God design blir man glad av å bruke

–Vi prøver alltid å tilføre ny verdi til designet vårt. Men det viktigste er det udefinerbare "lille ekstra". Det sier Claus Jensen, som sammen med Henrik Holbæk har drevet Tools i 35 år. De siste 25 årene har de to designet for Eva Solo. Formspråket er enkelt og minimalistisk, og med den dempede estetikken har de gjennom årene skapt Eva Solo-serier som for lengst har blitt designklassikere.

Blant de siste nyhetene er serien med kjøkkenutstyr. .

"God design er et produkt som man blir glad for å bruke". Det sier Claus Jensen, som sammen med Henrik Holbæk skapte designduoen Tools for 35 år siden. Og akkurat nå er det 25 år siden de to etablerte et samarbeid med Eva Solo.
Opp gjennom årene har Claus og Henrik skapt enkelt og innovativt design, de har designet alt fra elektronikk til medisinsk utstyr, livsstilsprodukter, husholdningsprodukter og møbler, og de har høstet over 350 priser, noe som gjør dem til de mest prisbelønte danske designere noensinne.

Claus Jensen og Henrik Holbæk utgjør designduoen Tools. De har jobbet sammen i 35 år, og de siste 25 årene har de laget designserier for Eva Solo som for lengst er blitt designklassikere. .


I dag jobber Tools utelukkende med forbrukerprodukter.
–Det betyr at produktene skal appellere til forbrukeren. Hvis det er relevant prøver vi å jobbe med en merverdi. Det kan være en spesiell funksjon eller noe som gjør produktet ekstra attraktivt. Den dryppfrie egenskapen til kanner og karafler i Eva Solo-serien har vært et godt referansepunkt. At ting kan brettes eller brettes ut eller stables. Men viktigst av alt er den udefinerbare «je ne sais quoi» som gjør at du foretrekker akkurat det produktet, forklarer Claus, og fortsetter:
–Tidligere var vi litt mer opptatt av å finne på noe helt nytt og «tenke utenfor boksen». Forbrukerne har egentlig aldri vært så opptatt av det, men det har tiltrukket gründerkunder fra hele verden. Det er akkurat dette du ønsker som gründer; være synlig og skille seg ut. Vi har brukt flere årsverk på disse fantastiske og inspirerende kundene, men vi har aldri tjent en krone på det. Vi trøster oss med at den franske stjernedesigneren Phillipe Starck, uten sammenligning for øvrig, gjør det samme. Forskjellen er at han vet at det er veldedighet, sier Claus med et smil.
Den digitale revolusjonen
De to møttes allerede før studiene, og skal snart de feire 35-årsjubileet sammen.
–Mens vi studerte, satte vi opp “Tegnestuen 4. sal” i vår 2,5 roms leilighet på Vesterbro. Vi drev mest med grafisk design, og derfor kjøpte vi en kopimaskin for 25.000,- som vi var så stolte og overveldet av at vi noen ganger stod opp om natten bare for å se på den, sier Claus. 
–Da datateknologien var moden på slutten av skoledagene tok vi opp et banklån for – hold deg fast – 60 000 kroner og vi kjøpte en demomodell av en Apple-datamaskin og var dermed i forkant av den ville, digitale revolusjonen.
Claus og Henrik fikk designstudio i Københavns havn, skiftet navn til Tools® og fikk flere kunder som de syklet rundt til iført jakke og slips og med den mursteinstunge mobiltelefonen i belteholderen.
–Vi slet, men vendepunktet kom da designeren og nå bestevenninnen Maria Berntsen samlet en gruppe potensielt suksessrike unge designere, og sammen stilte vi ut på en messe for brukskunst. Her møtte vi en jysk ingeniør som produserte lysestaker i jern, som han selv sveiset sammen av tynne jernstenger. Han ga oss en åpen oppgave, noe som siden har blitt vår spesialitet: Design noe som er enkelt å lage og som kan selges i store mengder! Vi kom tilbake med en CD-holder bøyd i én tynn metallstang – helt uten sveiser. Den var en overraskende suksess og solgte mer enn en million enheter i løpet av sin levetid.

Henriks favorittprodukt er Eva Solos bålfat. .


Men så kom en oppringning fra selskapet bak merket Eva Trio.
Selskapet hadde også varemerket EVA, som på 50-tallet og fremover var husmødrenes favoritt med deres ikoniske påleggsmaskin. Vi ga det gamle merket EVA tillegget SOLO - fordi husmoren på 50-tallet har blitt singel, og med vår årelange erfaring med grafikk og reklame klarte vi å sette sammen et sammenhengende konsept. EVA SOLO-merket var en realitet. Den første lanseringen var på plass og blant dem – heldigvis og litt tilfeldig – produktet som skulle vise seg å bli selskapets bestselger noensinne og noe helt nytt på markedet: En gryteklut laget av silikon. Uten den hadde nok ikke Eva Solo eksistert i dag, sier Claus.
Med den dempede estetikken har Claus Jensen og Henrik Holbæk gjennom årene først og fremst etablert sitt navn med design for kjøkken og hjem, og deres Eva Solo-serie har for lengst blitt designklassikere.
Det nære samarbeidet mellom Tools og Eva Solo har spilt en avgjørende rolle i utviklingen av de mange, mange Eva Solo-produktene som designduoen trolig er mest kjent for, og Tools er i dag fortsatt primus motor i videreutviklingen av Eva Solo kolleksjoner - både til kjøkken, stue og hage.
Strategien var å «oppdage» problemer som ingen andre gadd å løse
Tools første kunde, han med CD-holderen, tvang Claus og Henrik til å tenke annerledes. –Han hadde ingen penger, så det måtte tenkes alternativer. Vi satt i uker og måneder og bøyde metallstenger og brettet papp, og vi utviklet en strategi som gikk ut på å «oppdage» problemer som ingen andre gadd å løse. Det var f.eks. for en oppvaskklut-holder – som for øvrig er den eldste av våre produkter som fortsatt er i produksjon hos Rosendahl.
Claus og Henrik besøkte loppemarkeder og lette i kjøkkenskuffer for å finne et oversett produkt de kunne fornye. Men da arbeidet med Eva Solo begynte, var det som om verden eksploderte med muligheter, sier Claus.
Det bør imidlertid fortsatt være rom for innovative produkter: bl.a. en kjøkkenvekt med innebygget målebeger. –Den besto bare av tre deler; et glassbeger, et metallbeger og en gigantisk fjær. Det var ganske sprøtt og komplisert å produsere, men det ga oppmerksomhet og designpriser, sier Claus smilende.
I dag fokuseres det på produkter som er vakre og funksjonelle fremfor innovative. –Det er det forbrukerne vil ha!

Tools designer for både inne og ute. Blant annet har de laget en suksessfull serie for fuglene «Birds». .



Liker dere fortsatt de "tidlige" designene?
–Jeg tror at for å komme videre, må man legge det gamle bak seg. I hvert fall for en stund. Vi prøver å rydde skap og skuffer for gamle produkter, slik at det ble rom for nytenkning. I tillegg til Danmark bor vi i Frankrike og USA. På denne måten opplever vi interiør og matkultur utenfor vår egen boble. De første designene som ble laget i Danmark, tilhørte sannsynligvis en storbykultur. Med steinhuset vårt i landlige omgivelser i Frankrike, ble forestillinger om landlig idyll og enkel skjønnhet dannet. Det ble til våre porselensskåler med metallhank. Men det er en følelse og en referanse som har vist seg å være langvarig, også i produktene vi jobber med nå”.
Et nytt og tiltrengt fokus på bærekraft
Spør du hvordan Claus ser på designutviklingen gjennom de 35 årene Tools har vært en del av designbransjen, forklarer han:
–Forbrukerprodukter har blitt billigere. Design er en oppfattet verdi, men ikke nødvendigvis dyrt. Det IKEA kalte «demokratisk design» har dukket opp og de har tydelig bidratt til å senke prisnivået på forbrukerprodukter.
–Men i løpet av de siste 35 årene har en ny generasjon designprodusenter dukket opp. Da vi startet var det sinne mot de konservative møbel- og lampeprodusentene som hardnakket satset på sine trygge klassikere. I dag er mangfoldet mye større. Som designer gir det nye muligheter for samarbeid, og forbrukeren får et bredere utvalg.
Det har også vært en endring i forbruket gjennom årene. Bort fra inventar og apparater og mot elektronikk og digitale tjenester, og de siste årene har bevisstheten om vårt forbruk og dets innvirkning på planeten påvirket tenkningen.
Det har vært et nytt, tiltrengt fokus på at forbruket vårt skal være bærekraftig, mener han. Problemet med produkter laget av spesielle resirkulerte materialer er tilgjengeligheten av materialene på produksjonsstedet, og dette er komplekse problemstillinger som skal tas med i designfasen, sier han.

Henrik og Claus er hele tiden nysgjerrige på hvordan andre innreder og hvilke produkter de velger å vise frem. –Hvert besøk i et fremmed hjem er et hemmelig oppdrag, og målet er å samle ideer til nye produkter, sier Claus..


–Og da ville det nok hatt en større positiv effekt om produktene kunne repareres eller vitale deler byttes ut. Som et positivt eksempel har Bang & Olufsen lansert en ny plattform for sine høyttalerprodukter, hvor elektronikken er utskiftbar, slik at produktet kan henge med i utviklingen. Gjelder det mindre kompliserte produkter, kan du fokusere på at produkter av ulike materialer enkelt kan separeres i fraksjoner og sorteres som avfall. Men ideelt sett bør vi designe ting slik at de varer lengst mulig.

Med utgangspunkt i egne behov 
Designduoen henter sin inspirasjon fra egne behov. –Du spør deg selv hvorfor ingen har laget et produkt som fungerer på en bestemt måte og som du nettopp har regnet på. Der har vi den fordelen at vi bare kan gjøre det, står det.
Når det kommer til boligtilbehør er de to også stadig nysgjerrige på hvordan andre innreder og hvilke produkter de velger å vise frem. –Hvert besøk i et fremmed hjem er et hemmelig oppdrag, og målet er å samle ideer til nye produkter, sier Claus med et smil, og legger til: –Når trendspottere gjør jobben sin, sitter de ikke bare rundt omkring og finner opp nye trender på sitt loftsrom. De flytter ut der folk er og observerer oppførselen deres. De skaper ikke trender – men registrerer dem.
Når Claus og Henrik lager nye design i dag, er rollefordelingen tydelig.
–I begynnelsen var rollefordelingen flytende, men det skapte alt for mange diskusjoner. Nå som vi kjenner hverandre så godt, har jeg som oppgave å drive den kreative prosessen, og Henrik den administrative. Dette er våre individuelle ansvarsområder, men selvfølgelig er både produkter og bedrift vår felles fortjeneste, påpeker Claus.

Med Eva Solo i 25 år
Claus forteller om samarbeidet med Eva Solo, som har eksistert i 25 år:
–Da vi først møtte selskapet, var det kjent for Eva Trio. Bedriften ønsket et ekstra bein å stå på, og vi laget et forslag til ny linje under navnet Eva Solo, som i dag er vårt felles hjertebarn, som vi alle er stolte av.
To ganger i året presenterer Claus og Henrik et opplegg til en kolleksjon som typisk består av 25-30 prosjekter; dels serie-utvidelser og dels nye ideer. Noen ideer blir godkjent, andre ikke. –Men avviste konsepter kan modnes, og vi kan fortsette å jobbe med dem, slik at de kan bli et produkt i kolleksjonen senere.
Claus forteller at man etter 25 år kan ha følelsen av at man har gått gjennom alle skuffer og skap, og at man har laget alt til kjøkken og bord minst to ganger. –Men så er det så fint at du blir eldre og moden og endrer holdning. For da kan du bare begynne på nytt. Og det er det vi gjør. Det er tross alt designere som nesten bare lager stoler og bruker et helt liv på det. Og faktisk er det morsommere å lage det samme produktet andre og tredje gang når du har fått litt erfaring. Det blir nemlig bedre og bedre.

Har dere et all-time yndlingsprodukt?
Henrik velger Fireglobe. Eva Solos bålfat.
–Det var en rask idé som viste seg å være utrolig funksjonell. Det er et av de produktene hvor hjertet slår raskere mens man tegner det fordi det føles riktig.
Claus velger drikkeflasken med stropp i lokket fra Eva Solo.
–Jeg husker at det føltes som en modig idé. Jeg var veldig i tvil om du kunne forsvare å svinge flasken rundt. Hva om lokket skrur seg av? Imidlertid har den spesielle designen nesten blitt en standard som har blitt kopiert i det uendelige.

Av Pia Finne Oversatt av Gunnhild Bjørnsti Foto: tools

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.no

Jeg ønsker å lage bærekraftige vesker som tåler hverdagen

18.11.2024Designbase.no

Oslo Design Fair blir mer salgsorientert

15.11.2024Designbase.no

Funksjonelle kontrakttekstiler på Heimtextil

13.11.2024Designbase.no

Årets farge varsler optimisme

12.11.2024Designbase.no

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.no

Sør-Koreas nye generasjon av Rising Talents

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023