Maison&Objet: Fet innovasjon som inspirerer

Det var rikelig med liv i gangene, en eksplosjon av farger og nye produkter og entusiastiske besøkende fra hele verden på Maison&Objet, som nettopp er avsluttet, og dermed driver messen virksomhet på tvers av sektoren og inspirerer til et engasjert, voksende fellesskap.

Fra Hva er nytt! In Decor trendutstilling basert på messens tema Sur/Reality. Foto: Pia Finne

Maison&Objet skyter fart internasjonalt med et økende antall besøkende fra utlandet – et direkte resultat av investeringer for å tiltrekke seg nye målgrupper. Denne økningen viser at det internasjonale samfunnet har mobilisert rundt Maison & Objet for å styrke sin virksomhet og fremme ønsket om å konsumere. Færre franske besøkende deltok i år, noe som gjenspeiler det nåværende økonomiske klimaet. Når det gjelder utstillere, presenterte 2 377 merker kolleksjonene sine, hvorav nesten 30 % var nye merker på tvers av alle sektorer. Utvalget av produkter har også blitt mer diversifisert med 60 % internasjonal representasjon.

De 10 mest utstillende landene er Frankrike, Italia, Belgia, Spania, Nederland, Tyskland, Japan, Storbritannia, Portugal og Danmark.

"Vi er klar over utfordringene vi står overfor, og vi var svært motiverte og inspirerte til å gjennomgå all praksis for å forbli den beste forretningspartneren i vår bransje, både lokalt og globalt. Suksessen til årets messe ble gjenspeilet i entusiasmen og optimismen som ble vist i gangene. Jeg er veldig stolt over å se at fagfolk som ønsker å utvikle virksomheten deres var tilstede på mer enn 20 i januar og før 20-messen 26!" sier Mélanie Leroy, daglig leder, SAFI (Maison&Objet, Paris Design Week og MOM).

Maison&Objet er dermed en viktig strategisk partner for aktører på tvers av hele interiør-, design- og livsstilsbransjen. Hvert år tilpasser showet seg til de siste endringene i bransjen, og gir en plattform for å dekode trender og utvide forretningsmuligheter for merkevarer så vel som kjøpere, arkitekter og interiørdesignere, og messen i januar 2025 markerte en viktig milepæl i overgangen som startet i september i fjor.

Originalitet, dristighet, ønskelighet og innovasjon: Disse fire ordene oppsummerer årets begivenhet, og skaper en unik opplevelse i skjæringspunktet mellom forretning og kreativitet.

Faye Toogood ble kåret til årets designer, og utstillingen hennes Womanifesto var helt fantastisk. Foto: Pia Finne

I tillegg til produkter i 15 sektorer, har Maison&Objet også investert for å tiltrekke nye besøkende gjennom praktiske, men inspirerende programmer: Hva er nytt? Er et signaturprogram som presenterer ideer og konsepter samt nye trender som redefinerer hver av de tre fremhevede sektorene.

Med Hva er nytt? I Hospitality rystet designeren Julien Sebban (grunnlegger av arkitektstudioet Uchronia) gjestfrihetsbransjen med et fargerik hotell hvis muntre sammenstilling av motiver utfordret status quo og legemliggjorde showets Sur/Reality-tema, samtidig som de skapte skreddersydde objekter som sto et sted mellom retrofuturisme og moderne visjon for den fremtidige barokkindustrien, som gjenspeiler fremtidig barokkindustri.

Hypnotiske motiver i Hva er nytt! I innredningstrenden. Foto: Pia Finne

For å feire surrealismens 100-årsjubileum, fordypet den talentfulle Elizabeth Leriche besøkende i dekor skapt med noen av showets fineste perler og skapte en serie urovekkende, poetiske scener i What's New! I innredning: En fortryllet skog, en seng i skyene, hypnotiske motiver, et omvendt rom. Det var lett å se trendene for den kommende sesongen

I området Hva er nytt! I Retail hadde François Delclaux skapt et nysgjerrighetsskap for detaljister, iscenesatt for å forutse det ideelle konseptet i skjæringspunktet mellom en unik detaljhandelsopplevelse, original boutiqueunderholdning og trendy varer som vil sette tonen for sesongen.

WOMANIFESTO! var navnet på installasjonen laget av årets designer Faye Toogood. Den britiske designeren avslørte en intim del av sin tverrfaglige visjon gjennom det kunstneriske arbeidet som viser frem kvinner i design, laget spesielt for Maison & Objet. Det var en sann fordypning i kunstnerens kreative underbevissthet. Gjennom tre verdener av farge ble hennes form og tanker utforsket gjennom både objektet og prosessen hennes. Fra skygge til lys avslørte hun de dypeste fasettene ved hennes personlighet og hennes sanne jeg. Hennes sinn er et landskap i stadig endring, alltid i bevegelse, hvor kreativitet ikke kjenner noen grenser, glir sømløst fra tepper til sofaer, fra papirskulpturer til mote.

Curatio in Signature Hall var en utstilling om samlingsdesign kuratert av Thomas Haarmann. I en museumsinstallasjon overskred gjenstanden sin funksjon og ble et verk i seg selv. Disse monumentale, slående verkene legemliggjør det som er mulig når håndverk møter kunst og design, og i skjæringspunktet mellom skulptur og møbler er disse verkene bestemt til å finne sin plass i samlerhjem. Utstillingen var neste steg i Maiaon&Objets utvikling, og satte scenen for fremtidig innovasjon i januar 2026.

Fashion Flow

Dette innovative rommet symboliserte gjenopplivingen av motesektoren og gjenoppfunnet moten i harmoni med interiørdesignen. Flow of Fashion var en ekte nestegenerasjons konseptbutikk som redefinerte fysisk detaljhandel ved å viske ut grensene mellom disse to verdenene. Det var mer enn bare en butikk, det tilbød en hybridopplevelse der fysiske utstillingsdukker ble doblet på skjermen og brakt til live med AI i samarbeid med Artcare, et byrå som spesialiserer seg på digitale utstillingsdukker. Her ble gaveideer, motetilbehør og boliginnredning samlet til en oppslukende, unik shoppingopplevelse.

Retail Coaching var en serie praktiske workshops for fagfolk i detaljhandelen med sikte på å revurdere salgs- og merchandisingstrategier i en bransje i konstant endring. Workshopene tok for seg temaer som god identitet i butikker, bruk av kunstig intelligens i salgsstedskommunikasjon, og det siste innen e-handelsverktøy.

Maison&Objet i byen

Profesjonelle som besøkte Paris hadde muligheten til å utforske 100 av de fineste haute-decor-bygningene, håndplukket av medlemmer av Maison&Objet-teamene. Turen inkluderte Mathieu Lehanneur på Christie's, MAY Gallery, Le Berre Vevauds siste kreasjoner og Fortuny-stoffer med Chahan Minassian, for bare å nevne noen.

Maison&Objet vil som tidligere annonsert sette opp et helt nytt show når messen finner sted fra 4.-8. september 2025.

Maison&Objet i september er designet for å møte forventningene til forhandlere, konseptbutikker og arkitekter på jakt etter inspirasjon, og vil avsløre et eklektisk utvalg av interiørdesign, mote og tilbehør, småmøbler og designelementer, heter det.

Maison&Objet i tall

Besøkende:

Maison&Obet hadde totalt 96 392 besøk og 69 086 unike besøkende, inkludert 55 % distributører (kjøpere og uspesifisert), 36 % spesifisert (arkitekter og kafeer/hoteller) og 9 % produsenter.

Besøkende kom fra 149 land med 56 % franske besøkende og 44 % internasjonale besøkende.

Mest besøkte land

  • Frankrike: 38 763
  • Italia: 4 029
  • Belgia: 3 395
  • Nederland: 2 441
  • Storbritannia: 2 144
  • Spania: 2 005
  • Tyskland: 1.987
  • USA: 1 437
  • Portugal: 1 276
  • Sveits: 1 119 (ny)

Toppmerker etter land:

  • Frankrike: 964 I
  • Italia: 322
  • Belgia: 139
  • Spania: 122
  • Nederland: 120
  • Tyskland: 91
  • Japan: 78
  • Storbritannia: 66
  • Danmark: 63
  • Portugal: 58

Merkene:

2377 merker og 594 nye utstillere fra 59 land representerte 964 franske merker og 1413 internasjonale merker.

Womanifesto. Foto: Pia Finne

Womanifesto. Foto: Pia Finne

Womanifesto. Foto: Pia Finne

Womanifesto. Foto: Pia Finne

What's New - in Decor. Foto: Pia Finne

What's New - in Decor. Foto: Pia Finne

What's New - in Decor. Foto: Pia Finne

What's New - in Decor. Foto: Pia Finne

What's New - In Retail. Foto: Pia Finne

What's New - In Retail. Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Relatert innhold

11.02.2025Designbase.no

Fargerik Formland

11.02.2025Designbase.no

Maison&Objet: Fet innovasjon som inspirerer

07.02.2025Designbase.no

Heimtextil 2025: En hyllest til tekstilindustriens motstandskraft og fremtidens interiørdesign

04.02.2025Nääsgränsgården

Sponseret

Christmasworld - Messe Frankfurt 7.-11. februar

03.02.2025Designbase.no

Inspirert av 2025-trenden og forretningsutvikling

31.01.2025Designbase.no

På en surrealistisk trendreise

27.01.2025Designbase.no

Designers Saturday 2025

27.01.2025Designbase.no

Tvåla & Tvaga vinner Formex Sustainability Award 2025

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023