Man må være nysgjerrig og nyskapende
Den britiske designeren Tom Dixon har skapt flere klassikere, men hans lidenskap ligger i høyere grad i å utforske og utfordre nye grenser. Derfor spenner hans arbeid over alt fra møbler til belysning, kjøkkenutstyr, lysestaker, vaser og parfymer. "Jeg elsker å lære noe nytt", sier han, og han drives av at han aldri er helt fornøyd. Det fortalte han da Designbase møtte ham på Trends & Traditions.
"Designbransjen er et fantastisk sted å være hvis man er nysgjerrig, og jeg elsker å lære nytt." Det forteller den britiske designeren og gründeren, Tom Dixon.
Derfor er det heller ikke så underlig at hans designportefølje strekker seg fra den ikoniske "S Chair" og Cobber Shade-lampene til fade og skåler, lysestaker, vaser og parfymer. Han elsker å utforske grensene og prøve nye ting.
Faktisk er han ikke utdannet designer, og at han kom inn i bransjen var litt tilfeldig. Han begynte nemlig sin karriere på 1980-tallet som musiker. I 2002 åpnet han en liten designbutikk hvor han designet og solgte ting laget av metall. Det italienske selskapet Cappellini, som søkte etter designere utenfor Italia, la merke til hans røffe, industrielle stil som han selv kaller for "stygge ting i metall med en punk-britisk holdning", og det ble et spennende samarbeid.
Han jobbet freelance for Cappellini i noen år. "Men jeg er ingen god forretningsmann, så da jeg fikk tilbud om jobb i Habitat, som eies av verdens største møbelkonsern IKEA, og jeg kunne slippe unna forretningsdelen, sa jeg ja takk". Han forteller at det var utrolig spennende å få muligheten til å jobbe med innkjøp og detaljhandel over hele verden, og at han elsket å være en del av den store konsernet. "Men etter ti år følte jeg meg litt fanget, og jeg valgte å starte mitt eget".
Tom Dixon er kjent for sin unike og innovative designfilosofi som kombinerer tradisjonelle materialer og teknikker med moderne teknologi og eksperimentelle former. Hans design fokuserer på funksjonalitet og enkelhet, men også på å skape en følelse av drama og teatralitet i rommet.
Men han drives også av at han aldri er tilfreds.
Målet mitt er å skape design som kan ha en positiv innvirkning på samfunnet og miljøet
Tom Dixon
"Jeg er alltid litt misfornøyd med et nytt produkt, og jeg tror alltid det vil være slik. Men jeg er også alltid veldig interessert i hva som kommer neste. Han sammenligner til og med strukturen i sitt selskap med strukturen i et motehus, der ting skjer raskt, og det er kontinuerlig utvikling. "Jeg vil gjerne gjøre ting annerledes", sier Tom Dixon.
Han er selv involvert i alle design, og det har han alltid vært. "Jeg har egentlig bare byttet sveisemaskinen med limpistolen, for jeg foretrekker fortsatt å jobbe med 1-til-1 modeller, og det skal helst skje så tidlig i prosessen som mulig, for jeg trenger å se hvordan et produkt føles i rommet".
Tom mener ikke at han er en "kontrollfrik", men han har interesse for alle aspekter av designet. I sitt designstudio har han to heltidsdesignere, og studioet tar seg av alt fra produktdesign til logistikk, markedsføring og detaljhandel.
Jeg elsker dynamikken
Han elsker å jobbe med nye områder og nye produktgrupper. Nyest er en serie for badet. "Jeg liker virkelig dynamikken i det nye".
"Jeg falt nesten tilfeldig inn i designverdenen, naivt med en idé om at det skulle være gøy. Mine år i Habitat var i prinsippet som en universitet for meg, der jeg lærte hva forbrukerne ønsker, om detaljhandel og mer", fastslår Tom Dixon.
Han mener at man i motedesignbransjen raskere får anerkjennelse for innsatsen, og man er mer tilbøyelig til å bruke sitt navn over døren. "Og det er modellen for meg og slik jeg ser det, den moderne måten å gjøre ting på", sier han.
Han ser også en trend i designbransjen der man begynner å se ting annerledes, og han fremhever Salone del Mobile i Milano, der han denne gangen - for første gang - valgte å stå kun på messen. "Tidligere handlet det om forretning, nå er det et karneval for designideer. Jeg valgte å satse på det profesjonelle miljøet og de profesjonelle innkjøperne som er på messen, så selv om vi hadde halvparten av besøkende i forhold til tidligere i byen, hadde vi en bedre uke salgsmessig", forteller Tom, og fastslår at det for ham handler om å ikke gå i dvale, men stadig overraske - også når overraskelsen består i å gå en mer konservativ vei.
"Jeg tror vi skal tilbake til vårt kjerneområde", sier han.
Og han har hele tiden nye prosjekter på gang. Det betyr at andre prosjekter må vike. "Vi kan ikke tillate oss å være sentimentale. Et produkt kan være veldig bra, men timingen eller prisen kan være feil, så da må det ikke være i kolleksjonen, selv om jeg er glad i det".
Klassikerne oppstår
Det finnes flere Tom Dixon-klassikere i dag, men som han sier: "Klassikerne er ikke noe man setter seg fore å skape. De oppstår bare".
Når han designer, blir han i dag - som da han startet - inspirert av produksjonsteknikkene; måten å lage produktene på og den verden av muligheter som åpner seg.
"Jeg er besatt av industrien, og jeg lærer utrolig mye av å se på produksjon. Generelt henter jeg faktisk mye inspirasjon utenfor designverdenen; i arkitekturen, i skulpturer og i kokkekunsten".
Bærekraftighet tenker han selvfølgelig også på i designet. "Men gjør vi jobben vår ordentlig, holder produktene i 20, 30 eller 50 - kanskje 100 år. Og selvfølgelig må vi resirkulere og gjenbruke, men som samfunn er vi også avhengige av forbruk, og det er viktig at bedrifter kan styre gjennom det. Jeg tror vi fremover må se mer på hvordan vi lever, og hvor lang levetid produktene vi omgir oss med har", sier Tom Dixon, som også påpeker at han jobber med å finne innovative måter å redusere sin miljøpåvirkning på. "Målet mitt er å skape design som kan ha en positiv innvirkning på samfunnet og miljøet og bidra til å skape en mer bærekraftig fremtid".
Og når alt er sagt og gjort, er Tom Dixon også designeren som liker å utfordre de eksisterende konvensjonene og normene innen design. Han ønsker å skape design som ikke bare følger trender eller tidligere suksessfulle modeller, men som i stedet skaper sin egen vei og bryter nye grenser.