Formland: Dansk design tiltrekker seg utlandet

Formland gikk bra. Det er konklusjonen etter messen. Stemningen var god, og innkjøperne og utstillerne var generelt fornøyde. Imidlertid var det litt færre besøkende, til gjengjeld var det hele 23 prosent flere utenlandske innkjøpere. –Vi var litt nervøse fordi messesituasjonen i Europa i januar ikke har vært så positiv. Men vi er veldig fornøyde, sier prosjektleder Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Pressefoto: Formland / MCH A/S.

–Vi er veldig fornøyde og lettet. Sammenlignet med hvordan det har vært på andre messer rundt om i Europa i januar. Vi hadde en svak nedgang i antall besøkende som endte med 10 252 fagpersoner, derimot var utstillerne veldig fornøyde med kvaliteten på de besøkende som var på messen. Samtidig hadde vi ikke minst 23 prosent økning i antall utenlandske besøkende som kom fra hele 33 land. Dette ifølge prosjektleder i Formland, Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Så stemningen var generelt god på denne 72. utgaven av Formland som bød på et opplevelsesunivers med inspirerende trendmiljøer, spennende designforedrag og flotte utstillinger fra både nye og etablerte merker.

At dansk design står i høy kurs i utlandet, ble også lagt merke til av det danske designfirmaet Spring Copenhagen som var blant de 384 utstillerne på messen. I følge eier Peter Sørensen er det viktig som et dansk designmerke å delta på Formland for å vise designdanmark frem for utlandet.

–Jeg kan ikke huske at vi har hatt samme suksessrate på noen av de internasjonale messene vi har deltatt på. Vi har fått en del internasjonale kontakter, så Formland støtter også vår internasjonale strategi. Det har vært en stor suksess å være med, sier Peter Sørensen.

Blant de internasjonale innkjøperne var det en stor kjøper fra Australia, som mange utstillere likte veldig godt. ­­–De internasjonale innkjøperne kommer ikke til Herning bare for å se. De vil ha noe, og de er økonomisk sterke, sier Mai-Britt, og hun legger til at selv gründerne denne gangen fikk gode danske og internasjonale bestillinger.

Blant dem som har sett mye på gründere denne gangen, er Dorte Hansen fra KAiKU i Aarhus. Under messen har hun lagt inn bestillinger hos åtte gründere og planlegger å bestille varer hjem fra ytterligere tre up&coming merker.

–Gründerområdet har gitt oss som innkjøpere på Formland svært mye denne gangen. Inspirasjonen kom i stor grad via designduoen FlyHelsteds inspirerende trendsone "The Art of Living" hvor de hadde tatt ting fra nye kommende designere og plassert dem i en ny kontekst på trendsonen. Det er en kunst å få dette til, og vi kan overføre ideene til butikken vår og se dette videreført til våre kunder og deres hjem, sier Dorte Hansen, som har funnet stor inspirasjon i de kreative trendmiljøene og Creators Community i forhold til orientering om kommende trender.

Trendsone og stjernefrø
Det danske designmerket Kodanska så også stor interesse fra utlandet. Eier Marie Graff var for to år siden blant gründerne i Creators Community og har siden brukt Formland som markedsføringsvindu.

–Siden jeg deltok i Creators Community grunder arrangement, har det tatt fart. Hvert år har jeg fått nye butikker inn på Formland. Nå sist var det spesielt de små designbutikkene, og denne gangen har jeg opplevd stor interesse fra utlandet. Jeg har hatt besøkende fra blant annet Tyskland, Østerrike og Australia, sier Marie Graff, som har hatt stor fordel av messens trendsone.

–Jeg er ny i bransjen, men jeg har vært heldig at produktene mine har blitt flott stylet i trendsonen og det har sendt mange kunder til standen min. Salget har vært veldig bra - det har gått over all forventning - og jeg ser frem til å komme tilbake, sier hun.

De positive uttalelsene fra både utstillere og kjøpere er behagelige for ledelsen i MCH A/S.

–Som arrangør og vert er vår tilfredshet proporsjonal med utstillernes - og derfor gleder vi oss over de positive uttalelsene etter fire dager hvor den danske interiør- og designbransje er samlet, relasjoner har blitt styrket, nye samarbeid er etablert og utstillerne har tiltrukket seg innkjøpere fra 33 land, sier Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S.

Neste interiør- og designmesse, Formland Autumn, finner sted fra 13.-16. august 2020.

Relatert innhold

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

22.04.2024Designbase.no

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Unike krus i steintøy fra Villa Styles

18.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Formskjønne vårnyheter fra BITZ

15.04.2024Designbase.no

En ode til lekent design

15.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Vakre lykter med karakter fra Villa Collection Danmark

11.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Innred med naturlig sjarm og håndverksmessig dyktighet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023