Keramisk popkultur
Kähler trekker på en lang tradisjon med anerkjente designsamarbeid som blander merkevarens kunstkeramiske arv med tidsånden.
Kähler trekker på en lang tradisjon med anerkjente designsamarbeid som blander merkevarens kunstkeramiske arv med tidsånden.
Vårens designsamarbeid byr på et kuratert og uttrykksfullt uttrykk med Poppery: En ny serie skapt i kreativt samarbeid med de fargerike personlighetene Sofie Linde & Joakim Ingversen, som har bygget opp sin personlige stil over tid og som en del av sine kreative år har utforsket verden av keramikk under navnet KIMPOP.
Serien består av håndmalte vaser, en skulptur og kopper i eksperimentelle pastellfarger med løpske glasurer og humoristiske designdetaljer, som gjeninnfører 80- og 90-tallets popkultur med respektfulle røtter i Kählers arkiv.
Det flerfaglige går som en understrøm gjennom dansk designtradisjon og finner stadig nye formater. Også på den keramiske arenaen, hvor leire med like deler historisitet og lekenhet åpner opp for den kreative åra.
Designkollektivet har vært en stor del av Kählers DNA siden 1870-tallet, hvor kunstnere, kreative og kunsthåndverkere har satt sine spor og tolket det keramiske uttrykket på hver sin måte. Det er nettopp dette som står på spill i Poppery – en ny, autentisk Kähler-kolleksjon skapt i nært samarbeid mellom Kähler og KIMPOP som en naturlig forlengelse av Sofie Linde & Joakim Ingversens univers og felles lidenskap for farger, interiør og keramikk.
Som navnet tilsier, oppsto Poppery i spenningen mellom klassisk keramikk og KIMPOPs popkulturelle estetikk og designreferanser avrundet på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet – men kolleksjonen er mer enn et fargerikt generasjonsportrett. For ekteparet har det vært avgjørende å gi Poppery en egen identitet og et uttrykk som vil forbli relevant i fremtiden samtidig som det i ydmykhet hedrer Kählers banebrytende estetikk, som siden 1870 har satt sitt preg på moderne interiør.
Korken over i
Poppery stammer fra Sofie Linde & Joakim Ingversens kjærlighet til det keramiske håndverket og er delvis basert på Kählers keramiske arv og KIMPOPs egne erfaringer med glasurer, brenning og kjærlighet til farger. Bak kolleksjonens fabelaktige former og sære umiddelbarhet skjuler det seg også et ønske om å bryte med tradisjonelle skandinaviske fargetradisjoner og vanetenkning og i stedet erobre hjemmet med lekne detaljer og reaktive pastellglasurer, som både reflekterer KIMPOP og Kählers DNA. Poppery er derfor dedikert til en palett av mint, gult og rosa som uttrykker seg ulikt på de enkelte delene, mens samlingen deles av møtet mellom det figurative og abstrakte samt de sanselige glasurene som nærmest løper vilt nedover overflaten og forsterke keramikkens håndmalte og svært intuitive DNA.
Dette gjelder ikke minst seriens tre vaser, hvis former, inspirert av Kählers store ikoniske designarkiv, blir iøynefallende statement-pieces i møte med KIMPOPs humoristiske og til tider rebelske designtilnærming, som setter prikken over i-en på den største vasen med en snodig epleformet figur, når den ikke brukes til blomster.
Den epleformede skulpturen med den uimotståelige larven er KIMPOPs nytolkning av Kählers figurative univers gjennom tiden. Skulpturen er et søtt og sært samtidsskulpturelt element som fungerer både som en leken humoristisk avslutning på den store vasen og som en unik keramisk skulptur i interiøret.
Serien inkluderer også håndmalte Poppery-kopper i to størrelser: Begge bygget over en original Kähler-design fra 1960-tallet med en funksjonelt fremtredende kant rundt midten av koppen hvor hånden naturlig kan gripe og hvor den reaktive glasuren renner ned, noe som forårsaker koppene har hvert sitt unike uttrykk.