Julen er på vei!
En lønnsom jul starter allerede i varehandelen. Dette gjelder netthandel, vindusdekorasjoner som må planlegges og utstillinger i butikken som kan oppmuntre til handel. Vi ser også på juletrendene og ikke minst på nyhetene.
Mens kundene fortsatt nyter grillsesongen, er forberedelsene til årets siste måned i full gang i varehandelen. Fordi julen er rett rundt hjørnet, og det er og vil alltid være den mest emosjonelle og mest lønnsomme tiden på året for detaljhandel.
–I lys av dagens flaskehalser i forsyningen, er tidlig planlegging spesielt viktig i år. I tillegg påvirker den spente verdenssituasjonen forbrukerstemningen. Nettopp derfor må varehandelen legge alt inn for å gi kundene en hyggelig, positivt ladet og mest mulig bekymringsløs tid og dermed få opp forbrukerhumøret igjen. Dette sier e-handelsekspert Peter Höschl og trendekspert Gabriela Kaiser, som er tilknyttet Messe Frankfurts nettplattform Conzoom Solutions.
Trenden til jul
"Facing Forward" er mottoet for Christmasworld Trends 2022+. De tre trend-statementene "hearted+minimal", "mystic+originate" og "local+vital" rommer temaer,
farger, materialer og inspirasjon til design 2022+ når det gjelder dekorasjon til julen.
Det handler nå om å se fremover, og med det åpner det seg nye muligheter. Dette gjelder også Christmasworld Trends 2022+, som ser inn i forbrukernes skiftende behov. Trends 22+ er basert på poesi, goodwill og en følelse av ansvarlig produsert, moderne og kraftfull design som varer lenge – også utover denne sesongen.
–Design i tiden står for godt, livgivende samhold på tvers av generasjoner så vel som for oppmerksomme produkter som bringer glede til vår virtuelle hverdag, sier designer Annetta Palmisano fra Stilbüro bora.herke.palmisano som utvikler og designer Christmasworld og Paperworld Trends på vegne av Messe Frankfurt.
–Produkter med lang levetid og god mening etterspørres i økende grad. Og tradisjoner, ritualer og samhold har fått en ny og mer tungtveiende betydning".
"hearted+minimal" - det bevisst bruk av ressurser
Denne stilen kombinerer det hyggelige med det minimalistiske. Klare linjer, beherskede farger og naturlige materialer skaper en rolig og behagelig, livlig atmosfære. Følelsen av intimitet og uttrykket av egen personlighet presses frem gjennom produktene. Enten i det julepyntede hjemmet eller på kontoret, blir gjenstandenes affeksjonsverdi viktig. Utsmykning på tvers av årstidene sees og motiver, tidløs innredning og slitesterke materialer signaliserer holdbarhet.
"mystisk+opprinnelse" – grensen mellom virkelighet og fantasi viskes ut
Denne gåtefulle og naturelskende stilen forener virkelighet og fantasi, og resulterer i overraskende kunstneriske, naturrelaterte og uvirkelige produkter og stemninger med en mystisk aura. Naturnære mønstre preger stilverdenen, men de er overraskende fordi de ikke forekommer i naturen i det hele tatt - alt virker kjent og likevel litt merkelig.
Nye, alternative materialer imiterer kjente materialer og overrasker med nye løsninger. Bærekraftige verdier og nøye utformede produkter er like viktig som ritualer. «mystic+originate» fokuserer på vakre tanker om samvær og feiringen av julen vekkes til live.
«local+vital» skaper nærhet og glede med lokale produkter og særpreget design
Med denne stilen er det fokus på lokale prosjekter, lokale produkter og særegen design. Målet er å fremme glede og kreativitet samt å skape engasjement og nærhet til stedene vi elsker. De umiddelbare omgivelsene og nabolaget vi bor i er viktigere enn noen gang. Private og offentlige uterom blir ettertraktede frirom som kan utgjøre livets sentrum og stedet hvor du kan slappe av fra arbeidslivet. DIY og glede spiller en avgjørende rolle, og optimismen i livet må strømme fra julepynten, som også er preget av miljøbevisst tenkning.
Av Pia Finne Oversatt av Gunnhild Bjørnsti
Illustrationer: Messe Frankfurt