Designbedrifter setter Norge på kartet
Fra 10. til 12. juni samles fem norske bedrifter i Oslo under konseptet Oslo først - for å vise frem norsk design til amerikanske forhandlere, arkitekter og presse, før de reiser videre til den internasjonale designfestivalen 3 Days of Design i Danmark.
For drøyt 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet for norske møbler, interiør og tekstiler. Nå er det ingen som kjøper mer enn amerikanerne. De siste fem årene har norsk eksport over Atlanteren gått opp med ca. 80 prosent.
- Arrangementskonseptet er enkelt; alle som reiser til 3daysofdesign i København fra Nord-Amerika, lider av jetlag. Så vi tenkte, hvorfor ikke invitere våre venner og nåværende, nye og kommende kunder, til å nyte litt norsk gjestfrihet først, og presentere noe av det beste innen norsk design, sier Jørgen Tengesdal fra Eikund, en av initiativtakerne bak konseptet.
3daysofdesign i København er en av få voksende designmesser i bransjen, og tiltrekker seg designinteresserte fra hele verden. De 5 norske bedriftene som deltar er Lundhs, Eikund, Norsk Dun, Heymat og Hadeland, som alle ønsker å markere seg før København tar over 12.-14. juni.
Deltakerne har jobbet målrettet mot det amerikanske markedet over flere år, blant annet gjennom deltakelse på ICFF i NYC, som arrangeres av Designindustrien, og andre eksportinitiativ rettet mot det amerikanske markedet. Nå ønsker de å vise seg frem på hjemmebane, og inviterer til en minifestival på passende Amerikanlinjen i Oslo.
I tillegg til presentasjoner fra de ulike produsentene, besøk i showroom og nettverksmiddag, vil deltakerne få mulighet til å oppleve Oslo.
Kort om deltakerne:
Lundhs
Lundhs er den største produsenten av naturstein i Nord-Europa. De utvinner rå-blokker av høykvalitetsstein fra egne brudd i Norge, og eksporterer disse til stein-fabrikker rundt om i verden. Lundhs’ portefølje består av steintypene Larvikitt og Anortositt, som markedsføres ovenfor arkitekter og designere under merkevaren Lundhs Real Stone®. Mottakelsen har vært eksepsjonell så langt, med bruk av deres steiner i den pågående renoveringen av Hotel W i New York, og ikke minst Sommerro House, hvor den anerkjente New York-baserte interiørdesigneren Adam Greco har satt sitt preg på interiøret.
https://lundhsrealstone.com
Norsk Dun
I mer enn tre generasjoner har Norvigroup Norsk Dun vært i frontlinjen av bærekraftig produksjon av førsteklasses dunprodukter. Dypt forankret i den norske livsstilen, er de dedikert til å tilby skreddersydde, høykvalitets løsninger tilpasset de unike behovene til hvert hotell. Norsk Dun leverte nylig dyner til Anna & Bel, et nytt boutique hotell i hjertet av Fishtown, Philadelpia.
Eikund
Eikund tilbyr norske møbeldesignklassikere av ypperste kvalitet og estetikk til designinteresserte i USA. Nord Amerika er i ferd med å bli Eikund sitt største og viktigste eksportmarked og Eikund er derfor utrolig glad for å kunne invitere noen av de viktigste samarbeidspartnerne til Oslo.
Hadeland
Hadeland Glassverks spydspiss inn i USA er markedsledende dekorativ belysning i klassisk skandinavisk design. Kombinert med deres unike historie og 262 år med tradisjonsrik produksjon, har Hadeland lykkes gjennom avtale med en ledende distributør for salg rettet mot kontraktsmarkedet. Hadeland har nylig blitt lansert hos ledende ecommerce aktør lightology.com og flere forhandlere i B2C segmentet er snart klare.
Heymat
Heymat er et Norsk designmerke som produserer dørmatter i industrikvalitet med skandinavisk design. Siden lansering i 2016 har eksport vært en viktig del av merkevaren, og i år mottok Heymat prisen for «Årets eksportbedrift», blant annet pga satsingen i USA. Heymat doblet salget i USA i 2023, og lanserte en ny og spennende kolleksjon med Sight Unseen under årets NYC Design Week i mai.
Oslo først ut får støtte fra Norsk Industri, Innovasjon Norge og Konsulatet i NYC.