Fokus på markedsbehov
Heimtextil 2026 utnytter vekstpotensialet gjennom strategiske produktgruppekombinasjoner
Foto: Messe Frankfurt/Pietro Sutera
Etter en vellykket utgave av Heimtextil i januar med økning i både besøkende og utstillere, utnytter messen nå ytterligere vekstpotensial med en optimalisert ny hallstruktur i 2026 – og svarer dermed på bransjens skiftende markedsbehov.
Den mest innflytelsesrike og internasjonale messen for hjemme- og kontraktstekstiler samt tekstildesign utvikler dermed sitt sortiment på en målgruppespesifikk måte, noe som skaper kortere avstander og fremmer synergier mellom de ulike produktsegmentene.
Med et nytt hallkonsept bygger Heimtextil videre på sist gangs suksess, hvor det var en økning i antall besøkende og utstillere, og svarer på dagens markedskrav i tekstilindustrien: "Heimtextil 2025 var preget av økt internasjonalitet og etterspørsel. I 2026 vil vi bruke denne sterke startposisjonen til å tilpasse sortimentet enda tettere til alle relevante faggrupper og dermed utnytte potensialet til aktører og vekst ," sier Olaf Schmidt, visepresident for tekstiler og tekstilteknologier.
Det nye konseptet styrker Heimtextil som den ledende bransjeplattformen for helhetlig tekstil og ikke-tekstil interiørdesign, og i utfordrende tider gir det bransjen en sterk base.
De besøkende dekker flere områder, og med den nye strukturen øker utstillerne sin rekkevidde og blir lettere lagt merke til av potensielle nye kunder. Å bruke alle input skaper ekstra effektivitet og hjelper kjøpere med å finne nye relevante partnere.
Patricia Urquiola trendområde på nettopp avsluttede Heimtextil. Foto: Messe Frankfurt
Det nye senteret for høykvalitets tekstil og ikke-tekstil interiørdesign samt dekor- og møbelstoffer ligger i hall 3.0, 3.1 og 4.1. I hall 3.0. Her finner besøkende et bredt spekter av produkter, fra tapet og digitaltrykk til tekstilredaktører, gardiner og gulvbelegg, samt solskjerming. Kombinasjonen av enkeltprodukter av høy kvalitet og komplette kolleksjoner skaper helhetlige interiørkonsepter som er skreddersydd for kravene til interiørarkitekter, designere, byggevarebutikker og spesialforhandlere.
De tilstøtende hallene 3.1 og 4.1 kompletterer det, og alt i alt tilbyr begge nivåer det største internasjonale utvalget av dekor- og møbelstoffer, kontraktstekstiler, imitert skinn, utendørstekstiler, samt fibre og garn.
Spesielle høydepunkter inkluderer Interior.Architecture.Hospitality Library i Hall 3.1 og designinstallasjonen av Patricia Urquiola i Hall 3.0. De gjør området til et sentralt senter for designere, arkitekter og beslutningstakere innen hotell- og restaurantbransjen.
Søvn- og tekstildesignere: direkte forbindelser
I hall 4.0 presenterer Smart Bedding et omfattende utvalg av sengetøy, tepper, puter, madrasser, sovesystemer, fibre og garn. Tilknytningen til Bed, Bath & Living i hall 5.0, 5.1, 6.0 og 6.1 muliggjør korte avstander for sengeforhandlere og beslutningstakere fra hotell-, kontrakts- og spesialhandelsbransjen. Her presenterer merker og private label-leverandører sengetøy, baderomstekstiler, bord- og kjøkkentøy, pynteputer og boligtilbehør.
Nytt i 2026 er plasseringen av Tekstildesign i hall 6.1. Designstudioer og CAD/CAM-leverandører vil finne et kreativt miljø her, rett ved siden av Heimtextil Trends 26/27 – med design som sømløst tilpasser seg morgendagens kolleksjoner.
Omfattende plattform for den globale teppe- og gulvindustrien
Carpets & Rugs tredoblet antallet utstillere i 2025. Takket være den nye hallstrukturen har det vellykkede etablerte segmentet ytterligere muligheter for vekst. Dette kompletteres av det nye produktsegmentet Gulv og utstyr.
Kombinasjonen av tekstil og ikke-tekstil gulvbelegg maksimerer synergier for arkitekter, interiørdesignere og byggevarebutikker – samtidig som det åpner for nye muligheter for spesialforhandlere og håndverkere.
I hall 11.0 og 12.0 presenterer ledende leverandører maskinvevde og håndvevde samt håndknyttede tepper, unike gjenstander og gulvmatter. I direkte tilstøtende Flooring & Equipment-segmentet i Hall 12.0 vil det vises elastiske gulvbelegg, designergulvbelegg, kork, laminat, parkett og utendørsløsninger.
Spesielle presentasjoner supplerer variasjonen med næringsfremmende innhold. Global Home and Global Home Excellence: utprøvde konsepter og nye muligheter Det utprøvde konseptet Global Home i hall 8.0 og 9.1 og Global Home Excellence i hall 9.0 vil fortsette i 2026.
Internasjonale produsenter og countrypaviljonger presenterer et bredt spekter – rett ved inngangene til Galleria og Torhaus. I tillegg vil Global Home og Global Home Excellence ligge i hallene 10.1, 10.2 og 10.3. Tilknytningen til Carpets & Rugs og Flooring & Equipment skaper verdifulle synergier: Kombinasjonen av komplementære målgrupper styrker Heimtextil som Europas største plattform for kjøp av høykvalitets boligtekstiler. Heimtextil 2026 vil finne sted fra 13. til 16. januar 2026.