København er en designmetropol
FRAMING var en stor suksess og jeg er veldig takknemlig for å oppleve all nettverksbygging på tvers av landegrensene, den kollektive ånden og hjelpsomheten som utstillerne viste hverandre», sier Samira Kudsk
København er en designmetropol. Ingen ser ut til å tvile på det lenger etter 3daysofdesign. FRAMING kan se tilbake på tre fantastiske (og veldig travle) dager på Odd Fellow Mansion og Harsdorff House.Årets samfunnsutstilling ble nok en gang en hit, og trakk ikke mindre enn 15 000 besøkende!Det rekordstore antallet designentusiaster fra hele verden kunne oppleve 46 internasjonale toppmerker fordelt på de to historiske herskapshusene, hvor det var stor trafikk og intens aktivitet.
"Jeg er veldig overveldet over antall besøkende, men spesielt over kvaliteten på de besøkende. Vi snakker egentlig om verdens ledende designere, interiørdesignere, arkitekter, designmerker, produsenter og agenter samt alle de viktigste kjøperne fra de mest prestisjefylte butikkene og nettbutikkene Og så har også journalister og redaktører fra alle de største og mest relevante avisene, magasinene og nettmediene fått mange positive tilbakemeldinger, både fra utstillerne og de besøkende tre dager overgikk igjen våre villeste forventninger", sier Samira Kudsk, grunnlegger av FRAMING, og fortsetter:
"Og så er jeg veldig takknemlig for å få oppleve all nettverksbygging på tvers av landegrensene, den kollektive ånden og hjelpsomheten som utstillerne viste hverandre. Dette er selve sjelen i - og selve symbolet på - en fellesutstilling".
Det summet av kreativitet, innovasjon og puls, og det ble snakket mange forskjellige språk i alle etasjer og i alle hjørner, og tilbakemeldingene var enstemmige: Folk er dypt imponert over hvor internasjonalt arrangementet har blitt. Utstillere ble besøkt av folk fra USA, Brasil, Australia, Sør-Afrika, Dubai, Japan, Italia, Portugal, Holland, Tyskland, England, ja, fra alle verdenshjørner. Men man kunne heldigvis også høre dansk, svensk, norsk og finsk bli snakket. Blant utstillerne var de nordiske landene godt representert.Swedish String Furniture presenterte bl.a. deres nye kolleksjoner, Center Center and Relief, og Kasthall fikk mye oppmerksomhet med deres nye kolleksjon, Landskab, designet av Cecilie Manz. Nikari, Woodnotes og Secto Design opplevde ikke et tomgangssekund i deres felles finske utstilling, og her var både Nikaris nye bord av John Pawson og Secto Designs nye lampe Kumulo et must-see for mange. Et høydepunkt var også den norske Fjordfiesta, som hadde verdenspremiere på Venezia-stolen fra 1963. Den er designet av Sverre Fehn for den nordiske paviljongen i Venezia, men har ikke vært i produksjon før nå.
Tyske Sebastian Herkner, en av designbransjens største stjerner, spilte en sentral rolle på årets FRAMING.I hele 2. etasje var han representert med designmerker som ClassiCon, Pulpo, Zanat, Schönbuch, Zeitraum og ikke minst Canadian Man of Parts, og han hadde også laget en installasjon i foajeen. Designeren er utrolig begeistret for 3daysofdesign: "Det er sannsynligvis det mest spennende designshowet i Europa, ja, kanskje i hele verden!", påpekte han.
"København er som Milan nå ... men bedre," som en utstiller sa, og han ble supplert:
"Selv om det minner om Milano, er det fortsatt en kul Scandi-stemning. Og her er det rom for mindre merker for å få oppmerksomhet, kontakt og interaksjon," sa Michael Reß, administrerende direktør, Schönbuch, som bl.a. hadde blitt besøkt av alle de største magasintitlene i verden.
Med besøksrekord og 46 fornøyde designmerker kan Samira Kudsk konkludere med at FRAMING 2024 var en stor suksess på alle parametre. Design i verdensklasse, en lavmælt og uformell atmosfære, fellesskap – FRAMING var rammen for det hele.