Cosmos inspirerer trenden
I 2024 feirer Maison&Objet 30 år med fransk dekorasjon, design og kunst. For å markere begivenheten, fra 5. til 9. september 2024, vil messen ta besøkende med på en reise inn i kosmos, en forfriskende kombinasjon av teknologi og natur...
I forlengelsen av TECH EDEN, som fokuserte på alliansen mellom teknologi og natur, fortsetter Maison&Objet og det kreative strategikonsulentfirmaet Peclers Paris sin optimistiske, bærekraftige og stimulerende utforskning i september med et nytt tema: TERRA COSMOS.
"Hvor det store rommet blander seg med tilsynelatende begrensede terrestriske territorier... Der universell fantasi og jordisk materialitet kolliderer... Der vitenskap og magi flettes sammen... Nye og varige fiksjoner blir født og vil sikkert påvirke den virkelige verden" , lyder det .
Brune Ouakrat, strategisk planlegger ansvarlig for framsyn i Peclers Paris, tyder de nye ønskene og forbrukernes forventninger i jakten på nye, spennende opplevelser. "Den kosmiske fremtidsvisjonen forblir solid forankret i virkeligheten i et messew som er sterkt fokusert på nyhet, kreativitet og innovasjon. Utsiktene til romfart er nå en reell mulighet, og de teknologiske fremskrittene som har blitt anslått i futuristisk fiksjon varsler dyptgripende endringer i måten vi lever livene våre på.»
Omtrent 55 år etter at mennesket først satte sin fot på månen, vekker nye vitenskapelige suksesser nå vår fascinasjon og tenner fantasien vår fokusert på kosmos og synonymt med en lovende fremtid.
"I denne nye tilnærmingen er det ikke lenger bare snakk om et utenomjordisk annet sted. Vi er en del av kosmos, og den posisjonen innebærer ansvar så vel som bærekraftig innovasjon og praksis. Det handler om en bredere, mer esoterisk, magisk visjon der vi kan se for oss som turister uten tyngdekraft, som velger å gjøre krav på stjernene eller søke fordelaktige forbindelser med elementene», sier Brune Ouakrat.
"Tilkobling, fordypning, virtualitet, smarte materialer, 3D og AI ... En del av fantasien blir virkelighet, og forbrukerne er klare for oppslukende, sanseopplevelser, mens ny estetikk trenger inn i hverdagen og fortryller dem igjen", sier han fortsett. .
Plass(er) fylt med nye materialer
Materialene kan være brutalistiske eller sofistikerte, iriserende eller gjennomsiktige, stemningsfulle for både den minerallignende overflaten til stjernene så vel som himmel og stjerneklare vidder. Nyheten til TERRA COSMOS krystalliseres i materialenes intensitet, og gjenspeiles i Objects of Common Interest-designerne og deres eksperimentelle måte å jobbe med både metall og glass.
"Materialene uttrykker en sensorisk futurisme som kler interiøret med en mineralsk robusthet. De tilfeldige formene, rundheten og ovaliteten understreker det kosmiske aspektet like mye som de myker opp dets konturer, og skaper levende glorier av farger i skiftende spektre og magiske projeksjoner", legger Charlotte Cazals til. , designer og trendprognoser hos Peclers Paris.
Multisensoriske utflukter
I restaurant- og hotellbransjen utfolder TERRA COSMOS seg i de mest avanserte termer.
Mellom oppslukende oppdagelser og ekstreme opplevelser er det ikke lenger nok å bare mobilisere sansene; De må forsterkes og forvirres gjennom både teknologi og finurlig historiefortelling. Den tilnærmingen er den danske kokken Rasmus Munk, som definerer seg selv som en «alkymist», stolt over å ha.
Hans "helhetlige" meny nytes best i de oppslukende omgivelsene til restauranten hans i København, hvor han tar gjestene med på en reise fra havets dyp til nordlyset.
Å sette sin fot på El Cosmico-hotellet, i et øde texansk landskap, er en opplevelse på grensen mellom det kosmiske og det jordiske.
Denne luksuriøse campingplassen vil snart bli utstyrt med 3D-printede hus, slik at man kan unnslippe hverdagens press, koble til sansene igjen og observere det himmelske hvelvet.
Dykker ned i metaversen
Fra Acne Studios-butikken til Moncler-pop-up-butikken i Tokyo, blir de kosmiske referansene i detaljhandelen enda mer komplette, der futuristiske, vakre dekorer møter digitale, koblede shoppingopplevelser.
Avantgarde-estetikk baner vei for en ny form for forbrukerisme. Rommene ser ut som de ble plukket rett fra metaversen, inspirert av arkitektoniske og virtuelle kreasjoner som kunstneren Hugo Fournier.
Immaterielle gjenstander og miljøer våkner allerede til liv i rommene designet av Harry Nuriev med Crosby Studios. Mineralitet blir ofte supplert med krom, gjennomsiktighet og glass, noe som gir allsidighet til rene, rene linjer.
"I tillegg til den fremtidsrettede visjonen, vil TERRA COSMOS-temaet også bli nedfelt på messen. Besøkende vil kunne finne det materialisert i tre praktiske aspekter: produktkurering, arrangementer og besøksruten, som vil bli guidet av TERRA COSMOS-symbol", forklarer Mélanie Leroy, messens administrerende direktør.
Maison&Objet-galaksen
"Gjennom våre kuratorer, François Delclaux og Elizabeth Leriche, gir vi messens besøkende et håndgripelig og polert innblikk i temaet", fastslår Mélanie Leroy.
De har fått carte blanche i sin tolkning av TERRA COSMOS for å skape en følelse av overraskelse og ærefrykt i Hva er nytt? I butikklokaler og hva er nytt? I innredning med et bredt spekter av produkter hentet fra utstillere.
I Hva er nytt? I gjestfrihet vil rommet bli tildelt den neste årets designer.
Maison&Objet streber etter å kombinere erfaringsmessig fremsyn med nytte.
"For å møte utfordringene fagfolk står overfor, er Maison&Objet avhengig av en av spakene som gjør messen unik, nemlig det store internasjonale fellesskapet av anerkjente eksperter innen dekorasjons- og designindustrien som deler erfaring og kunnskap som er like relevant som den er pedagogisk." , påpeker Mélanie Leroy.
Temaet vil derfor bli evaluert, forsket på og beriket på sentrale steder på messen med spennende scenografi, mesterklasser med sentrale opinionsledere, coaching tilpasset hver enkelt bedrift og rundebordssamtaler.
TERRA COSMOS-temaet og dets nye koder vil bli brukt i hele Maison&Objet-økosystemet, fra valgene på Maison&Objet and More – eller «MOM»-plattformen til showrooms og visse Paris Design Week-arrangementer som Design sur Cours-utstillingene der designere kan vise sine design på gårdsplassene i Paris.
Grunnlegger av Elizabeth Leriche Trend Consultancy og kurator for Hva er nytt? Jeg, dekorrom rundt spørsmålet: Hva er TERRA COSMOS?
«Bare med øynene på stjernene og føttene godt plantet på bakken kan vi være i kontakt med universet. Hvilke bilder fremkaller temaet for deg? Gleden ved å drømme foran en stjernehimmel, badet i månens glød eller solstrålen... Et blikk på fremtiden”.
Hva er neste Hva er nytt? I innredning?
«Jeg vil prøve å se ting gjennom øynene til et barn fylt av undring, å fremkalle drømmer og følelser, å finne poesi i lys av denne futuristiske, teknologiske verden. Himmelen vs. jord, vektløshet vs. røtter, håndverk vs. hul, metall vs. grunn, åpenhet vs. opasitet, uendelig vs. umåtelig stor... Og jeg har tenkt å spille på disse motsetningene”.
Grunnlegger av Nouvel Air-byrået og kurator for Hva er nytt? I butikklokaler er det slik spørsmålet besvares: Hva er kosmos?
Bæreren av drømmer og fantasier. Erobringen av verdensrommet antar karakteren av en "ny grense". Denne konteksten påvirker også livsstils- og designsektorene og deres søken etter nye eventyr, men også nye materialer, overflater, farger...
Hvilke trender tror du temaet umiddelbart representerer?
Først av alt, de som gambler på rå mineralitet med henvisning til utsiktene til månen eller Mars. Pulpo bruker ofte primære - om ikke "primitive" - materialer, som om de hadde falt fra en meteoritt, og påtvinger formen på selve objektet. Behandlingen av lys minner litt om de magiske sirklene som brukes av Le Deun-armaturer. Fuoriluogo Designs kreasjoner minner om myriader av stjerner for bare å nevne noen få”.