Ikoniske Jacob Jensen er rebranded

«Du må ha et fremtidsrettet utgangspunkt, forankret i historie og arv». Det sa administrerende direktør i Jacob Jensen da han skulle svare på hvordan man rebrander et ikonisk merke og tar vare på både historie og arv. Han forteller også om utfordringene, men mest om gleden ved å relansere en klassiker

Jacob Jensen blir rebranded med en rekke nye produkter og en mer fremtidsrettet tilnærming til merkevaren, men utgangspunktet er fortsatt forankret i Jacobs ideer og prinsipper», sier Thomas Bennedsen, adm. dir.. Foto: Jacob Jensen

Hvordan rebrander du et ikonisk merke samtidig som du bevarer historien og arven? Det spørsmålet stilte jeg administrerende direktør i Jacob Jensen, Thomas Bennedsen, da vi møttes i Jacob Jensens showroom under 3daysofdesign i forbindelse med F&Hs Kitchen Living Dining-virksomhet.

«Jacob Jensen har eksistert i mange år. Nå rebrander vi selskapet, vi lanserer en rekke nye produkter, og vi har en mer fremtidsrettet tilnærming til merkevaren, men utgangspunktet er fortsatt forankret i Jacobs ideer og prinsipper», sier Thomas Bennedsen.

«Vi er ikke Jakob, og vi prøver heller ikke å være Jakob. Jacob var unik og en enhjørning i design. Men hans prinsipper, hans måte å tenke på og hans måte å nærme seg design på, tror vi er enda mer relevante i dag enn de noen gang har vært».

Thomas Bennedsen, CEO i Jacob Jensen. Foto: Jacob Jensen

Thomas Bennedsen har selv jobbet med Jacob Jensen, og han har en grundig forståelse av mannen bak det ikoniske designet. Men som han sier det selv, handler det enda mer om hvilke prinsipper han jobbet ut fra, for å bygge videre på dem.

«Jacob ville blitt gal hvis vår tilnærming til utviklingen av Jacob Jensen var å gå tilbake til sine gamle tegninger og arkiver og finne produkter der, for det ville gå mot hans ånd. Han krevde utvikling, og derfor tror vi mer på å se hvor han var nådd med designet sitt da han døde, og så la det være vår jobb å ta utviklingen videre derfra. Derfor står vi fortsatt i dag med et merke og en rekke produkter som ser annerledes ut enn det du er vant til å se fra Jacob Jensens hånd».

Det er imidlertid ingen tvil om at de nye produktene er designet i Jacob Jensens ånd. Linjene er gjenkjennelige; det enkle, skandinaviske designet og den høye funksjonsgraden.

«Vi har nå en plattform som vi kan fortsette å utvikle oss på; innovere og forbedre. Og det er egentlig det det handler om, og det var det også for Jacob».

Fra utstillingsrommet under 3daysofdesign. Foto: Jacob Jensen

Utgangspunktet for den nye kolleksjonen var også Jacob Jensens utgangspunkt, nemlig hvordan man kan gjøre folks hverdag bedre. "Derfor vil vi fortsette å utvikle oss, og vi vil også se på produktene vi har utviklet nå, og kanskje gjøre dem enda bedre neste gang", forklarer Thomas Bennedsen. For ham handler det i stor grad om å jobbe med produkter som kan utgjøre en forskjell for mennesker, hver eneste dag. «Det er derfor vi f.eks. har brødrister, vannkoker og eggeklokke samt termosglass for kaffe og te. Dette er ting du samhandler med hver eneste dag, og som hver dag kan gi deg denne lille gledelige opplevelsen”.

Jacob Jensens tre designprinsipper var: «Avstand, nærhet og berøring».Designprinsippene må sikre brukerens opplevelse og reise fra første gang de ser produktet. Fra å se det på avstand og bli tiltrukket av estetikken, til å komme nærmere og noe som skjer, og til slutt til følelsen og følelsen av produktet, den daglige interaksjonen og kommunikasjonen med designet, der du berører produktet og oppdager detaljene, materialene og lydene.

Et eksempel er displayet på brødristeren, som går i dvale, men våkner når brukeren kommer i nærheten, eller vannkokerens lille diskré ringelyd, som indikerer at vannet har kokt.

"Jacob Jensen har drevet med elektriske produkter før, og den gang som nå er tilnærmingen at vi ønsker å lage den beste brødristeren, vannkokeren eller vekkerklokken på markedet".

Quiet beauty

Målet med de elektroniske nyhetene er faktisk ikke å legge til, men å fjerne noe av den digitale støyen. For Thomas Bennedsen handler det om det han kaller «Quiet beauty».

«Vekkerklokken er bare en vekkerklokke, og den kan ikke kobles til mobiltelefonen eller noe annet. På den annen side har den et superklart, tydelig display som du kan lese, og vekkerklokken kan våkne på en behagelig måte uten en voldsom alarmtone, men til enten en hyggelig melodi skrevet av to unge danske musikere spesielt for oss, fuglekvitter eller en mild pipetone. Med andre ord: VI tar et produkt og gir forbrukeren en annen og forhåpentligvis bedre opplevelse. Og så sørger vi for å lage et estetisk designobjekt».

Quiet beauty. Vekkerklokken er bare en vekkerklokke og kan ikke gjøre noe annet. Foto: Jacob Jensen

Jacob Jensen er allerede klar med et fyldig veikart innenfor boligkategorien, som dels vil komplimentere den nye kjøkkenserien, og som dels inneholder andre produkter designet fra samme utgangspunkt som de skal være ting du bruker hver dag – år høst. For det var et annet av Jacob Jensens designprinsipper: Produktene skal vare.

«Bærekraftig design er viktigst for oss, ikke minst i forhold til hele bærekraftsdialogen, der holdbarhet er noe av det viktigste vi kan spille på».

Merket må revitaliseres

Når en merkevare må revitaliseres, er det ikke nok med nye produkter. Derfor inkluderer revitaliseringen også et nytt visuelt uttrykk, og logoen er oppdatert, og Thomas Bennedsen kaller det en betydelig endring i forhold til det Jacob Jensen tidligere har uttrykt som merkevare.

«Selvfølgelig er det alltid å våge å endre den visuelle identiteten, men holdningen er også at hvis det er det som skal til, må vi gjøre det fullt ut, fordi vi ikke gjør noe halvveis, og vi går all-in på relansering".

Revitaliseringen av Jacob Jensen skjer i samarbeid med F&H, hvor Michael Bruun er merkevaresjef, og han og Thomas Bennedsen blir enige om produktlanseringer, distribusjon m.m.

«Det som er viktig for meg er at vi har en partnerskapsstruktur og et oppriktig partnerskap. Vi må jobbe sammen om ting og gjøre det vi hver især er gode på – F&H er fantastisk flinke til å distribuere, selge og markedsføre. Vi er veldig gode på design og merkevarebygging, og hvis vi gjør det sammen, kan vi utgjøre en stor forskjell».

I forhold til distribusjon skal Jacob Jensens produkter være et aktivt alternativ for både forbrukere og detaljhandel. — Det må være innen rekkevidde for de fleste, men det må også være noe man tar en bevisst beslutning om å kjøpe og investere i, sier Thomas Bennedsen, som mener butikkene må bruke historiefortellingen rundt produktene. «Det er en historie som må formidles. Hvis det ikke skjer, blir prisen parameteren, og det ønsker vi ikke. I det hele tatt vil jeg heller at folk kjøper et annet produkt enn vårt hvis det er fordi de har tatt et aktivt valg.

Ambisiøs på vegne av merkevaren

Thomas Bennedsen er ambisiøs på vegne av merkevaren. «Jeg tror vi har mye å tilby – også globalt, og med F&H er mulighetene der. Men vi tar Europa først, og så tror jeg USA og Asia vil følge etter».

Fremover ser han flere kategorier lagt til og et merke som har en betydelig tilstedeværelse i markedet. Samtidig ser han også et formspråk som lett kan utvikle seg uten at Jacob Jensen DNA forsvinner.

Og Thomas Bennedsen slår fast at de siste fire årene med Jacob Jensen har vært verdt det.

«Det har vært hardt arbeid, men for meg har det også vært en personlig ting fordi jeg jobbet med Jacob Jensen i hans tid. Derfor betyr det enda mer å kunne skape noe han ville vært stolt av”.

Brødristeren. Foto: Jacob Jensen

Klimastasjon. Foto: Jacob Jensen

Vannkoker. Foto: Jacob Jensen

Foto: Jacob Jensen

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.no

Jeg ønsker å lage bærekraftige vesker som tåler hverdagen

18.11.2024Designbase.no

Oslo Design Fair blir mer salgsorientert

15.11.2024Designbase.no

Funksjonelle kontrakttekstiler på Heimtextil

13.11.2024Designbase.no

Årets farge varsler optimisme

12.11.2024Designbase.no

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.no

Sør-Koreas nye generasjon av Rising Talents

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023