Designsamarbeid om filleryer

Tradisjoner og tekstilhistorie er "in"

Pressebilde: Layered teppe Breton Gray.

"Jeg brenner for design, og føler at interiør og klesverdenen møtes i så mange dimensjoner", forteller Kristina Tjäder.

Designsamarbeidet mellom Kristina Tjäder fra det svenske motehuset HOUSE OF DAGMAR og LAYERED startet med en samtale om de tradisjonelle, håndlagde svenske tekstilene, og om hvordan de fortsatt har en tydelig plass i motebevisste hjem.

Kolleksjonen består av syv tepper, alle håndlaget av naturfiber og designet med inspirasjon fra den klassiske filleryens estetikk. Filleryen har en lang historie og har utviklet seg fra å være laget for å dekke et praktisk behov med varme på gulvet, til å bli en måte man kan gjenbruke slitte materialer på, samt utsmykke et rom.

Materialene som er tatt i bruk i samarbeidskolleksjonen er ren ull og hamp, og de naturlige fargene på teppene er inspirert av jorden og naturen – brente toner, terrakotta og ubleket ull. Mønstrene i kolleksjonen består av tradisjonelle striper og grafikk, tilpasset  det moderne hjemmet.

Teppekolleksjonen heter Heritage og er, som navnet antyder, inspirert av tradisjon, men legger også til et bredere perspektiv.

www.houseofdagmar.com

www.layered.no

Om Layered:

Layered er et svensk varemerke som tilbyr kvalitetstepper og møbler i moderne skandinavisk design. Varemerket ble lansert i 2015 med en visjon om å skape unik design inspirert av forskjellige kunstformer innen mote, arkitektur, fotografi og kultur.

Layered-gründer Malin Glemme, designet et teppe som en vever i India produserte og etter det lanserte hun den første kolleksjonen av bomullstepper.Layered ble grunnlagt når Malin Glemme lette etter et teppe i høy kvalitet i en rimelig prisklasse, men uten framgang tok hun saken i egne hender. Malin designet et teppe som en vever i India produserte og etter det lanserte hun den første kolleksjonen av bomullstepper. Visjonen bak varemerket er å være nyskapende ved å benytte andre kunstformers syn på design og uttrykk på innredning til å skape et varemerke som både tenker og handler annerledes. Etter et år tok Layered et nytt steg og lanserte sin første møbelkolleksjon i eget design. Layereds visjon er å skape tidløse møbler og tepper for moderne og elegante hjem.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.no

Jeg ønsker å lage bærekraftige vesker som tåler hverdagen

18.11.2024Designbase.no

Oslo Design Fair blir mer salgsorientert

15.11.2024Designbase.no

Funksjonelle kontrakttekstiler på Heimtextil

13.11.2024Designbase.no

Årets farge varsler optimisme

12.11.2024Designbase.no

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.no

Sør-Koreas nye generasjon av Rising Talents

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023