Bærekraftig produksjon og kunstig intelligens er fremtiden

Heimtextil ender med økning i utstillere og pluss i besøkende, og setter samtidig nye standarder for en bærekraftig og AI-drevet tekstilindustri. Heimtextil 2024 endte med 46.000 besøkende fra rundt 130 nasjoner og 2.838 utstillere fra 60 nasjoner med 25 prosent vekst.

Foto: Heimtextil

Som det ser ut, er bærekraftig produksjon og handlinger samt kunstig intelligens to av de viktigste nøkkeltemaene i de kommende tiårene. Og hos Heimtextil kunne transformasjonen oppleves mer intensivt enn noen gang før.
Med interkontinental styrke la Heimtextil 2024 grunnlaget for et rekordår for Messe Frankfurt. 46 000 kjøpere fra rundt 130 nasjoner benyttet anledningen til å besøke messen og være en del av det globale tekstilmarkedet – fra møbel- og pyntestoffer, senge- og baderomstekstiler, madrasser, funksjonelle tekstiler og tepper til tapeter, utendørsstoffer, kunstskinn, gardiner, fibre, garn, sovesystemer og pynteputer.
Til tross for landsomfattende jernbanestreik ble det registrert et pluss i besøkstall og med 2 838 utstillere fra 60 nasjoner, en økning på 25 prosent i utstillertall sammenlignet med 2023.
"Heimtextil ender med overveldende deltakelse. Økningen i kvadratmeter, utstillere og besøkende i 2024 gjør følgende klart: Heimtextil er fortsatt på vei til vekst - og setter nye standarder for en bærekraftig og AI-drevet tekstilindustri", sier Detlef Braun, medlem av hovedstyret for Messe Frankfurt.
Det var en økning i antall utstillere fra Belgia, Bulgaria, Kina, India, Japan, Polen, Sverige, Tsjekkia, USA og Egypt. På besøkssiden kom det flere besøkende fra Kina, Tyskland, India, Japan, Kroatia, Makedonia, Pakistan, Slovakia og Kypros.

Foto: Heimtextil

Antall tyske kjøpere økte med rundt ti prosent. Besøkstilfredsheten økte denne gangen til et gjennomsnitt på 93 prosent både nasjonalt og internasjonalt, og blant tyske kjøpere steg den generelle tilfredsheten med syv prosentpoeng til 88 prosent. Over 90 prosent av alle besøkende nådde sitt rettferdige mål.

Utstillerne var også fornøyde med økt besøkskvalitet og innkjøpskompetanse: Andelen toppbeslutningstakere blant kjøperne økte med seks prosentpoeng til 78 prosent. Rundt 80 prosent av utstillerne nådde sine rettferdige mål.

God start for tepper og tepper

Segmentet Tepper og tepper var en suksess. For første gang presenterte den globale teppeindustrien seg i én hall, inkludert flere internasjonale markedsledere som stiller ut i Frankfurt for første gang eller igjen etter lang tids fravær – med overveldende tilfredshet.

"Til vår debut her i Frankfurt presenterte vi bevisst hele kolleksjonen vår, som viste seg å være den riktige strategien. Standen var godt besøkt hele veien, og vi fikk mange nye globale kontakter - fra Europa til utlandet, fra Asia til Skandinavia", sier Katrien Vandenbroucke, administrerende direktør i Ragolle Rugs, et av Belgias ledende merkevarer. "Vi kom tilbake fordi vi så potensialet i det nye konseptet. Og jeg må si vi ble mer enn positivt overrasket", oppsummerer Raghav Gupta, direktør for e-handel i det indiske selskapet The Rug Republic, som selger håndlagde tepper av høy kvalitet .

AI i tekstilproduktdesign og bærekraftige løsninger

Aldri før har endringer som kunstig intelligens og bærekraft vært så intensivt i sentrum av Heimtextil. For første gang ga messen et innblikk i tekstilanvendelse av kunstig intelligens og bruk av AI-veiledet sortering for å foredle resirkulert tekstilavfall til nye garn.

Foto: Heimtextil

I trendområdet ble besøkendes tekstildesignideer levendegjort på interaktive stasjoner ved hjelp av verktøy som ChatGPT4 og Midjourney. I tillegg har Heimtextil nok en gang gjort state-of-the-art bærekraftig produksjon og handling håndgripelig.

Et av de viktigste kontaktpunktene var nettopp Heimtextil Trends with New Sensitivity: Konseptet fokuserte på den pågående transformasjonen av tekstilindustrien og presenterte flere markedsklare og skalerbare løsninger.

Det var også god respons på utvalget av seng, bad og sovesystemer. Fra sengetøy, sengetøy og baderomstekstiler til madrasser og sovesystemer - det brede Smart Bedding-utvalget for alle typer detaljhandel samt merkevarene og private label-ekspertisen innen Bed & Bath-segmentet. "I et nøtteskall: Heimtextil har alltid vært garantien for internasjonal styrke og det globale markedet for oss", sa Roeland Smits, administrerende direktør, Essenza Home.

I 2024 ble det igjen fokus på høykvalitetskunnskap for sengehandel og hotellbransjen. Leverandørene var godt fornøyd med kvaliteten på de besøkende og fikk åpnet nye markeder og kontakter: "Vi har deltatt i Heimtextil i 16 år og er veldig fornøyde. Kvaliteten på besøkende har økt igjen i år og vi skrev flere bestillinger, sier Nishant Kumar Singh, eksportsalgssjef, GM Syntex.

Interior.Architecture.Hospitality-programmet ved Heimtextil var mer omfattende og internasjonalt enn noen gang, og samlet arkitekter og gjestfrihetseksperter med leverandører til kontraktsbransjen.

Til slutt ble det kunngjort at det fra 2025 har inngått et samarbeid med Studio Urquiola, et av de mest innflytelsesrike internasjonale designstudioene. Dette gjøres med en banebrytende installasjon som vil muliggjøre en oppslukende og unik designopplevelse. Med dette samarbeidet understreker det Milano-baserte designstudioet og den ledende messen for hjemme- og kontraktstekstiler deres felles forpliktelse til innovasjon, bærekraft og design i hele tekstilindustrien.

Foto: Heimtextil

Foto: Heimtextil

Foto: Heimtextil

Foto: Heimtextil

Foto: Heimtextil

Relatert innhold

20.01.2025Designbase.no

På tide å registrere seg Future On Stage

17.01.2025Designbase.no

Årets barer på Stockholm Furniture Fair 2025

16.01.2025Designbase.no

Heimtextil Trender 25/26: Fra tradisjon til innovasjon

16.01.2025Designbase.no

Formex Trendguide SS25: Håndverk, eleganse og lekenhet i fokus

16.01.2025Designbase.no

Magi for Maison

14.01.2025Designbase.no

Heimtextil har startet

14.01.2025Designbase.no

Heimtextil Trends tilbyr forhandlere løsninger i en tid med press

14.01.2025Designbase.no

Unik inspirasjon til gaver og kontoret

Events

Se alt
TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Utstilling
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Utstilling
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Utstilling
Ambiente – Livsstilsbevegelsen

Det er aldri det samme, det er alltid noe nytt. Den ledende internasjonale forbruksvaremessen er en fantastisk opplevelse! Få en oversikt over den globale markedsplassen på Ambiente ved å observere det dynamiske samspillet mellom produkter og design, høydepunkter og arrangementer.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Christmasworld – En for alle årstider

Som den ledende internasjonale varemessen for sesong- og festdekorasjoner, åpner Christmasworld for effektive designmuligheter for å overraske kundene. For nye synergier som gir merverdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex ApS
Utstilling
Creativeworld News

Hold deg oppdatert og ikke gå glipp av nyheter. Vårt nyhetsbrev gir deg den siste informasjonen og praktiske tips for ditt besøk på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023