Når gamle kaffesekker får nytt designliv

Lars Kallesøe Jakobsen samler inn, gjenbruker og oppgraderer gamle kaffesekker fra danske kafferisterier, og sekkene får nytt liv som forkle, puter, poser, en puff og en saccosekk. Lars kaller seg en designentreprenør, og hans kreative hjerne hviler aldri et øyeblikk. Nå skal han begynne å selge produktene til danske designbutikker.

Lars Kallesøe Jakobsen står bak Kaffepuden.. Foto: Kaffepuder

Egentlig var Lars Kallesøe Jakobsen lærer på en friskole i Herning, men en dag holdt en av hans kolleger morgensamling om oppgradering, og det førte til en drastisk karriereendring for ham. Hun hadde blant annet med seg en kaffesekk som ble brukt som putevar, og det rustikke uttrykket, det vakre trykket og hele historien som lå gjemt i denne ene kaffesekken fanget Lars' oppmerksomhet.

"Jeg gikk hjem og kjøpte noen kaffesekker på nettet, samarbeidet med en dyktig syerske og lagde fire puter, som jeg presenterte for en kafé, som deretter kjøpte 15 av dem. Dette var begynnelsen på kaffepuden.dk," sier Lars.

I dag er det flere produkter i kolleksjonen fordi Lars ikke kan la være å utvikle og tenke kreativt. Det har blitt forkle, puffer, en saccosekk, en handlepose, en adventskalender med innebygd mikrobrikke, som følger med en original julehistorie i fire deler skrevet av forfatteren Louise Jensby, og mye mer. Og det er ingen tvil om at det kommer flere produkter. Alle produktene er unike, for uttrykket styres av hvordan trykket på den enkelte kaffesekken vil se best ut. Det betyr at ingen to er helt like.

"Jeg ser mulighetene i eksisterende materialer, som for eksempel de mange kaffesekkene danske mikroristerier tømmer hvert år. Vi gjenvinner, oppgraderer og prøver så langt som mulig å unngå å bruke ressurser på å lage noe nytt. Håndtakene til våre handleposer er gjenvunnede sikkerhetsbelter, innmaten i våre pynteputer inneholder kunstfiber laget av gjenvunnet plastflasker, og knappene våre lager vi av grener fra beskjærte trær og slitte stolben, som vi sager opp, pusser og oljer. Alle kaffepuden-produkter blir laget her i Danmark," forklarer Lars, som er gründer helt ut i fingertuppene og løser problemene så vel som utfordringene som de kommer.

Mens han forteller, henter han også en stol som Herning kommune ellers hadde kastet. Den har fått nytt liv, er slipt ned og trukket om med kaffesekk.

Foto: Kaffepuden

Foto: Kaffepuden

Foto: Kaffepuden

Foto: Kaffepuden

Foto: Kaffepuden

kaffep. Foto: Kaffepuden

"Dette er en ny verden for meg, og det er mye man må lære om salg, markedsføring og mye annet," sier Lars, samtidig som hans utviklerhjerne ikke hviler. Å kombinere en resirkulert kaffesekk-adventskalender med en mikrobrikke er nok ikke noe mange har tenkt på.

I tillegg til kafferisteriene som leverer kaffesekkene, har Lars nå også kontakt med en produsent av regntøy, og han bruker deres restmaterialer til blant annet baksiden på puffene og forkleet.

"En av mine leverandører av kaffesekker er Clever Coffee, og de kaller meg nå for deres avfallshåndterer," sier Lars med et smil. Selv kaller han seg en designentreprenør, og det er nok akkurat det han er. Han tenker kreativt, og det er ikke langt fra tanke til handling.

Nå står kaffepuden.dk overfor neste skritt på forretningsreisen, for Lars vil selvfølgelig gjerne få produktene sine ut i danske designbutikker. Og han kommer nok til å nå målet sitt, for når en ildsjel brenner for noe, er det vanskelig å stå imot.

Putter laget av kaffesekker.. Foto: Kaffepuden

Denne artikel er del af et tema:

Tema: En sirkulær designbransje

Mange av designbransjens bedrifter vil gjerne være mer sirkulære, men hvordan introduserer man en sirkulær forretningsmodell og hvor starter man reisen? Det er en økende interesse for bærekraftige materialer og ressurser. Men det handler også om lokal produksjon, gjenvinning og gjenvinning og energisparende teknologi.

 

Dette har vi sett på i dette temaet, der Frank Engelbrecht, Lifestyle & Design Cluster forteller oss at det faktisk ikke er så uhåndterlig å begynne å jobbe med sirkulær økonomi. Og vi ser nærmere på den nye «emballasjeloven», som trer i kraft i 2025.

Relatert innhold

02.05.2024Designbase.no

Fargetrender i 2025 handler om harmoni

30.04.2024Designbase.no

Salone del Mobile.Milano 2024 slår fjorårets besøkstall

29.04.2024Designbase.no

Nordstil sier en bærekraftig takk til regionen

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

22.04.2024Designbase.no

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Unike krus i steintøy fra Villa Styles

18.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Formskjønne vårnyheter fra BITZ

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023