Milliardinvesteringer i JYSK-butikker skaper positiv kundereaksjon
JYSK har nå fullført en treårig moderniseringsplan for sine butikker. En omfattende innsats som har kostet 4,7 milliarder kroner. Resultatet er en mer innbydende butikkopplevelse, som har fått positive tilbakemeldinger fra kundene.
JYSK har modernisert butikker for 4,7 milliarder kroner. Foto: JYSK
Det nye butikkinteriøret inkluderer lyse tregulv, inspirerende rommiljøer, ny belysning og moderne innredning. Eldre innredning med blå tepper og eldre belysning er erstattet med en mer stilig og tidsriktig estetikk. Det oppdaterte konseptet er nå implementert i JYSK-butikker over hele verden.
Testfasen startet i 2016 i Horsens, hvor en prototype av butikkkonseptet ble testet ut. Dette førte til utviklingen av det såkalte Store Concept 3.0, som i 2021 viste så gode resultater at JYSK valgte å akselerere implementeringen globalt. Målet var å bygge om alle aktuelle butikker innen tre år – et mål som nå er nådd.
«Et stort skritt fremover»
Til tross for globale utfordringer som lengre leveringstider for varelager og stigende råvarepriser på grunn av COVID-19, har JYSK klart å holde planen.
"Vårt nye konsept har forbedret handleopplevelsen enormt, og sammen med utviklingen av vårt sortiment mener vi at vi har tatt et stort steg fremover når det kommer til merkevare- og kvalitetsoppfatning. Dette gjenspeiles også i flere yngre kunder og bedre tilbakemeldinger fra kunder," sier Carsten Nørgreen Weinkouff, konserndirektør Retail Development, Customer Service og B2B.
Over 2000 butikktilpasninger
I løpet av de tre årene er det gjennomført over 2000 butikkaktiviteter, noe som tilsvarer mer enn én ombygging per dag.
– For å fortsette å være attraktive for kundene våre, må vi investere i butikkene våre, og med tanke på vår konstante inntektsvekst og solide resultatresultater de siste regnskapsårene, tør jeg påstå at investeringen er verdt pengene, sier Carsten Nørgreen Weinkouff.
På de fleste steder er ombyggingen nå gjennomført, men det mangler fortsatt noen få eldre butikker da leiekontrakter hindrer modernisering på dette tidspunktet.
"Vi må alltid vurdere om det er en god business case eller ikke å bygge om en butikk. Nesten alle våre butikker er utleid, og her må vi vente til kontrakten går ut dersom dagens beliggenhet ikke er ideell for en ombygging, akkurat som det ikke er fornuftig å bygge om en butikk som er i ferd med å stenge," forklarer Carsten Nørgreen Weinkouff.