Med kjærligheten til den gode kvalitet
Lekkert design i en god kvalitet var årsaken til at Tine Timm Hemicke startet Cozy Living, og det er stadig drivkraften i dag hvor hun ut over Cozy Living også har inngått et samarbeide med Bahne om salg av deres brands, og dermed har skapt en merkekombinasjon som når bredt ut i detaljhandelen.
–Cozy Living er min baby. Jeg føler stadig at vi spirer og gror og er i konstant utvikling. Det finnes så mange muligheter som vi enda ikke har utforsket. Det sier Tine Timm Hemicke som startet Cozy Living etter å ha vært selvstendig i it-bransjen i 10 år etterfulgt av 10 år i spiritbransjen.
–Under finanskrisen stengte den virksomheten som jeg arbeidet i ned i Danmark, og fordi vi hadde gjort det bra fikk jeg en pose penger som takk. Det var startskuddet – eller startkapitalen – til at jeg kunne kombinere det å være selvstendig med salg av produkter, noe som interesserte mig. Og da jeg alltid har kunnet like interiør og design av god kvalitet, hvor varene er viktigere enn brandet, og hvor prisen dermed er riktig, valgte jeg å investere her, forteller Tine.
Da hun begynte visste hun ingenting om interiørbransjen, men det lærte hun seg underveis. Noe av det hun forstod ganske raskt var at det er lett å lage dyre varer, men at det ikke er så lett å skape god kvalitet og godt design til god pris.
–Men planen var fra begynnelsen å designe produkter som både så og føltes lekre ut, og slik er det fortsatt.
Tine forteller at hun begynte med å kjøpe et domene, og så var hun i gang. –Den første kolleksjonen bestod av varer som jeg hadde kjøpt inn, men siden er alt designet av Cozy Living så kundene kan få varer som ikke finnes andre steder.
I dag sitter det 12 personer på et fullstendig nyinnredet showroom og kontor i Allerød, og i tillegg finnes i Veile Bahnes showroom som også er nylig innredet. For på slutten av 2019 inngikk Cozy Living nemlig en avtale med Bahne om å være distributør på deres brands; Bahne, Gorm’s og Margit Brandt i forhold til alle andre detaljbutikker enn Bahne.
Disse fire brands harmonerer nå perfekt med hverandre uten å konkurrere. Tvert imot forteller Tine at det er masse synergier, og at de fire merkene gir noe til hverandre.
–Kunder som er vant til å kjøpe Bahnes spennende, annerledes og trendy interiørprodukter, kan saktens mangle en lekker pute fra Cozy Living i butikken, og Cozy Living kundene har eksempelvis tatt Bahnes wellness-produkter til seg. Og når vi leverer samlet fra alle fire brands som vi gjør nå så sparer det leveringsomkostninger.
Faktisk forteller Tine at den nye konstellasjon er blitt svært positivt mottatt, ja mer enn hun i sin villeste fantasi hadde turt å håpe på. –Vi når riktig bredt ut, og vi kan tilby våre kunder; detaljbutikkene, hoteller og stylister produkter som passer inn overalt.
Samtidig har både Cozy Living og Bahne tilpasset kolleksjonene så der hvor det var overlapping har man justert.
–Vi er fantastisk glade for samarbeidet med Bahne, og vi er stolte av at de har valgt å samarbeide med Cozy Living. De har været i ”gamet” i mange år, og vi kan lære riktig mye av dem. Samtidig kan de trekke på vår viten om salg til detaljhandelen i både Danmark og utlandet.
Faktisk har Cozy Living egne selgere i både Norge og Sverige, og det har man hatt siden begynnelsen, og herutover samarbeider man med distributører i en rekke land bl.a. i England hvor man har et stort set-up med åtte selgere som besøker kundene i Belgia, Spania, Østerrike, Italia og Portugal.
Planen er selvfølgelig å bygge ut eksportporteføljen – ikke minst Tyskland ligger klar for det. Tine er ikke redd for å slå fast at hun ansetter gjerne egne selgere hvis man ikke finner en agent. –Det er uten betydning for meg om det er egne selgere eller agenter, bare de er dyktige.
Cozy Living er Boutique Chic
Hvor Bahne er produkter som er trendy akkurat nå så er Gorm’s produkter til pizzabaking og -servering skapt i et tett, pasjonert og kompromissløst samarbeide med Gorm. Margit Brandt er design utformet i samarbeide med Erik Brandt så man sikrer at produktene er skapt i Margit Brandts ånd, og at de lever opp til hennes sans for design og mote.
Når det gelder Cozy Living, forteller Tine at overskriften er Boutique Chic. –Det handler om kjærligheten til farger og lysten til å skape design av god kvalitet. Vi skaper vår egen stil som matcher tidens trend. Så forsøker vi å se alt ovenfra ut over de skandinaviske grensene, så vi kan skape en stil med et mer Internationalt ”take”, men som selvfølgelig også fungerer i Skandinavia.
Korona ble snudd til en fordel
Tine og Cozy Living satte samarbeidet med Bahne i gang i begynnelsen av 2020 – og så kom korona.
–Det var som å få en våt klut i ansiktet, for vi ante jo ikke hva vi så inn i. Men faktisk fikk vi lynraskt snudd det til en kjempefordel, forteller Tine. –Vi ble satt på pause, og vi fikk tid til å se på om det vi gjorde var det riktige. Vi stilte ut på syv messer både på våren og høsten, og selv om det var det som skulle til for at få virksomheten i gang var det en stor belastning. Vi brukte korona-pausen til å evaluere og nå fremover vil vi gjøre ting annerledes.
Det betyr at Cozy Living ikke vil være å finne på så mange messer, og høyst sannsynlig vil konsentrere seg om de store som eksempelvis Homi i Italia og Maison et Objet i Frankrike. I stedet har man bygget opp en helt ny nettside som i langt høyere grad støtter opp om forhandlerne.
–Vi selger ikke direkte til forbrukerne. Det besluttet vi da vi startet virksomheten, og vi hadde det temaet oppe igjen da vi evaluerte under korona. Konklusjonen er at det skal vi ikke. Vi vil ikke konkurrere med våre forhandlere. Så i vår shop kan forbrukerne i stedet se hvilke av våre forhandlere som har det gjeldende produktet i f.eks. Sverige, Portugal eller Norge. Samtidig kan forhandlerne se om produktet er på lager, når det vil være tilgjengelig og når vi kan sende det direkte til kunden for dem. Slik kan de shoppe innenfor alle fire brands. Så det er blitt betydelig lettere å være kunde hos Cozy Living. Og Tine lover at man fremover vil støtte forhandlerne enda mer bl.a. på det digitale området.
Bl.a. vil man brande varene kraftigere online, og man vil sørge for å guide kundene direkte til forhandlerne.
De to showrooms i henholdsvis Allerød og Veile er som nevnt begge blitt modernisert, så de står helt klare når både skandinaviske og andre utenlandske kunder igjen kan komme innom.
Pasjon, engasjement og kjærlighet
Tine er meget glad for at hun skiftet ut data, vin og sprit ut med design og interiør. Hun kaller bransjen «litt gammeldags» sammenlignet med it-bransjen, men hun setter pris på det store engasjement, pasjonen og den kjærligheten, som finnes til varene i bransjen.
–Og så gjør det en stor forskjell at vi kan arbeide med produkter som betyr noe for meg.
Av Pia Finne Oversatt av Gunnhild Bjørnsti