Fire makrotrender for de kommende årene

I en keynote på The Inspired Home Show i Chicago i år kunne du høre TrendBibles Anna Ward snakke om makrotrendene de kommende årene.

Anna Ward. Foto: The Inspired Home Show

Anna Ward, som for tiden er leder for konsulentinnovasjon i trendbyrået TrendBible, fokuserte på fremtiden til hjemmelivet. Makrotrends er de store trendene som vil forme designfortellingene de kommende årene, som også vil aktivere merkevarer, e-handel og detaljhandel.

De fire trendene

Det er de store temaene som inflasjon, politisk ustabilitet og klimaendringer som ligger til grunn for TrendsBibles 4 makrotrender. Forbrukeren prøver å jobbe seg gjennom tidens voldsomme bevegelser ved å etablere stabilitet og balanse i hjemmelivet, som de uttrykker kreativt og med sine kjerneverdier og stil i fokus.

Midlertidig bosted

Det er stadig flere forbrukere som kommer i midlertidige bosituasjoner, som ifølge Anna Ward kan bestå av å bo hos for eksempel foreldre, jevnaldrende leilighetsfeller eller bo i utleie.

– Disse boligsituasjonene er drevet av nødvendighet og er alt annet enn ideelle, forklarer Anna Ward og forteller at det ikke lenger bare er unge mennesker, men også folk i 30-årene og unge familier som lever slik.

Følelsesmessig søker denne forbrukeren stabilitet og komfort, og søker derfor hjemmeprodukter som er justerbare og modulære, og TrendBible oppfordrer derfor bransjen til å lage produkter som kan skape en hjemmekoselig atmosfære uten å ha for høy pris.

Sugen på minimalisme

En understrøm til dagens høyteknologiske og høyytelsessamfunn er et forbrukerønske om enkelhet og å fokusere på én idé om gangen – og gjøre det bra. Trenden viser seg allerede for eksempel hos menneskene som for eksempel velger bort den digitaliserte livsstilen og heller velger å fokusere på det de elsker.

«Den økte oppmerksomheten rundt verdisettet vårt og om vi lever opp til det har begynt å diktere hvem vi dater, hvilke selskaper vi støtter, og fokuserer mer på HVORFOR vi gjør det vi gjør. Forbrukere vil i økende grad flokkes til nisjeverdier når de søker likesinnede livspartnere, venner og sosiale rom, sier Anna Ward.

Eie

Både den bokstavelige og den overførte betydningen spiller inn i denne trenden. Den bokstavelige betydningen tilsier at forbrukerne ikke har mulighet til å erstatte skadede hjemmeprodukter, og at de derfor har et ønske om å kunne reparere det de eier. Den figurative betydningen relaterer seg mer til forbrukernes ønske om å ta kontroll over de aspektene av livet de faktisk kan kontrollere. Anna Ward forklarer at i denne trenden er det å være sparsommelig og forsiktig et hederstegn i seg selv. Et tegn på denne trenden kan sees i økt salg av den typen produkter som kan øke levetiden til andre produkter, f.eks deksler til elektronikk, og oppbevaringsprodukter til mat, som reduserer matsvinn.

Opprørsk kreativitet

Denne trenden er basert på et tilbakeslag til det Anna Ward kaller «dommedagsnarrativet» som forbrukere har levd med i noen år nå. Her handler det for forbrukeren om å følge hjertet og ikke nødvendigvis hjernen og fokusere på det du har fremfor det du ikke har.
Eksempler på denne trenden kan for eksempel ses i hvordan forbrukere uttrykker en mer eklektisk stil som en motvekt til å bli fortalt hvordan de skal se ut – en slags anti-trend. Det kan også komme til uttrykk i måten forbrukere i større grad omfavner rot i en forståelse av at dyrebar tid ikke trenger å brukes på renhold mv.

Latinamerikansk kultur og sterke farger som trendfortelling

Etter å ha gjennomgått de fire makrotrendene, avduket Anna Ward en av de fire designfortellingene som TrendBible har utviklet for 2025: Estudio Futuro.

I denne trenden ser TrendBible en positiv, fargemettet maksimalisme som setter dagsordenen for forbrukere i 2025. Anna Ward beskriver det som «levende overflod, øko-positiv, fargemettet, gatekulturell, bemyndiget og håndverksaktivisme» drevet av latinsk aktivisme. Amerikansk kultur og et ønske om fellesskap. Godt håndverk kombineres med moderne design.

"Maksimalistisk interiørdesign trives i denne trenden. Luksuriøs blank keramikk er kombinert med naturlige fibre og meislede treoverflater”, forklarte Anna Ward.

Glede og vitalitet er representert i en rekke sterke farger, og formene kan være organiske, taggete, spisse, ujevne og inspirert av bevegelse.

Se TrendBibles Anna Ward snakke om fremtidige trender her.

-IDL

Relatert innhold

03.05.2024Designbase.no

Ni designbedrifter kjemper om norsk industris viktigste priser

02.05.2024Designbase.no

Fargetrender i 2025 handler om harmoni

30.04.2024Designbase.no

Salone del Mobile.Milano 2024 slår fjorårets besøkstall

29.04.2024Designbase.no

Nordstil sier en bærekraftig takk til regionen

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

22.04.2024Designbase.no

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Unike krus i steintøy fra Villa Styles

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023