Et friskt blikk på dagen - med Jernia

"Vårt ønske er at våre kunder skal lykkes hjemme - hver dag, og ha god samvittighet når de handler hos Jernia", Espen Karlsen, administrerende direktør.

Espen Karlsen utenfor Jerniabutikk. Foto: Jernia.

Espen Karlsen har et positivt humør og et smittende vesen. Det kommer godt med når man skal begeistre over 1000 ansatte i 130 butikker over hele landet. Karlsen har jobbet i mange år som hotelldirektør, bla. på det velkjente boutique hotellet The Thief på Tjuvholmen, Oslo og på Farris Bad, Larvik. Service er noe han kan til fingerspissene. Nå skal ansatte og kunder i noe så traust som jernvarehandelen begeistres.

Er det en spennende oppgave?

”Så absolutt. Vi har mange viktige oppgaver i varehandelen. Vi er i full gang med å gå bort fra ”bruk og kast samfunnet”, vi ser at forbrukere tar vare på ting og tenker gjenbruk. Flytrafikken går ned med 5-6 %, det skal settes opp ski-tog fra Gøteborg til Lillehammer. Utviklingen skjer fort. Jernia er aktivt med på å påvirke i riktig retning så våre kunder skal kunne handle med god samvittighet hos oss. Varehandelen må være del av klimaløsningen, -ikke del av problemene”.

Om Jernia

Jernia er en jernvarehandelkjede som ble grunnlagt av initiativtakeren Ola Brath i 1951. Firmaet gikk under navnet A/L Jernvarekjøp, og etter fusjonen med K. E. Larsson i 1954 tok firmaet det navnet videre frem til 1966, hvor navnet Jernia ble dannet. I 1968 ble navnet Jernia endret til Jernia Norsk A/S, for så i 1983 å få dagens navn, Jernia AS.

I 2005 kjøpte Stein Erik Hagen gjennom investeringsselskapet sitt Canica AS hele Jerniakjeden.

Jernia har i dag over 130 butikker over hele landet og en aktiv nettbutikk på Jernia.no

Varehandelen er i stor endring. Hvor går utviklingen?

”Markedet er preget av stor bransjeglidning og høy kampanjeandel som gir prispress, så vi vil nok fortsette å se flere konkurser fremover. Vinnerne blir de som klarer å tilpasse seg nytt etterspørselsmønster, bidra til det grønne skiftet ha lave nok kostnader og tilby tjenester som kundene ønsker. Kunden må kunne handle og få god samvittighet”.

Karlsen brenner for miljøspørsmålet. Han har figurert i media med sitt engasjement og har lansert mange nyttige tiltak.

”Det er viktig at vi tar tak i hele verdikjeden, og at vi i hvert ledd gjør det vi kan for å minimere vårt klimaavtrykk. Vi går løs på leverandørene våre for å oppnå leveranser uten isopor og plast. Vi er også i ferd med å gå over til å selge skurer i løsvekt for å minimere plastforbruket. Dette er en vinn-vinn-løsning da kunden slipper å kjøpe flere skruer enn han trenger, samt at vi sparer miljøet for emballasje”.

Espen Karlsen Tittel: Administrerende direktør for Jernia (fra 2017) Utdannelse: Hotelladministrasjon og -ledelse fra Universitetet i Stavanger (UiS) Tidligere : Adm. Dir. for Raise Gruppen as, adm. dir for The Thief, adm. dir for Farris Bad og driftsdirektør for Estatia Resort Holding as .

”Vi ønsker også å gjøre det enklere for kundene våre å velge bærekraftige løsninger. I verden i dag resirkulerer vi kun 9% av metall, og verden er i ferd med å gå tom for råvarer. Vi ønsker å bidra til en mer sirkulær økonomi og har derfor etablert en returordning hvor vi gir 20% rabatt på stekepanner, kjeler, og kjøkkenkniver når kunden leverer den gamle tilbake til oss”.

”Jernia har alltid vært opptatt av kvalitetsvarer og ting som varer over tid. Derfor selger vi polish og utstyr til vedlikehold så folk kan ta vare på tingene sine hjemme”.

Markedet flommer over av produkter. Service og tjenester er viktige forretninger som ikke har blitt prioritert i like stor grad. Dette ønsker Jernia som faghandel å snu.

”Vi ønsker å bistå kundene våre i enda større grad med service og tjenester. Vi har lansert en knivslipingstjeneste hvor vi oppfordrer kundene våre til å slipe knivene hos oss. De kan komme med hvilke kniver som helst, og de trenger ikke å ha kjøpt knivene hos Jernia. Kniver som trenger spesiell behandling sender vi videre til spesialister.

Flere av våre medarbeidere har også blitt skolert innenfor fargerådgivning og er sertifiserte fargerådgivere. De hjelper kunden med gode råd om valg av farger, fargesammensetning og maling”.

Historien lever

Jernia ble opprinnelig grunnlagt i 1951, en tid hvor det ikke var lett tilgang på varer. Kjeden slik som den fungerer i dag så dagens lys i 1969.

Vår visjon: Jernia hjelper kundene til å lykkes hjemme!

Espen Karlsen

Hva er din utfordring for at Jernia skal oppleves ”up to date”?

”Vi ønsker at Jernia skal være en butikk for alle! De som er glad i å lage mat, bake og fikse ting selv. Jernia har det beste utstyret for disse oppgavene, og vi er nær der hvor kundene bor”.

Har Jernia en visjon?

”Ja, det har vi og den er gøyal: Vi ønsker at kundene skal lykkes hjemme. Eller i hagen. Vi har flott utvalg av det du har behov for på kjøkkenet når du skal lage mat og bake, samt fikse små prosjekter som å male, henge opp hyller og å stelle i hagen. Jernia selger hageutstyr, gressklippere og det du trenger til vanning. Bekjempelse av skadedyr? Jernia har midlene. Vil du fornye stua, eller få liv i en gammel kommode, samarbeider vi med Halvor Bakke som bidrar med nyttige tips og råd uten at du må flytte”.

Et nytt butikkonsept er i ferd med å rulles ut. Målet er at butikkene skal bli oversiktlige.

”Vi ruller ut et konsept i stadig flere butikker som gjør det enda lettere å finne frem. Som eksempel er alt av bakeutstyr samlet på ett sted. Det samme gjelder for maling og elektriske varer. Kundene ser tydelige soner, og dette fungerer veldig bra. Hittil har vi reåpnet 18 butikker blant annet i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim i henhold til nytt konsept. Flere skal det bli i løpet av året”.

Har andre bedrifter latt seg inspirere av hvordan Jernia utvikler seg?

”Jeg synes Ikea gjør mye bra på bærekraft og tjenester. De går også bort fra bruk og kast”.

Karlsen har mer på lager, han er i gang med et pilotprosjekt om å leie ut utstyr for at kundene skal slippe å kjøpe.

”Jernia kan leie ut det folk har behov for i kortere perioder som tepperensemaskin, hageredskaper og slagsdrill. Fem Jernia-butikker er allerede i gang. Systemet er også på digital plattform, med råd og tips. Utstyret kan bestilles på nett, hentes til avtalt tid og sted eller bli kjørt hjem til deg som en integrert del av handleopplevelsen på jernia.no”.

Kundene skal lære og underholdes

Gode råd er et stort satsningsområde og Karlsen slår gjerne et slag for Jernia TV på nettsiden og på Facebook.  Der kan alle se ”live” hvordan utstyr brukes, gjerne med humoristiske innslag.

Karlsen er utdannet med kokkefagbrev og er ikke redd for å by på seg selv. Nylig ble det spilt inn en film om ”Den virkelige grillkongen” hvor Espens selv bar hovedrollen. 

Filmen er veldig bra og beskriver det mange gjenkjenner. Nemlig at det er stress med gjester. Men – med gode forberedelser kan man hygge seg mer til fest.

”Budskapet er grillfesten, være forberedt og ikke måtte fly frem og tilbake på kjøkkenet. Mannen i huset er ofte grillmesteren. Han står ved grillen og får all æren. Damen i huset derimot, flyr ofte som en strikk uten komplimenter. Vårt råd er derfor å gjøre forberedelsene på forhånd, for å kunne være en del av selskapet og kose seg med gjestene”.

Karlsen smiler og innrømmer at det var gøy å spille ”grillkonge”. Han er glad i å lage mat, tenke kreative ideer og prøve ut noe nytt.

”Hos Jernia får jeg utfoldet meg og brukt flere sider av meg selv. Det er gøy og inspirerende”.

Neste halvår er det i stor grad kjøkkenutstyr, og gaver, som kommer til å stå for den største delen av omsetningen.

”Jeg mener vi er best i landet på kjøkkenutstyr. Det viser vi blant annet gjennom en av våre viktigste kampanjer ”Kjøkkensjefen”. ”Kjøkkensjefen” viser et utvalg av vårt sortiment av funksjonelle merkevarer av høy kvalitet.

Å lage mat er veldig viktig for enhver husholdning, og det er mye morsommere å være på kjøkkenet når du har godt utstyr og skarpe kniver.

Som faghandel er det derfor viktig at vi tilbyr vi skikkelig varer, med kvalitet som holder. Vi fører blant annet merkevaren Kitchenaid som har ”Build to last for generations” som visjon- helt i tråd med Jernia”.

Jernia sin ambisjon er at når vi står opp om morgenen, så skal vi hjelpe kundene våre å lykkes hjemme. Bedriften ønsker å være en del av vanlige folks hverdagsliv med løsninger, gode råd og et bærekraftig tankesett.

Kan det bli bedre?

”Jeg glemte én ting, nemlig at vi også er store på matoppbevaring. Vi kaster for mye mat og hver femte handlepose går i søpla. Det er mye brød, frukt og grønt som kastes fordi det ikke oppbevares riktig. På Jernia TV gir vi gode råd om matoppbevaring, og hvordan restematen kan utnyttes bedre”, avrunder kokk og direktør Espen Karlsen stolt.

Relatert innhold

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

17.04.2024Designbase.no

Nytt AI-verktøy kan utstyre forbrukere med IKEA-møbler

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023