Nordsjö feirer 20 år med ColourFutures og Årets farge

Nordsjö har de siste to tiårene årlig produsert trendrapporten ColourFutures, som hvert år, basert på global innsikt, fanger opp det kommende årets fargetrender og Årets farge. Ser man tilbake gjennom årene kan man se at både enkelthendelser og de mer vidtrekkende endringene i samfunnet har preget vårt fargevalg på veggene.

Foto: Nordsjös.

Det er velkjent at det som skjer i samfunnet påvirker livene våre og måten vi innreder og farger hjemmene våre på. For en merkevare som Nordsjö er det derfor viktig å forstå hvilken retning verden går sosialt, miljømessig og økonomisk, for å kunne forutsi hva forbrukerne vil trenge og bli inspirert av.

Derfor inviterer Nordsjö hvert år en internasjonal gruppe design- og trendeksperter til, sammen med selskapets egne eksperter, å gjennomføre omfattende research og forutsi fargetrender for det kommende året. Forskningen tar utgangspunkt i de strømningene som råder både i vårt samfunn og i hele verden. Det som kommer ut av disse diskusjonene og har blitt produsert hvert år fra 2004 til 2023 er ColourFutures trendrapport. Denne rapporten inneholder et overordnet tema for året, samler fire dominerende trender, som deretter tolkes i aktuelle fargepaletter, med Årets farge som går som en rød tråd gjennom de fire fargepalettene.

–Hvis vi ser tilbake på de 20 årene vi har laget vår trendrapport ColourFutures, kan vi se hvordan ulike farger har kommet i fokus. Kalde blåtoner var i rampelyset i årene etter årtusenskiftet. Rundt 2011 var verden litt mer ustabil og fargen gul blomstret, med vårt forsøk på å skape en positiv følelse i hjemmet. I 2017 så vi i stedet mot det enkle og tidløse – fargen Denim Drift symboliserer fellesskap og en rolig livsstil I 2021 føles verden ustabil og behovet for stabilitet gjorde at vi måtte finne motet til å ønske endring velkommen – vi valgte den varme gråbrune fargen Brave Ground som årets farge, sier Ann-Charlotte Linde, fargeleder i Nordsjö.

Nordsjös bud på fargepaletten til 2023. Foto: Nordsjös.

I tillegg har det over 20 år vært et tydelig skifte i retning av mer naturlige farger – en trend som når sitt høydepunkt i år med både en ColourFutures-rapport som er helt inspirert av naturen, og med Årets farge 2023 i farge. Wild Wonder” – en nyanse inspirert av de varme tonene til nyhøstede avlinger. Dens myke glød gir oss en direkte forbindelse til naturen og skaper en følelse av energi og positivitet. Mens folk søker etter støtte, kontekst, inspirasjon og balanse i dagens verden, henvender de seg til naturens underverker for å finne det. Man blir overrasket over naturens magi, som oppsummeres av temaet for 2023 – seeds of wonder.

–Det er, og har vært, veldig spennende og inspirerende å analysere bakgrunnen for morgendagens trender og fargene som reflekterer folks følelser og behov, og årets farger, som er inspirert av naturen, tror jeg vil bli satt stor pris på av våre kunder, sier Ann-Charlotte.

-PF

Relatert innhold

23.04.2024Designbase.no

Kunstig intelligens i detaljhandelen

22.04.2024Designbase.no

Keramisk popkultur

18.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Formskjønne vårnyheter fra BITZ

15.04.2024Designbase.no

En ode til lekent design

15.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Vakre lykter med karakter fra Villa Collection Danmark

11.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Innred med naturlig sjarm og håndverksmessig dyktighet

10.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Alt til vårlunsjen fra Södahl

10.04.2024Designbase.no

Fokus på bærekraft

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023