Blomus versjon 2.0

Det ambisiøse målet som Blomus satte seg for tre år siden om å bli et internasjonalt livsstilsmerke, er man nå på god vei til å nå. Blomus har i dag en full kolleksjon for hjemmet, til kjøkken, stue, bad og bord samt til hagen, og med Charlotte Thorhauge Bech i spissen som kreativ direktør stopper utviklingen absolutt ikke her.

For bare tre år siden begynte danske Charlotte Thorhauge Bech i tyske Blomus som ny kreativ direktør, og sammen med innehaveren Willo Blome var det hennes enorme oppgave å flytte Blomus fra å være et anerkjent stålfirma til et livsstilsmerke. I tiden som har gått siden den gang har Blomus for alvor utviklet seg og merket har blitt godt mottatt i hele Skandinavia.
Det har kostet en enorm innsats og mange flyturer for Charlotte, og nå kan Blomus presentere en samling av fem hovedtemaer: Taste, Home, Spa, Garden og Lighting med produkter som spenner fra lounge hagemøbler til pledd, vakre vaser og overordnede designelementer til boligen med bestikk, glass, servise og design til kjøkkenet.
–Det har vært en fantastisk reise som på ingen måte er over, sier Charlotte, og når hun forteller om hva som skjer med nye produkter for de kommende sesongene, er det ingen tvil om at hun har rett: Modulære sofaer for hagen, utelamper, brett, glass, en vannkanne, en kjøkkenserie og nytt bestikk er bare noen av de nye designene som er klare for de kommende sesongene. Til tross for korona har de på Blomus valgt å opprettholde utviklingsnivået.
Siden Blomus har utviklet seg fra å jobbe bare med stål til i dag å være et livsstilsmerke med mange ben å stå på, har selskapet også løftet seg fra å være tysk til å bli internasjonalt.
Tidligere lå 70 prosent av omsetningen i Tyskland, i dag er det 50 prosent, og målet er klart: det internasjonale markedet skal utgjøre en enda større del av bunnlinjen i fremtiden. Og man er på god vei. I dag finnes Blomus i Selfridges, Liberty og i Gallerie Lafayette som faktisk selv kontaktet Blomus om å få lov til å forhandle produktene.
¬–I vår brandbok som viser Blomus’ DNA, pleide den tyske teksten å være stor, etterfulgt av en engelsk versjon med liten skrift. Det er nå byttet rundt på. Samtidig samarbeider vi med en rekke internasjonale designere; danske Theresa Rand, tyske kaschkasch, franske Antoine Rouzeau, japanske Uchino, tyske Nina Thöming, amerikanske Adam Miller, italienske Luca Galmarini og tyske Frederike Martens, sier Charlotte. Hun har den vanskelige jobben med å holde den røde tråden gjennom kolleksjonene på tvers av designere, landegrenser og designstil, slik at forhandlere kan kjøpe seg inn i en kolleksjon som harmoniserer. Servisene matcher glassene og bestikket, marmor og granitt passer sammen med fargenyansene. –Med andre ord, det skal være enkelt å kjøpe seg inn i kolleksjonene, sier Charlotte og legger til at de har fått en veldig positiv respons på nettopp det.

Enkel rød tråd
Blomus’ DNA er minimalistisk, enkel og gir god valuta for pengene, og Charlottes danske designtradisjoner benekter seg ikke. Men samtidig er stylingen av det demokratiske designet som danner rammen for produktene internasjonalt.
–Vi prøver å forene det skandinaviske med det japanske og legge til elementer fra merkets tyske arv, forklarer Charlotte, og nettopp det å få den internasjonale tilnærmingen til design er også grunnen til at man samarbeider med designere fra så mange forskjellige nasjoner.
I Blomus er det en grunnleggende kjerne av designere som man samarbeider med, men man er alltid åpen for nye designsamarbeid som kan tilføre merkevaren noe nytt og spennende.
–Jeg er tilhenger av at man skal prøve ting ut og lære av sine feil. Men hvis du prøver å ikke tenke ut av boksen, utvikler man seg heller ikke. Som eksempel sier hun at for et par sesonger siden ble det lansert en tekstilserie. –Det fungerte ikke i det hele tatt.
Men våren 2020 ble forsøket gjort igjen, og serien ble godt mottatt. –Vi var bare ute med det litt for raskt i forhold til vår transformasjon fra stålmerke til livsstilsbrand, og vi lærte av det.
I dag inneholder kolleksjonen tekstiler, glass, keramikk, steintøy og så videre, og selvfølgelig stål som er Blomus’ originale DNA.
–Produktene vi lanserer skal vare lenge. Vi skaper ikke nødvendigvis trender, vi designer ting som varer over tid - både når det gjelder kvalitet og design. Charlotte sier at det har vært en god lærdom å jobbe med "tysk kvalitet". –Alt må være 120 prosent i orden. De tester og gjennomtester igjen, de bruker uavhengige tekniske laboratorier, skriver rapporter og tar stikkprøver.
En svært positiv utvikling
Charlotte sier at hun og Willo Blome lagde en 5-årsplan da de startet Blomus Version 2.0. –Vi har allerede oppnådd noen av de målene som var med i planen. Utviklingen har vært riktig positiv, og det har helt klart gitt oss blod på tann i forhold til å tenke flere nye tanker, og i forhold til å skape et Blomus-univers med den drivkraften som vi har nådd frem til i dag.

Charlotte innrømmer at det danske markedet er vanskelig fordi det finnes mange virkelig gode merkevarer, men nylig har Kristian Kaas som har mange års erfaring innen interiør- og designindustrien, begynt som agent i det danske markedet, mens Happy Nest er ansvarlig for salg i Sverige og Camilla Kolbræk Hivand, Nordic Elements er ansvarlig for salg i Norge. –Og med den konstellasjonen er vi ikke i tvil om at vi vil utvikle oss i alle de tre skandinaviske markedene, sier Charlotte.

Hun fastslår at Blomus stadig utvikler seg, og at det samme gjelder for markedet man opererer i. –Ingenting er permanent, så du må sørge for at du stadig utvikler deg, er hennes holdning - og dermed også fremtidens mål. Charlotte er ikke i tvil om at Blomus-utviklingen fortsetter, fordi drivkraften er lysten og energien og med det er nesten alt mulig.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.no

Jeg ønsker å lage bærekraftige vesker som tåler hverdagen

18.11.2024Designbase.no

Oslo Design Fair blir mer salgsorientert

15.11.2024Designbase.no

Funksjonelle kontrakttekstiler på Heimtextil

13.11.2024Designbase.no

Årets farge varsler optimisme

12.11.2024Designbase.no

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.no

Sør-Koreas nye generasjon av Rising Talents

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023