindre bedrifter. Regler og krav er selvsagt viktige for at vi skal få bevegelsen i gang, men med den farten som pågår, ved siden av mye annen uro i markedet, er det trolig behov for mer støtte til de enkelte bedriftene, dersom vi skal ikke skape avstand til interessen for å bli mer bærekraftig. Jeg har ikke løsningen, men jeg håper og tror likevel at selskapene tross alt ser at dette er veien videre og at det er nødvendig å ta et felles ansvar».

Akkurat nå møblerer vi Sparekassen Danmarks filialer over hele Danmark med bærekraftige produkter, vi pyntet bærekraftig jul på Himmerland Golf & Spa og i dag leverer vi til et økende antall hoteller og restauranter. Så selv om det er vanskelig å slå gjennom i den generelle varehandelen, er det definitivt mye mer lys i enden av tunnelen», avslutter Susanne Lübech Poulsen.

Det er 15 år siden Lübech Living tog den bæredygtige vej. Foto: Lübech Living

Fra den nye kollektion til efteråret 2024. Foto: Lübech Living

Fra den nye kollektion til efteråret 2024. Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Relatert innhold

14.11.2024Designbase.no

Mummi fyller 80 år!

13.11.2024Designbase.no

Årets farge varsler optimisme

11.11.2024Designbase.no

Sør-Koreas nye generasjon av Rising Talents

11.11.2024Designbase.no

Fremtidens arbeidsplass på Ambiente

08.11.2024Designbase.no

FDB Møbler lanserer ny nettbutikk og åpner nye flaggskipbutikker

07.11.2024Designbase.no

Dyrbare øyeblikk i Christmasworld for januar

06.11.2024Designbase.no

Formex: Kristin Lagerqvist designer 2025s entré

05.11.2024Designbase.no

Vi er drevet til å skape endring

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023