Den usynlige gjesten på bordet skal løftes

Bestikket er den usynlige gjesten på bordet. Vi ser dukene, blomstene, tallerkenene og glassene, men bestikket legger vi først merke til når vi sitter ved matbordet – spesielt hvis det ikke fungerer som det skal. Men nå vil Gense løfte bestikket ut av anonymitetens skygge. Med utgangspunkt i bestikkets detaljer har Monica Förster skapt en vase, en karaffel, et fat og en lysestake. Og med det presenteres en helt ny Gense.

Still er et nytt Gense-bestikk skapt i samarbeid med Michelin-kokken Bjørn Frantzén. .

"Bestikket er ikke det første vi legger merke til ved et bordoppsett. Samtidig er det mange konvensjoner rundt hvordan bestikket skal være. Det skal være funksjonelt fundert, og det er mange elementer vi ikke tenker over, som bare må være i orden, og som vi ellers ikke legger merke til før vi sitter ved spisebordet. Men når det er sagt, er det mange detaljer i bestikket som vi gjerne skulle ha løftet opp på bordet", forteller Camilla Christensen, innkjøps-/produktutviklingssjef/Head of Product Development & Purchase hos F&H. Med utgangspunkt i dette har de nettopp lansert en ny produktkategori designet av den internasjonalt anerkjente og prisbelønte svenske designeren Monica Förster som en utvidelse av Genses populære Dorotea-serie. 

"I kolleksjonen jobber Monica Förster med mellomromsformer. Den formen ved siden av produktet som er like spennende som selve produktet. Bestikket ligger naturlig nok flatt på bordet med gaffelen til venstre og kniven til høyre. Men de nye elementene gir oss mer spillerom og liv, og vi kan ta i bruk hele bordet ved å fange formene i bestikket og transformere dem til lysestaker, vaser og mer", forteller Camilla Christensen, og forklarer videre: "Så skjeens form forstørres. Den får et nytt liv og en annen grad av detaljer når den inntar plassen på bordet i form av et fat". 

"Dorotea-bestikket skaper interessante former i avstanden mellom delene, og det var utgangspunktet for den utvidede kolleksjonen", forteller Monica Förster. 

Camilla forteller at Gense tok kontakt med Monica Förster for å bygge videre på hennes Dorotea-design. 

"Og hun var interessert i å tenke videre med Dorotea og fikk frie tøyler til det". For øyeblikket er det lansert en lysestake, vaser, et fat og en karaffel laget av keramikk og gjenvunnet rustfritt stål, men Camilla forteller at planen er å utvide serien ytterligere med nye farger, former og produkttyper. 

"Men vi har valgt å holde oss til bordet".

Detaljene er stjernen i den nye visuelle kampanjen. Foto: F&H.

Nordisk design og gjenbruk 

Gense har vært et symbol på robuste materialer, stilfullt design og utmerket funksjonalitet i over et århundre. Lidenskapen for den tidløse nordiske stilen er også tydelig i den nye serien. Monica Förster ble inspirert av landskapet rundt den lille landsbyen Dorotea, der hun vokste opp. Fjellenes og dalenes buede linjer gjenspeiles i designets myke, organiske former. Keramikkens silkeaktige overflate i blå, fiolett, grønn og gul reflekterer nordlyset. 

"Jeg ble inspirert av istidslandskaper som har blitt formet gjennom årtusener og har etterlatt myke, flytende silhuetter over fjellryggene i det nordlige Sverige, der jeg vokste opp," forklarer Monica. 

Dorotea-kolleksjonen er et godt eksempel på hvordan samarbeidet mellom designer og produsent kan flytte fjell innen produksjonsteknologi og bærekraftsinnsats. Serien er laget av 91% gjenvunnet rustfritt stål, mens emballasjen er laget av gjenvunnet FSC-sertifisert papir trykt med soyabasert blekk. De diskrete, organiske formene i Genses Dorotea-kolleksjon forener formspråk med produksjonsteknologi og bærekraftighet. I kombinasjon med keramikkens fargerike samspill ser Doroteas rene linjer i rustfritt stål svært stilige ut.

Foto: F&H.

Gense i en ny tidsregning 

Målet med utvidelsen av kolleksjonen er å tydeliggjøre hvilket DNA Gense bygger på, og å jobbe videre med merkevareessensen "Designed to make you proud", forteller Camilla Christensen. "Vi ønsker å skape en identitet i merkevaren, og det krever modige valg utover å bare lansere en ny gaffel". 

Målet er å skape en helt ny Gense. "De grunnleggende elementene vil fortsatt være til stede; det rustfrie stålet og sølvet vil fortsatt være en bærende del, og det handler fortsatt om håndverket og tradisjonene, selv om det er områder der vi kan legge til andre materialer eller nye kategorier. Men vi vil fortsatt bevege oss rundt på bordet, i stuen eller på kjøkkenet; steder hvor det er en naturlig tilknytning til bestikket.

Foto: F&H.

Det visuelle understreker reisen 

De nye produktene i Dorotea-serien er et skritt på veien i den retningen F&H ønsker å gå med Gense, og det understrekes av den nye visuelle identiteten, der de har kommet til kjernen i produktene ved å ta detaljebilder helt tett på.

"Vi har zoomet inn på alle detaljene i bestikket. De detaljene vi ikke alltid legger merke til når vi griper en gaffel, men som øynene fanger når vi utforsker designet". 

Camilla ser frem til at Gense-produktpaletten utvides. 

"Bestikket har alltid vært en utfordrende størrelse. Rustfritt stål er et materiale som varer. Både forhandlere og forbrukere tenker mer tradisjonelt når det gjelder bestikk, og som forbruker bytter man raskere ut tallerkener og kopper enn man bytter ut bestikket. Det er ingenting galt med det, men det er vår oppgave å være relevante også i fremtiden", forklarer Camilla Christensen. 

For å komplementere Dorotea-serien har Gense nettopp lansert en ny bestikkserie "Still" i samarbeid med Michelin-kokken Bjørn Frantzén. Bestikket ble designet for hans nylig åpnede restaurant på toppen av Harrods i London og er nå tilgjengelig i bred distribusjon. "Dette styrker vår posisjon, nemlig det brede spekteret av bestikk vi har, fra moderne til romantisk og unike som steakbestikk, sauseskje og saltgaffel", avslutter Camilla Christensen.

Om Gense

Siden 1856 har Gense produsert bestikk av høyeste kvalitet med velutviklet og funksjonelt design. I over et århundre har de samarbeidet med talentfulle designere og kunstnere for å opprettholde denne innovative tilnærmingen og overlegne estetikken. I 1982 mottok Gense tittelen hoffleverandør fra den svenske kongen og kan med stolthet kalle seg "Kongelig Hofleverandør".

Relatert innhold

03.05.2024Designbase.no

Ni designbedrifter kjemper om norsk industris viktigste priser

02.05.2024Designbase.no

Fargetrender i 2025 handler om harmoni

29.04.2024Dottir Nordic Design

Sponseret

Hos Dottir Nordic design er «å gjøre en innsats» en dyd – også når du skal dekke

29.04.2024Designbase.no

Det vakkert dekkede bordet

29.04.2024Hamonoya ApS

Sponseret

Et minimalistisk nordisk uttrykk

29.04.2024Dottir Nordic Design

Sponseret

Når borddekning blir små kunstverk med Dottir Nordic Design

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

26.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Kunsten å dekke et innbydende bord

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023