Møbelbransjens klimautfordring: "Vil du beholde kundene? Tenk sirkulært!"
Møbelindustriens klimapåvirkning tas opp på Gøteborgs møbelmesse.
"For å beholde fremtidens kunder, må møbelbedrifter være transparente. Med praktisk talt alt," sier Maria Soxbo, en engasjert journalist og forfatter som foreleser om klima og interiørdesign ved Möbelmässan Göteborg,
Møbelbedrifters ansvar for en bærekraftig fremtid er en viktig del av programmet på Gøteborgs møbelmesse 16.-18. September. — Jeg vil snakke om nye forbruksmønstre og vise utstillerne hvordan de bør tenke, sier Maria Soxbo, som har skrevet mye om interiør og klima, og som har gitt ut flere bøker med bærekraftstema.
Hun er også medgründer av Klimaklubben med 40 000 følgere på Instagram, åpent for alle som ønsker å engasjere seg i saken.
Kunden blir mer og mer belest
Maria oppfordrer møbelbedrifter til å tenke sirkulært, ikke minst for å beholde kundene. Å påvirke og ta bevisste valg om alt fra råvareinnkjøp til foredling, produksjonsprosesser, logistikk og transport.
– Det skal jeg snakke mye om på møbelmessen, sier hun. «Fremtidens forbrukere blir stadig mer beleste, forsiktige og nysgjerrige. Derfor gagner det bedrifter enormt å bli transparente – om alt. Åpne vise hvordan man kan jobbe for å redusere klimapåvirkningen og dermed bygge troverdighet”.
Hun vil at bedrifter skal forklare, for sin egen og klimaets skyld, nøyaktig hvor råvaren kommer fra, hvordan man produserer, hvordan man jobber for å redusere avfall, hvordan man gjenvinner materialer som ikke kan gjenvinnes. Det vil også garantert bli strengere lovkrav på alle områder i fremtiden, så smarte selskaper gjør jobben akkurat nå.
Tilby reparasjon!
Klimabevisste forbrukere ønsker også å kunne beholde det så lenge som mulig når de har kjøpt et møbel. «Bedriftene må gjøre det enklere. For eksempel ved å bli flink til å tilby reservedeler, forklare hvordan man tar vare på møblene slik at de holder, og også tilby møbelreparasjoner – som omtrekk og skruing». Maria mener at denne typen tilbud kan være et konkurransefortrinn.
"Jeg synes også at bedrifter bør bli flinkere til å tilby brukt. Har du laget kvalitetsmøbler kan du tilby å kjøpe det, reparere det og så selge det en annen gang".
Vil ha produsentansvar
For å eliminere det motsatte, det vil si møbler som lett faller fra hverandre og ikke holder i lengden – og samtidig øke bevisstheten om kvalitet – ønsker Maria Soxbo økte krav til bransjen.
"Det må være produsentansvar, som blant annet sikrer at møblene kan repareres. Det er her politikerne må inn i bildet og beskytte forbrukerne. Jeg skulle gjerne sett strengere virkemidler og lovverk".
Kortsiktige trender – et problem
Ønsket om å gjøre en make-over, omorganisere møbler, bytte kjøkken, endre fargevalg i hjemmet er sterkt blant mange forbrukere. Det vil si det kortsiktige perspektivet: ut med det gamle, inn med det nye. Hvordan ser du det? "Det er definitivt et problem. Interiørtrender beveger seg raskere, akkurat som klesmote", sier Maria Soxbo.
Hun peker på forbrukerundersøkelser som viser at interiør er den kategorien der folk feilvurderer sin egen atferd mest. Vi kjøper mer boliginnredning enn vi tror, rett og slett overforbruk – Som forbruker synes jeg vi skal praktisere nytelse i stedet for fornyelse – Hvis vi trives i hjemmet vårt, betyr det ikke så mye at trenden sier at kjøkkenet skal faktisk være grønn i stedet for grå. Et hjem er bygget for livet, ikke for en sesong.