Faye Toogood valgt til årets designer hos Maison&Objet
Maison&Objet har valgt Faye Toogood som Årets designer 2025.
En ikonisk figur innen britisk design, Faye Toogood skiller seg ut for sin polymorfe og unike kreative karriere, en inspirasjonskilde for det internasjonale design- og interiørmiljøet. Genevieve Lutkin Faye Toogood er en visjonær innen sitt felt som instinktivt har utvidet sin kreative horisont og uanstrengt navigert mellom design og mote, og viser frem de mange dimensjonene til hennes grenseløse kreativitet.
Uhemmet justerer hun dyktigheten til frekkhet og forsterker den for samleobjektene hennes – hennes eksperimentelle lekeplass – mens hun tempererer den for allmennheten. Som en fullendt artist er Faye Toogood den perfekte legemliggjørelsen av januarutgaven av Maison&Objet, som feirer ekstraordinære møter, avantgardebevegelser og kunstneriske verdener. Arbeidene hennes fungerer som en inspirasjonskilde for førsteklasses prosjekter, enten det er i bolig- eller gjestfrihetssammenheng. Ved å integrere mote i sin globale livsstil, åpner hun for nye muligheter og skaper en visjon som er både mangfoldig og sammenhengende.
Faye Toogood er en av de få kvinnelige designsignaturene i landet sitt og står som en pioner innen representasjon av kvinner på en internasjonal scene – et kjernefokus i Maison&Objets Women&Design-initiativ.
Design, mote, skulptur, tegning, interiørdesign
Faye Toogood kan ikke velge mellom de forskjellige måtene å uttrykke sin kreativitet på. Hun er oppvokst på landsbygda i England uten distraksjon fra TV, omgitt av den naturlige verden, og hun undrer seg over fantasiens kraft. I stedet for å bruke teknologi, foretrekker hun å la tankene vandre og dagdrømme.
Hennes første kolleksjon, Assemblage 1, var en kombinasjon av enkle former, dedikert til råvarer og engelsk kunnskap.
Tro på sinnets kraft
Faye Toogood skulpturerer, former og hyller råvarer. I 2014 oppnådde hun verdensomspennende suksess med Roly-Poly, et buet sete på fire solide ben. Utformingen av kolleksjoner i begrensede serier er for henne en mulighet til å eksperimentere.
I New York er hun representert ved Friedman Benda-galleriet, og verkene hennes er inkludert i de permanente samlingene til flere museer rundt om i verden. Hun har samarbeidet med en rekke designmerker, inkludert de italienske teppeprodusentene cc-tapis, Maison Matisse, New York tapetdesignerne Calico og møbelmerkene Tacchini og Poltrona Frau.
Driade lager en masseprodusert versjon av Roly-Poly stolen, som også selges som et håndlaget produkt av studioet. Hennes siste kolleksjon, Assemblage 8, består av møbler satt sammen som et byggesett for barn. "Gi dem biter av et puslespill og la dem finne ut av det," sier hun. "Kreativitet er kjernen i hvem vi alle er, hvor vi kommer fra, og hvem vi kan være en dag."
Født på landsbygda
"Jeg ble født i Storbritannia i en veldig engelsk familie og vi bodde på landet. Moren min var blomsterhandler og faren min elsket ornitologi. Vi hadde ikke TV, så jeg leste, tegnet og vi stod opp tidlig for å se på fuglene "Naturen var lekeplassen vår, jeg samlet alle slags ting og brukte så tid på å ordne dem. Det påvirker fortsatt måten jeg bruker materialer på. Fargepaletten min er inspirert av disse landskapene."
"Etter å ha studert kunst og kunsthistorie begynte jeg på World of Interiors magazine som assistent, deretter stylist og til slutt som dekorasjonsredaktør. Jeg organiserte fotoshoots i hus over hele verden. Jeg så mange gjenstander og møbler fra alle perioder spenner over flere århundrer Dette ga meg en veldig detaljert kunnskap om design og stil. Hver måned måtte vi finne et nytt konsept og komme opp med en idé som kunne realiseres med svært lite penger.
FRIHET, LIKESTILLING, KREATIVITET! Det kan godt være Faye Toogoods motto, siden hennes ukonvensjonelle reise har ført henne bort fra kunsten og til slutt gjort henne i stand til å gjenoppfinne hvordan design kan heve hverdagen.
"Etter flere år i journalistikk var jeg frustrert over å produsere flyktige todimensjonale bilder. Jeg ønsket å skape noe mer varig, mer håndgripelig, i tre dimensjoner. Jeg inviterte folk inn i settene mine. I begynnelsen prøvde jeg alt - mat, mote, parfyme – jeg utforsket alle retninger.»
"Akkurat som en kunstner kan velge forskjellige medier – fotografi, maleri, videoinstallasjon – uttrykker jeg meg selv gjennom mote, design og skulptur. Det er en verktøykasse jeg bruker for å kommunisere kreativiteten min. En frakk eller en stol er bare forskjellige måter å fortelle min historie. Jeg synes det er befriende å flytte fra en praksis til en annen. Det er mitt alfabet, mitt A til Å, mitt språk.