Bærekraftig produksjon og kunstig intelligens er fremtiden
Heimtextil ender med økning i utstillere og pluss i besøkende, og setter samtidig nye standarder for en bærekraftig og AI-drevet tekstilindustri. Heimtextil 2024 endte med 46.000 besøkende fra rundt 130 nasjoner og 2.838 utstillere fra 60 nasjoner med 25 prosent vekst.
Som det ser ut, er bærekraftig produksjon og handlinger samt kunstig intelligens to av de viktigste nøkkeltemaene i de kommende tiårene. Og hos Heimtextil kunne transformasjonen oppleves mer intensivt enn noen gang før.
Med interkontinental styrke la Heimtextil 2024 grunnlaget for et rekordår for Messe Frankfurt. 46 000 kjøpere fra rundt 130 nasjoner benyttet anledningen til å besøke messen og være en del av det globale tekstilmarkedet – fra møbel- og pyntestoffer, senge- og baderomstekstiler, madrasser, funksjonelle tekstiler og tepper til tapeter, utendørsstoffer, kunstskinn, gardiner, fibre, garn, sovesystemer og pynteputer.
Til tross for landsomfattende jernbanestreik ble det registrert et pluss i besøkstall og med 2 838 utstillere fra 60 nasjoner, en økning på 25 prosent i utstillertall sammenlignet med 2023.
"Heimtextil ender med overveldende deltakelse. Økningen i kvadratmeter, utstillere og besøkende i 2024 gjør følgende klart: Heimtextil er fortsatt på vei til vekst - og setter nye standarder for en bærekraftig og AI-drevet tekstilindustri", sier Detlef Braun, medlem av hovedstyret for Messe Frankfurt.
Det var en økning i antall utstillere fra Belgia, Bulgaria, Kina, India, Japan, Polen, Sverige, Tsjekkia, USA og Egypt. På besøkssiden kom det flere besøkende fra Kina, Tyskland, India, Japan, Kroatia, Makedonia, Pakistan, Slovakia og Kypros.
Antall tyske kjøpere økte med rundt ti prosent. Besøkstilfredsheten økte denne gangen til et gjennomsnitt på 93 prosent både nasjonalt og internasjonalt, og blant tyske kjøpere steg den generelle tilfredsheten med syv prosentpoeng til 88 prosent. Over 90 prosent av alle besøkende nådde sitt rettferdige mål.
Utstillerne var også fornøyde med økt besøkskvalitet og innkjøpskompetanse: Andelen toppbeslutningstakere blant kjøperne økte med seks prosentpoeng til 78 prosent. Rundt 80 prosent av utstillerne nådde sine rettferdige mål.
God start for tepper og tepper
Segmentet Tepper og tepper var en suksess. For første gang presenterte den globale teppeindustrien seg i én hall, inkludert flere internasjonale markedsledere som stiller ut i Frankfurt for første gang eller igjen etter lang tids fravær – med overveldende tilfredshet.
"Til vår debut her i Frankfurt presenterte vi bevisst hele kolleksjonen vår, som viste seg å være den riktige strategien. Standen var godt besøkt hele veien, og vi fikk mange nye globale kontakter - fra Europa til utlandet, fra Asia til Skandinavia", sier Katrien Vandenbroucke, administrerende direktør i Ragolle Rugs, et av Belgias ledende merkevarer. "Vi kom tilbake fordi vi så potensialet i det nye konseptet. Og jeg må si vi ble mer enn positivt overrasket", oppsummerer Raghav Gupta, direktør for e-handel i det indiske selskapet The Rug Republic, som selger håndlagde tepper av høy kvalitet .
AI i tekstilproduktdesign og bærekraftige løsninger
Aldri før har endringer som kunstig intelligens og bærekraft vært så intensivt i sentrum av Heimtextil. For første gang ga messen et innblikk i tekstilanvendelse av kunstig intelligens og bruk av AI-veiledet sortering for å foredle resirkulert tekstilavfall til nye garn.
I trendområdet ble besøkendes tekstildesignideer levendegjort på interaktive stasjoner ved hjelp av verktøy som ChatGPT4 og Midjourney. I tillegg har Heimtextil nok en gang gjort state-of-the-art bærekraftig produksjon og handling håndgripelig.
Et av de viktigste kontaktpunktene var nettopp Heimtextil Trends with New Sensitivity: Konseptet fokuserte på den pågående transformasjonen av tekstilindustrien og presenterte flere markedsklare og skalerbare løsninger.
Det var også god respons på utvalget av seng, bad og sovesystemer. Fra sengetøy, sengetøy og baderomstekstiler til madrasser og sovesystemer - det brede Smart Bedding-utvalget for alle typer detaljhandel samt merkevarene og private label-ekspertisen innen Bed & Bath-segmentet. "I et nøtteskall: Heimtextil har alltid vært garantien for internasjonal styrke og det globale markedet for oss", sa Roeland Smits, administrerende direktør, Essenza Home.
I 2024 ble det igjen fokus på høykvalitetskunnskap for sengehandel og hotellbransjen. Leverandørene var godt fornøyd med kvaliteten på de besøkende og fikk åpnet nye markeder og kontakter: "Vi har deltatt i Heimtextil i 16 år og er veldig fornøyde. Kvaliteten på besøkende har økt igjen i år og vi skrev flere bestillinger, sier Nishant Kumar Singh, eksportsalgssjef, GM Syntex.
Interior.Architecture.Hospitality-programmet ved Heimtextil var mer omfattende og internasjonalt enn noen gang, og samlet arkitekter og gjestfrihetseksperter med leverandører til kontraktsbransjen.
Til slutt ble det kunngjort at det fra 2025 har inngått et samarbeid med Studio Urquiola, et av de mest innflytelsesrike internasjonale designstudioene. Dette gjøres med en banebrytende installasjon som vil muliggjøre en oppslukende og unik designopplevelse. Med dette samarbeidet understreker det Milano-baserte designstudioet og den ledende messen for hjemme- og kontraktstekstiler deres felles forpliktelse til innovasjon, bærekraft og design i hele tekstilindustrien.