Bodum fyller 75 år

Danske Bodum er av alle nordmenn i designbransjen særlig kjent for Chambord presskannen. I år fyller Bodum 75 år, og det danske designbrandet har i årenes løp skapt et sortiment som brer seg til alle hjemmets rom. Nytt er en stor utendørs kolleksjon med et stort fokus på å passe på miljøet. Make taste – not waste. I tillegg finnes det også en rekke øvrige jubileumsnyheter.

Pressefoto: BODUM.

”Enkelt, funksjonelt design til overkommelige priser. Det er Bodums DNA”. Slik lyder det fra Jørgen Bodum som i dag står i spissen for den familiedrevne virksomheten. Jørgen Bodum arvet virksomheten fra sine foreldre i en alder av kun 26 år, og i dag i en alder av 70 år viderefører han den i den ånd som den ble skapt.

Bodum har alltid gått sine egne veier. Det er en av grunnene til at virksomheten har vokst. I løpet av de 75 årene brandet har eksistert, har man således skapt en virksomhet med en egen identitet og et eget uttrykk som er kjent over hele verden.

Noe av det Jørgen Bodum legger stor vekt på, er at stort sett alle produkter i Bodums store kolleksjon er produsert på virksomhetens egne fabrikker i Portugal, og Jørgen Bodum forteller at årsakere til det bl.a. er at man dermed best kan arbeide med fokus på bærekraft og samtidig ha fullt overblikk og kontroll over produksjonen”.

”Vi insourcer hvor andre outsourcer, og det er en del av grunnen til vår suksess. Faktisk produserer vi selv 80% av vårt sortiment, og praktisk talt alle designs er utviklet og skapt av Bodums eget designteam”, forteller Jørgen Bodum. Han slår fast at de eksporterer til mer enn 80 markeder verden over, og at eksportandelen til land utenfor Danmark ligger på 90%.

Bodum ble grunnlagt i Nyhavn i april 1944. Det var krig i Danmark, og tidene var vanskelige. Men da det føltes som aller mest grått og trist, ga Bodum seg ut på sin egen fargerike misjon og mange av virksomhetens ideer fra den gang lever stadig i beste velgående.

Nettopp for å understreke det fargerike og glade, lanserer Bodum en jubileumskolleksjon i skjønne farger fra 40- og 50-tallet. Det gjelder de lekre isnyanser: Blue Moon, Pistachio, Strawberry og Banana.

Bodums første store suksess ble skapt av Jørgen Bodums far, Peter Bodum, som utviklet SANTOS Vakuumbryggeren i 1958. Siden er den blitt en Bodum-klassiker og den er videreutviklet til ePEBO, som er Bodums nye mest avanserte produkt som i mange blindtester er utvalgt til å lage den beste kaffen. 

”Jeg vil helt klart også fremheve vårt BISTRO krus fra 1980 og BISTRO presskanne som ble relansert i 2018”, sier Jørgen Bodum.

CHAMBORD må betegnes som Bodums bestselgende produkt – med over 100 millioner solgte. Den seneste utgaven er utført med lokk og ramme i velur. Pressefoto: BODUM.

Blant de helt store suksesser teller også Chambord presskanne som for mange forbrukere er synonymt med Bodum. Så til de grader at fellesbetegnelsen for en presskanne i dag er en Bodum-kanne.

En jubileumsbok

Spør man Jørgen Bodum hvordan jubileet skal feires utover lanseringen av jubileumskolleksjonen, forteller han: ”Jeg er faktisk i gang med å skrive en jubileumsbok som kommer ut i år. Det gleder jeg meg svært mye til. I tillegg lanserer vi også flere limited edition-produkter som skal representere flere forskjellige perioder i vår lange designhistorie”.

Jørgen Bodums egne favorittprodukter er kaffekvernen BISTRO og de nye PAVINA outdoor krus; produkter som han forteller at han simpelthen ikke kan unnvære om morgenen.

Bærekraft er viktig

Som nevnt er bærekraft blant grunnene til at Bodum produserer så mye som mulig på egne fabrikker. ”Man har en forpliktelse til å tenke miljøbevisst for vi skal passe på vår klode”, mener Jørgen Bodum.

”Vi er blant annet i gang med å installere solenergi på våre fabrikker, så vi innen fem år praktisk talt er selvforsynende med elektrisitet ved hjelp av solceller og vindmøller. ”I kjelleren under fabrikken i Portugal har vi et renseanlegg til det vannet vi bruker til galvanisering av metallene, og vannet er faktisk så rent at man prinsipielt kunne drikke det når det kommer ut”, forteller han. Målet er således at nå den høyeste økosertifisering innen fem år.

”Vi er også svært oppsatt på å få gjenbrukt forskjellige materialer. Så på vår nye plastfabrikk i Portugal gjenbrukes alt overskytende materiale til deler som ikke skal matvaregodkjennes.

I forlengelsen av bærekraft-tanken har Bodum også nettopp lansert en ny outdoor-kolleksjon i et uknuselig, slagfast og ikke minst gjenbruk materiale som kan anvendes i stedet for engangsservise i båten, på campingtur, skogtur med mer.

Bodum lanserer i første omgang uknuselig glass, reisekrus, drikkeglass, drikkeflasker og innsatser til presskanner i det bærekraftig materialet. Alt sammen produsert på Bodums nye fabrikk i Portugal hvor alt er lagt til rette for en bærekraftig produksjon.

Relatert innhold

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

16.04.2024Designbase.no

Hamonoya er en ny distributør for Patisse

15.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Gode 79NORD-nyheter fra Morsø

11.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Essensen av kvalitet fra HOLM

10.04.2024Witt A/S

Sponseret

Brygg kaffe som de profesjonelle baristaene

01.04.2024Brix Design A/S

Sponseret

La våren innby til skalldyrfest.

25.03.2024Witt A/S

Sponseret

Glad i bobler? Lag dem selv – i alt!

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023