Inspirert av den nordiske natur
Home by Ilse Jacobsen er et nytt Home-brand som forteller en historie om den nordiske naturen. Havet som bruser, tangen og steinene i vannkanten og skogens former, farger og dufter. Soft home-segmentet lanseres, men planen er å utvide merkevaren til å omfatte serviser og et utendørs univers.
–Det er en morsom og spennende reise vi er på, og den har begynt godt. Det sier Ilse Jacobsen som sammen med Christian Dam og Jakob Elmegaard Kristiansen står bak det nye home-brand Home by Ilse Jacobsen.
Inspirasjonen og stemningen er den nordiske natur. Stranden ved Hornbæk; tangen, havet, vinden og det vakre lys, og skogen med de flotte furutrær og den særegne atmosfæren. Følelsen av naturen.
–Det handler om Hornbæk-fornemmelsen, sier Ilse. Den følelsen som man får når man går inn i et hyggelig sommerhus en varm sommerdag med lekre, myke håndklær, sengetøy som har lufttørket i vinden, og som man kryper ned i når natten faller på; knitrende og friskt.
Ilse er kjent for sitt tøy og sine gummistøvler som hun har designet igjennom 28 år, og hun forteller at tanken om å designe en Home-kolleksjon har streifet henne mange ganger.
–Men jeg har aldri riktig hatt tid til det, sier hun.
For noen år siden møtte hun Christian på Ambiente. Siden har de holdt forbindelsen og jevnlig snakket om det uutnyttede potensiale som lå i hennes brand.
–Da jeg så møtte både Jakob og Christian kunne jeg godt se at vi ville utgjøre et sterkt trekløver med hver våre klare kompetanser og med mulighet for å skape noe godt.
Home by Ilse Jacobsen ble født, og som Ilse sier: –Vi er hva vi er. Vi har ikke lyst til å utgi oss for å være mer enn det. Men det vi gjør, gjør vi så godt at vi tør å skape et nytt brand.
Selv har hun også en stor interesse for borddekking og innredning.
–Jeg er en foodie, og jeg elsker å dekke et vakkert bord, og når jeg nå kan gjøre det helt i min egen ånd så er det jo perfekt. Det er ingen tvil om at man spiser med øynene. Derfor er det også meningen at man skal fornemme stemningen i hvert eneste produkt.
Ilse, Christian og Jakob mener tidspunktet for lanseringen av et nytt brand i bransjen er riktig. –Alle tall viser at det blir stadig brukt mange penger på hjemmet, sier de, og Ilse mener samtidig at tiden hvor hjemmene skulle være sterile og stilrene er forbi. –For mitt eget vedkommende har jeg nettopp innredet mitt nye hus så det har samme vibe som det skjønneste sommerhus, hvor man får en fornemmelse av at her vil jeg tilbringe resten av mitt liv. Det handler om hygge; i stuen, i kjøkkenet og på soveværelset, og så handler det om at man som forbruker ikke lengre bare kjøper produkter. Man kjøper ting man liker, og man kjøper ting for å ha dem lenge.
Soft home-segmentet
De første produktene når ut i hyllene i butikkene i april, og innsalget begynner nå. Det gjelder sengetøy, sengetepper, duker, håndklær og puter.
–Ilse kommer fra mote, så det naturlige stedet å begynne er i soft home-segmentet. Både i forhold til forhandlerne og i forhold til forbrukerne som vi selvfølgelig skal ha med på reisen. Men i prinsippet er det kun fantasien som setter grensene for utviklingen, sier Christian.
Men utviklingen skal skje organisk. På våren kommer dukene på markedet, det er naturlig å etterfølge dem med et servise og f.eks. skal håndklær ha selskap av badehåndklær.
–Outdoor universet er også viktig for meg å få med. Jeg spiser ute til oktober måned, så en stor del av mitt eget liv foregår uten dører, sier Ilse.
Nordisk konsept
–Likesom mange designer regntøy og gummistøvler, er det også mange som designer sengetøy og håndklær, men vi tror på det rene, nordiske utrykk og på å skape den fornemmelsen, lyder det fra Ilse,
Kvaliteten går man naturligvis ikke på kompromiss med, og med det nye brandet søker man å treffe et fornuftig prispunkt.
Både til hennes tøykolleksjoner og til den nye Home by Ilse Jacobsen-kolleksjonen henter Ilse stor inspirasjon på stranden og i skogen. –Jeg har en eske hvor jeg samler ting i; et stykke tang, en gren, en vakker sten eller noe annet som inspirerer meg. Går du en tur i vannkanten den ene dagen, er det ikke de samme stenene eller den samme tangen som ligger der den neste, og den følelsen er fantastisk.
Ilse nyter å arbeide med den nye Home-kolleksjonen. –Det er rart å bli revet litt ut av det vanlige arbeidet med klær, yttertøy og gummistøvler. Men synergien er også stor for trenden og fargene til de kommende sesonger er de samme, så det er en god guide.
I Home by Ilse Jacobsen finnes også Ilse Jacobsen Spa- og Beauty serie med i planene.
–Produktene passer utrolig fint og naturlig sammen, sier Jakob som forteller at man ut over å utbygge brandet også fremover har stort fokus på resirkulering og bærekraft.
–Det skal vi ganske enkelt ha. Er man ikke med der så er man ute, er de tre enige om. Det gjelder bl.a. innpakning og langt mer. –Vi skal ganske enkelt tenke alt inn i en 360 graders palett, sier Jakob. Og her kan man nyte godt av den utviklingen som allerede er i gang hos Ilse Jacobsen, hvor man i dag arbeider med Teknologisk Institutt om å finne frem til de best mulige løsninger.
Hva de tre også er enige om er at brandet skal være en global spiller.
–Vi har historien somr kan støtte opp om brandet, og den troverdigheten skal vi bygge videre på. Ilse Jacobsen er et kjent brand som borger for en god kvalitet bl.a. i Asia, og det tenker vi å benytte oss av. Men det forplikter naturligvis også, fastslår Christian.
Like deler bransjekunnskap og design
Jakob og Christian har stor bransjekunnskap på så vel eksport som på retail. Det kombinerer de med Ilses evne til å skape god design, og nå er de derfor klare til å by bransjen opp til dans.
–Vi tar fatt i forhandlerne nå. Flere har allerede kjøpt på bakgrunn av skisser, så det tegner godt, lyder det. Samtidig søker man samarbeidspartnere i både Norge og Sverige, for det er på de nordiske markeder og Benelux de satser.
–Vi er klar med 1. generasjon av produkter, og selv om planene ble luftet for forhandlere under Formland er det nå at vi på alvor er klar til å fortelle om det.
Alle tre er likeverdige partnere i det nye selskapet. Ilse står for den kreative delen mens Jakob og Christian er henholdsvis COO og CEO med ansvar for henholdsvis innkjøp, produksjon, sourcing, logistikk samt salg og forretningsdelen.
–Men det er vårt felles barn, og vi har en felles visjon for brandet, avslutter de tre i kor.
Av Pia Finne Oversatt av Gunnhild Bjørnsti