En kopp kaffe, og en Porsche takk!

Kafé og bilutstilling i samme lokale? Ja faktisk, på Aker Brygge i Oslo.

På Aker Brygge, Oslo finnes et innovativt lokale med Porsche showroom og servering av kvalitetskaffe..

Porsche Studio Oslo X Supreme Roastworks er et innovativt konsept hvor bil og kaffe møtes til glede for alle som passerer det moderne lokalet med store vinduer på Stranden 67, Aker Brygge. Porsche er et suksessrikt bilmerke i Norge med imponerende vekst, og Supreme Roastworks er et kvalitetsbevisst kaffebrenneri. De har funnet tonen sammen.
Målet for Porsche var å senke terskelen for å gjøre merkevaren mer tilgjengelig for det sportsbilinteresserte publikum. I lokalet på 125 kvm skiftes det på visninger av ulike modeller, personale er tilgjengelig for spørsmål og kan tilby prøvekjøringer.
Supreme Roastworks ved Odd-Steinar Tøllefsen, Norges eneste verdensmester i håndbrygg av kaffe (World Brewers Cup i 2015), leder kafeen og får formidlet kaffekunsten.

I samarbeid med vår prisvinnende kaffepartner, Supreme Roastworks, har vi lagd et konsept som kombinerer presentasjonen av merkevaren Porsche og servering av byens beste kaffe! Porsche Norge.

–Dette samarbeidet er faktisk det første i verden. At et Porsche Studio samarbeider med en kaffebar! Det finnes ellers mange Porsche-studioer rundt om i verden. Kanskje om sjefene i Stuttgart liker det de ser og vipps må vi åpne flere slike rundt om i verden? Hvem vet, undrer Odd-Steinar Tøllefsen.

Hva betyr det for Supreme Roastworks å servere kaffe til Porsche-entusiaster?

–Det å servere «verdens beste» kaffe til Porsche-entusiaster har nok flere sider. Supreme Roastworks er kompromissløse på kvaliteten når det kommer til råvarene og kaffen som serveres kundene. Vi er lidenskapelig opptatt av det vi driver med og søker alltid etter det beste. På mange måter slik som jeg opplever at Porsche-entusiasten er kvalitetsbevisst og lidenskapelig opptatt av bil. Det er her våre veier møtes: Kvalitet og lidenskap. Det er dermed ikke sagt at Porsche-kundene nødvendigvis er eksperter på kaffe. Noen kan nok mye om kaffe, men ikke alle. Det er mer den sterke lidenskapen for noe, som er fascinerende.

Finnes det noen fellestrekk på bil- og kaffeinteresserte?

–Likheten mellom kaffekjenneren og Porsche-entusiasten er nok ikke så stor. Uten det å ha en sterk interesse for noe. Den gjennomsnittlige kaffekjenneren hos oss har nok et annet fokus når det gjelder dyre biler. Her går det gjerne i EL-lastesykkel, ølbrygging, surdeigsbrød og kaffebrygging. Slik jeg kjenner kundene våre fra kaféen på Grünerløkka.

Den spesielle ideen bak Porsche Studio Oslo X Supreme Roastworks ble lansert av ildsjelen Hans Henrik Riddervold hos Porsche Norge. Istedenfor et tradisjonelt showroom er ideen å vise både nye, spesielle og klassiske bilmodeller der folk ferdes og tar seg en kaffe samtidig. .

Hvordan fungerer studioet og caféen?
–Supreme driver kafé-delen, mens Porsche Center Oslo har et utstillingsvindu/showroom i den andre avdelingen. Her har de utstilt en Porsche, de tar i mot kunder, konfigurerer bil og ordner prøvekjøringer. Vi skal på sikt tilby Porsche-kunder som bor eller jobber i nærheten, innlevering av bil til service og reparasjoner. Da vil det komme folk fra Porsche Ryen, hente bil og levere tilbake til Brygga.
Porsche-Supreme utgjør et spennende samarbeid, tanken er en synergieffekt som tiltrekker seg både Porsche-entusiaster og helt vanlige folk. Terskelen skal være lav for å komme inn til oss.

Hva betyr innredningen for kaffeopplevelsen?
–Innredning og beliggenhet mener vi er riktig. Det er på en måte high end-utgaven av Supreme i et «business»-distrikt med mange kontorer rundt på Tjuvholmen og Aker Brygge. Det er disse som skal være våre lojale stamkunder. Mange av dem kjører også Porsche. Med de samme joviale jordnære vibbene, den samme gode kaffen som på Grünerløkka, men i en annen innpakning.
Beliggenheten er veldig bra i sommerhalvåret med alle turistene. Vinterhalvåret er nok ikke like viktig. For oss som jobber her er sjøutsikten magisk. Sitte ned med en fløyelsmyk cappuccino og se utover fjorden og livet utenfor er helt ok…

Hva er siste skrik innen kvalitetskaffe?
–Det er egentlig ikke så mye nytt og innovativt på kaffefronten. Det har i noen år nå vært trendy med fermenterte kaffebønner. Særlig anaerobisk, noe liknende som gjøres med Beaujolais viner. Det var veldig bra for 4-5 år siden. Når har mange produsenter gått litt langt med fermenteringen. Noe som gir andre aromaer og smaksstoffer enn det som opprinnelig finnes i kaffe. Det kan bli for mye funky smaker. Gøy med en kopp eller to, men så blir man litt «mett» på de smakene. Mange produsenter går nå tilbake på det mer opprinnelige og klassiske, men av meget høy kvalitet. Det liker vi!

Hvilke planer har du for 2023?
–I 2023 skal det svinge skikkelig på Aker Brygge. Om vi finner riktig location, har vi lyst å åpne et sted til, et lite «hull i veggen», et strategisk og koselig sted. Vi drømmer også om et større brenneri…
Avslutter Odd-Steinar Tøllefsen.

Tekst: Gunnhild Bjørnsti Foto: Kim Saatvedt

Relatert innhold

27.03.2024Designbase.no

Light + Building viste fremtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

18.03.2024Designbase.no

Vi vil samarbeide med ekspertene

18.03.2024Designbase.no

Royal Copenhagen utnevner Rasmus Holm som ny visepresident

13.03.2024Designbase.no

Fra byggeavfall til designermøbler

12.03.2024Designbase.no

Mye fargeinspirasjon

11.03.2024Designbase.no

Eksperimentell glasskunst

08.03.2024Designbase.no

Paradigmeskifte i messeopplevelsen

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023