Carpets & Rugs vokser
Nytt område, nye formater og nye partnerskap: Heimtextil 2025 tar bokstavelig talt produktområdet Carpets & Rugs til nye høyder. På den kommende Heimtextil-messen utvides segmentet med flere ekstra messehaller som presenterer de viktigste internasjonale nøkkelaktørene og innovative produktene fra 14. til 17. januar i Frankfurt.
Veve nettverket ditt! Under dette slagordet samler Carpets & Rugs den globale teppeindustrien i Frankfurt. Over 300 utstillere har allerede meldt seg på Heimtextil 2025.
På grunn av den store etterspørselen utvides segmentet med flere messehaller: I tillegg til hall 5.1 etableres hall 5.0 som et nytt hjem for tepper i messeområdet. Her vil flere anerkjente utstillere som Bhadohi Carpet (India), Javi Home (India), Lalee (Tyskland) og Merinos (Tyrkia) vise frem sine produkter.
I tillegg utvider Carpets & Rugs seg også til hall 3.0 og kompletterer produktgruppene Veggdekor og Tekstildesign samt Heimtextil Trends 25/26. Her finner du både maskinvevde og håndvevde tepper fra utstillere som Bikaner Handloom (India), Este Hali (Tyrkia), Himalaya Concepts (India), JI International (India) og Rudra Rugs (India), samt unike produkter fra Satar Carpet (Tyskland).
I hall 3.1 vil utstillere som Brink & Campman (Nederland) og tyske selskaper som Haro Teppiche, Infloor Girloon, Obsession, Otto Golze & Söhne, Paulig Teppichweberei og Theo Keller delta i DecoTeam og Design Lounge drevet av DecoTeam.
Fellesstands fra Afrika og India vil utvide det globale sortimentet i hall 6.0 og 6.1, og sterke synergier skapes mellom produktområdene for å tilby et unikt produktsortiment for toppbeslutningstakere fra hele verden.
Nytt teppeområde: "Belgian Textiles – powered by Fedustria"
Tradisjonelt håndverk møter innovative teknologier og bærekraft: 14 belgiske teppeprodusenter presenterer seg i det nyutviklede området "Belgian Textiles – powered by Fedustria" i hall 5.1. Denne fellesstanden organiseres i samarbeid med den belgiske foreningen Fedustria og utstilleren Ragolle Rugs.
Belgian Textiles fokuserer på høy kvalitet, kreativt design og bærekraftige materialer.
– "Heimtextil spiller en sentral rolle for Fedustria og dets medlemmer," understreker Daphne Renier, produktansvarlig for tekstiler i Fedustria. "Belgiske tepper er kjent for sin kvalitet og design. Det belgiske området styrker dette ryktet: Våre medlemmer bruker Heimtextil til å presentere nye kolleksjoner og bærekraftige innovasjoner, følge med på trender og forbli konkurransedyktige. Heimtextil fungerer som en katalysator for trender, materialer, innovasjoner og bærekraft. Det gir en global plattform hvor belgiske teppeprodusenter kan vise frem sine produkter til et mangfoldig, internasjonalt publikum, styrke båndene i bransjen, og møte nye partnere og kunder fra hele verden. Dette fremmer økonomisk vekst i den belgiske tekstilindustrien," påpeker hun.
En plattform for kunnskap og nettverksbygging
Carpets & Rugs lanserer også et omfattende innholdsprogram og posisjonerer seg som en forretningsfremmende kunnskapsplattform for den globale teppeindustrien.
I foajeen i hallene 5.1/6.1 gir Carpet Lounge liv til innovative teppedesign og fungerer som det ideelle stedet for avslapning og nettverksbygging i en koselig atmosfære.
For første gang vil Carpet Lounge bli kuratert av det britiske Cover Magazine. Den nye samarbeidspartneren vil også arrangere foredrag og paneldiskusjoner på Texpertise Stage i hall 4.0 med anerkjente bransjeeksperter. "The Talk by Cover", som finner sted tirsdag under messen, vil handle om håndverket i teppeproduksjon og morgendagens trender. Den påfølgende paneldiskusjonen med Reto Aschwanden, administrerende direktør i Label STEP, Aditya Gupta, grunnlegger av The Rug Republic, og Theresa Paulig, administrerende direktør i Paulig Teppichweberei, vil fokusere på bærekraftig praksis og rettferdig handel i teppeindustrien. Onsdag vil en paneldiskusjon rette seg mot trendveiledning for innkjøpere.
Torsdag 16. januar 2025 vil Cover Magazine holde et foredrag dedikert til emnet kunstig intelligens og dets innvirkning på teppedesign. I tillegg vil Cover Magazine lede guidede turer til innovative utstillere og beste praksiser.