Det er på tide med et girskifte.
«Uterommet er i dag boligens 5. rom, og det er mye potensial i å utvikle både utekjøkken og andre produkter som kan skape stemning i hagen.» Det sier Henrik Midtgård Hansen. Derfor endrer byLogstrup nå navn til Norrvik. Nye partnere er kommet til, og målet er nå å nå et bredt europeisk forhandlernettverk.
Det er på tide med et girskifte. Det er i denne epoken friluftslivet står i fokus, og mulighetene er mange. Derfor tar ByLogstrup nå et avgjørende skritt inn i fremtiden ved å endre navn til Norrvik. Navneendringen markerer en milepæl for selskapet, som nå redefinerer sin identitet, strategi og fremtidige ambisjoner med et mål om å nå bredt ut over hele Europa med et utvidet fokus på kvalitet, design og partnerskap.
De nye partnerne som nettopp har kommet til selskapet er Rune Reffstrup Melander og Mads Markussen, og de to understreker at hovedgrunnen til at de har sluttet seg til Norrvik er kjærligheten til god design, og et ønske om å utvikle og løfte merkevaren inn i fremtiden.
Henrik Midtgård Hansen, som grunnla ByLogstrup sammen med Dan Christensen for fire år siden, beskriver overgangen som et naturlig steg for selskapet.
«ByLogstrup har vokst ut av det opprinnelige rammeverket og har flyttet hjemmefra. Med Norrvik skifter vi gir fra å være et mindre, direkte-til-forbrukermerke til å bli en større aktør i Europa med et fokusert B2B-nettverk, fordi det handler om å skape en plattform hvor kvalitet, design og funksjonalitet kan nå ut til enda flere ."
Henrik, som opprinnelig tegnet ByLogstrups første utekjøkken hjemme i garasjen sin, reflekterer: «Jeg kan fortsatt huske de første skissene på kjøkkenbordet og følelsen da vi fikk vår første kunde. Det var starten på noe stort, men vi visste ikke på det tidspunktet hvor langt vi kunne gå.» I dag ser han flyttingen til Norrvik som en mulighet til å oppfylle drømmen om å gjøre utekjøkken til en vesentlig del av europeiske hjem.
«Våre utekjøkken er basert på industridesign, og dermed er de designet for å vare – både når det gjelder materialer og estetikk. Flyttingen til Norrvik gir oss muligheten til å bringe produktene våre til flere europeiske hjem og samtidig utvikle nye løsninger som matcher fremtidens behov innen friluftsliv, legger han til.
Fokuspunktet vil fortsatt være utekjøkken, men de fire partnerne opplyser også at en del av utviklingen inkluderer nye produktgrupper som kan spille opp til livet rundt utekjøkkenet. – Det kommer imidlertid ikke til å skje akkurat nå. – Først og fremst må vi satse på å lansere utekjøkkenet i andre europeiske land, sier Mads Markussen.
En endring av strategi
Med navneendringen kommer en endring i strategi. Norrvik vil gå bort fra den tidligere D2C-modellen (Direct to Consumer) og fokusere på et B2B-forhandlernettverk som allerede bygges i Danmark, Norge, Sverige og Benelux-landene. Mads Markussen, som er ansvarlig for forhandlinger og forretningsutvikling, forklarer: «Vi har innsett at produktene våre fortjener et bredere publikum. Ved å samarbeide med premium-forhandlere kan vi skape en dypere forbindelse med kundene samtidig som vi sikrer at merkevaren vår forblir eksklusiv."
B2B-strategien gjør det også mulig for selskapet å etablere en sterk tilstedeværelse i utstillingsmiljøer. «Vi ønsker at kundene skal kunne oppleve produktene våre på nært hold. Robusthet, kvalitet og design er noe du må føle og se med egne øyne, og det kan vi nå realisere gjennom våre forhandlere, sier han.
De fire Partnerne til Norrvik er også enige om at de ønsker å nå ut til de rette forhandlerne. Det vil si møbelbutikker, kjøkkenbedrifter og butikker med relaterte produkter; hagemøbler, krukker med mer i samme kvalitet.
«Vi vil helst unngå forhandlere som selger på pris. I stedet ser vi etter engasjerte forhandlere med samme tilnærming til design som oss, og som kan se utekjøkken som en god mulighet til å utvide produktspekteret.»
Visjonen bak navneendringen
Navnet Norrvik ble valgt for å signalisere en ny begynnelse og en mer internasjonal profil.
Rune Reffstrup Melander, som har bakgrunn fra strategisk markedsføring, utdyper: «Vi ønsket å finne et navn som taler til våre skandinaviske røtter, men som også er lett gjenkjennelig i hele Europa. «Norrvik» fanger essensen av merkevaren vår: minimalisme, robusthet og eleganse.»
Rune deler også en personlig refleksjon: «Jeg har alltid beundret skandinavisk design for sin evne til å kombinere funksjonalitet med skjønnhet. Med Norrvik har vi en unik mulighet til å bringe denne estetikken til hele Europa og gjøre det på en måte som føles autentisk.”
Han trekker også frem den store trenden med å investere i uterom: «Utekjøkken og uteinstallasjoner som utedusjer blir stadig mer populære, spesielt i forbindelse med nybygg og helårsboliger. Derfor ser vi også et stort potensial i å utvide porteføljen vår med flere produkter som kan forbedre det 5. rommet og gi kundene en total utendørsopplevelse.»
Produkter og kvalitet i verdensklasse
En av Norrviks styrker ligger i selskapets kompromissløse fokus på kvalitet. Selskapets utekjøkken produseres i Danmark og er bygget for å tåle de tøffeste værforhold. "For å sikre langsiktig holdbarhet og høy korrosjonsbeskyttelse, bruker vi materialer som aluzink og sinkmagnesium til våre utekjøkken." I tillegg er alt pulverlakkert og utformet uten sveiser, noe som gir ekstrem slitestyrke, forklarer Henrik Midtgård Hansen.
En viktig del av produktfilosofien er modulløsninger som kan skreddersys etter kundens behov. Dan Christensen er ansvarlig for selskapets økonomistyring, og han understreker hvor viktig det er å holde fokus på premiumsegmentet: «Vi må beskytte verdien av produktet og sørge for at våre forhandlere deler vår lidenskap for kvalitet. Det handler om å bygge langsiktige relasjoner der vi jobber sammen for å levere noe unikt til kunden.»
Bærekraft og fremtiden
Ettersom klimabevisstheten vokser, blir bærekraft en stadig viktigere faktor for kundene. På Norrvik er det et naturlig satsingsområde. Produktene er designet for å vare i mange år og kan enkelt repareres og oppgraderes, noe som minimerer avfall. «Vi ser en trend at flere og flere ønsker å investere i bærekraftige produkter som bidrar positivt til deres klimafotavtrykk.
— Norrvik er en del av den løsningen, sier Rune Reffstrup Melander, og Henrik Midtgård Hansen legger til at han siden starten for fire år siden praktisk talt ikke har hatt noen klager på utekjøkkenene som selges i de fire årene de har eksistert , og han slår fast at denne kvaliteten også vil prege produktene i fremtiden.
En ambisiøs fremtid
Norrvik har store ambisjoner for årene som kommer. I henhold til selskapets planer forventer de å tredoble salget fra 100 til 300 utekjøkken årlig innen utgangen av 2025 og nå 1000 årlig innen 2030. For å støtte denne veksten vil det bli investert i et nytt utstillingsrom og produksjonslokaler hvor begge forhandlerne og kundene kan få førstehåndserfaring med produktene.
Mads Markussen ser optimistisk på fremtiden: «Vi er klare til å ta fatt på en ny æra for selskapet. Vi har en klar strategi, et flott team og et produkt vi er stolte av. Med Norrvik ønsker vi ikke bare å levere utekjøkken, men skape uteopplevelser som inspirerer, og som ikke minst er bygget på kjærligheten til godt design, håndverk og ambisjonen om å gjøre utekjøkkenet til en naturlig del av europeiske hjem. Potensialet er stort!