Cardsome, merk dere navnet.
Livsstilsmerke skapt av den kreative duoen Lin Strømsheim og Pernille Wille Våge.
–Vi startet Cardsome i 2016 og lanserte oss umiddelbart på engelsk for å satse internasjonalt, derfor tror mange vi er et engelsk selskap, men vi er helnorske og begge kommer fra Sunnmøre, forklarer Pernille og Lin.
Idéen kom riktignok opp allerede i 2014.
–Vi er jo begge kreative, utdannet på Westerdals. Lin jobbet som tekstforfatter i de store byråenes i en årrekke. Jeg som AD, først i byrå, siden for meg selv, med bl.a. praktbøker. Vi startet et lite reklamebyrå sammen i 2013. Etter et år kom ønsket om å skape noe eget. Siden vi begge hamstret lekre kort i utlandet, bestemte vi oss for å lage vakre gavekort, med en tvist, litt naughty, men elegant.
–Vi testet papir og trykkeffekter i lang tid, og lanserte de første kortene ved påsketider i 2016. Da kom vi rett inn i flere av Oslos fineste interiørforretninger.
Cardsome er enkelt forklart et livsstilsmerke og kreativt konsept hvor Pernille og Lin designer det de har sansen for selv. Med lidenskap for luksus og attityde har de skapt et dristig univers med produkter som spenner fra bærekraftig mote og kule interiørobjekter til gavekort.
–Vi skaper det vi liker, vi har lik smak og inspirerer hverandre. Så har vi det moro mens vi holder på, da blir det bra. Vi gjør alt selv, designer, skriver tekster, lager nettside og fotograferer. Vi får positive tilbakemeldinger som gir god energi.
–Alt vi skaper er av høy kvalitet. Med en frekk humor som man blir i så godt humør av. Kundene våre liker det.
«Born to Party» , «Not for Basic People», «Too Fucking Busy», «Light my Fire», «Smoking Hot» og «I Regret Nothing» er blant tekstene de har komponert på gavekort, duftlys og esker.
–Det er en tanke bak alt vi gjør, vi skaper et univers. Hver måned kommer vi også ut med en ny Cardsome spilleliste på Spotify, det er en viktig del av universet.
Hva har dere skapt og lansert så langt?
–Gavekort i størrelsene A6 og A7, med over 100 design. Fyrstikkesker i tre ulike størrelser, gaveesker med 4 og/eller 8 fyrstikkesker, de er produsert i Tyskland.
Duftlys, håndlaget i Paris. Brett og lokk til duftlysene, håndlaget av norsk kunstner i Asker, designet av oss. Vi synes det er fint å legge lokk på lysene for å unngå sot og lukt.
Solbriller og partybriller håndlaget i Italia. Lekre strømper, produsert i Italia. Crewnek-kolleksjon, produsert i Tyrkia. Samt accessoirer.
Hva er highlights’ene i selskapet til nå?
–Det var første gang vi stilte ut på Maison & Objet messen i Paris og fikk kunden Please Do Not Enter, en eksklusiv kjede i LA. De handler fortsatt jevnt hos oss.
–Den andre gangen vi stilte ut på Maison & Objet kom selveste Ikram Goldman på standen og handlet alle kategorier. Hun var stylisten til Michel Obama og driver i dag en luksus-butikk i Chicago. Hun sendte en amerikansk journalist til oss som laget en fin sak om Cardsome. Det betydde mye for oss.
–Siden da har vi fått oss agent i UK & Irland: Design Maven og Anna Atwal som også representerer Jonatan Adler. Nå er vi inne i mellom 120-150 butikker i USA, UK og Europa.
–I 2022 gikk vi i kompaniskap med Line Holte, i Holtex Agenturer. Hun selger alle fashion-kategorier her i Norge. På et halvt år har hun satt kleskolleksjonen vår på kartet! Det er gøy!
Hva er planene for 2023?
–Vi avsluttet 2022 med å lansere ny nettbutikk den 12. desember, noe vi hadde virkelig gledet oss til.
–Så starter vi 2023 med å stille ut på Maison & Objet i Paris i januar for 4. gang, og denne gangen med kongeplassering! Vi lanserer flere nye brillemodeller og sexy strømper. Vi jobber også med et Colab med en norsk aktør som skal lanseres 8. mars, men der har vi ikke lov å fortelle mer ennå – veldig spennende! Bare å følge med på vår nettside Cardsome.com
–På sikt har vi et mål om å lage vår egen Champagne og så klart en Tequila. Vi liker begge deler!
Hva med satsingene i utlandet?
–For å få fart på USA, er vi stadig på jakt etter en agent der. Med stand 2 ganger i året på Maison & Objet i Paris, møter vi kunder fra hele verden. Senest i dag tikket det inn en ny kunde fra Finland. Om det er lov med et lite hjertesukk, kunne vi ønsket oss EU-medlemskap! Men i mellomtiden vurderer vi EU-lager.
–Vi ønsker også å lansere oss i Danmark. Er det noen danske kunder som leser dette, ta gjerne kontakt!
Til slutt, har dere en visjon for selskapet – og dere selv?
World Domination! Intet mindre! Avslutter Lin Strømsheim & Pernille Wille Våge.