I møte med Trine Varøystrand, designsjef for Høie.

Fra 2011 har hun vært i Mascot Høie AS som designsjef for produktene sengetøy, pledd og baderomstekstiler.

Høie Mynte Aqua miljø.

Trine, hva er din designfilosofi for Høie?

–Vi i Høie henter kontinuerlig inspirasjon fra naturen og den skandinaviske livsstilen. Vi hiver oss aldri ukritisk på nye trender men vi lager tidsriktige kolleksjoner som følger trendbildet og som er i tråd med ønsket om å lage sengetøy, pledd og baderomstekstiler du kan leve lenge med.

Trine Varøystrand, designsjef for Høie. .


Gode kvaliteter og produkter, funksjonelle tekstiler og behagelig estetikk er noe vi ønsker å ivareta til enhver tid.

Hvor henter du inspirasjonen din?
–Der jeg er og det jeg ser. Absorberer alt det visuelle. Får gjerne tanker og ideer ut i fra det jeg ser. «Å se er å tenke» er det en bok som heter som jeg leste i studietiden. Det er en påminnelse om at man må konsentrere seg og faktisk tenke når man ser. Iallfall er det viktig for meg. Jeg må ha ro til å tenke når jeg ser. Da kommer ideene og tankene om hva jeg kan skape. Det jeg kreerer kan være noe helt annet enn det jeg så. Men det jeg så ga meg inspirasjon. Det er denne kreative prosessen jeg liker veldig godt.
Når det gjelder hvor, kan det være fra hvor som helst.

Hvordan spår du trender?
–Det er ikke jeg som spår trender, men jeg leser trender og prøver å forstå dem. Jeg abonnerer på Trendforecast fra Trendbyrå, både skandinaviske og europeiske som blant annet Pej, Trendbible etc.
Jeg leser trender når vi er på messer som Heimtextil i Frankfurt, Maison & Objet i Paris, Evolution fair i Amsterdam og ODF i Oslo. Samt når vi er på inspirasjonsturer til storbyer, Oslo, København, Paris, London og Amsterdam.
Jeg absorberer interiørinspirasjon, både digitalt og fysisk med magasiner, Pinterest og butikker.
Alt materiale må selvfølgelig knas, gjerne i flere runder, før jeg kan si hva jeg tror vi kan bruke og hva som er viktig for vår del, Høie of Scandinavia.

Aida krepp dusoransje, Høie.



Hvordan kommer du frem til valg av mønster og farger for kolleksjonene du utvikler?
–Her er det flere brikker som pusles før valg tas. Det er flere parallelle løp i hodet samtidig. Noen tanker går på trend. Noen tanker går på ideer jeg har i hodet basert på noe jeg har sett. Noen tanker går tilbake på historikk, som hva har vi hatt suksess med.  Noen valg tas på bakgrunn av innspill og diskusjoner vi har internt basert på hva markedet ønsker.

Det som er viktig er å tenke underveis og prøve så godt vi kan å ta de rette valgene. Valget må tas og jeg må gå videre i prosessen. Det betyr å slå meg til ro med valget.

Hva spår du for vårens soverom, og høstens?
–Våren: Vi ser flere ulike trender og stilretninger i markedet samtidig. På den ene siden har vi det nedtonede, der det subtile og det enkle spiller hovedrollen. Vi ser dempede og nøytrale farger. En varm, minimalistisk og skandinavisk trend. Alt som bygger opp rundt det naturlige, både i kvaliteter, farger og produkter, er en stor trend. Her vises gjerne de beige/brune tonene, de dempede grønne, varme gule og brente terrakotta- toner.

På den andre siden av skalaen har vi det friske, optimistiske og et mer fargesterkt tema. Her ser vi mye blomster, lekfulle grafiske komposisjoner og ikke minst striper. Fargene kan nevnes som kulørsterke rosa, gule og grønne, lavendel og fiolblå toner.
Når det er sagt, er det viktig å også nevne den klassiske og elegante stilretningen som vi ser i markedet. Det er en mere tidløs stilretning. En trend med et lengre perspektiv som også er viktig.

Jeg vil også legge til noen tanker rundt vårens soverom når det gjelder følelser og fornemmelser. Når våren er i anmarsj får vi en fornemmelse av en annen ro, men også vel så mye en optimistisk glede. Flere lukter av friske vekster og lyder av fugler er med på å pirre sansene. Og det er sansene som er viktige å omfavne. Vi ønsker å skape ro og velvære, men også glede og optimisme.

Patrizia sateng rosa, Høie.



Høsten: Også her ser vi en stor og viktig trend som går i retning mot alt hva naturen kan gi oss av farger, materialer og stil. Vi har de beige og gylne brune tonene. Oker og terrakotta samt de naturlige grønne er viktige og harmoniske farger i denne naturlige stilretningen.

Vi ser en stor trend når det gjelder retro, vintage og kreative hjem. Der er det rom for det personlige og minneverdige. Grafiske former og mønster som kan gi oss litt «retrovibber» er aktuelle. Her ser vi mere kulørsterke farger som blant annet ultramarin. Grønnfargene har et spenn fra dypere og mere kulørsterke til litt gulaktige grønne toner. Brunfargene er også her viktige.

Som nevnt for våren har vi også for høsten den klassiske og elegante stilretningen. Den tidløse stilretningen med et lengre perspektiv.


Tekst Gunnhild Bjørnsti Foto Høie

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.no

Jeg ønsker å lage bærekraftige vesker som tåler hverdagen

18.11.2024Designbase.no

Oslo Design Fair blir mer salgsorientert

15.11.2024Designbase.no

Funksjonelle kontrakttekstiler på Heimtextil

13.11.2024Designbase.no

Årets farge varsler optimisme

12.11.2024Designbase.no

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.no

Sør-Koreas nye generasjon av Rising Talents

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023