Norway Designs, 900m2 med skandinavisk design

Mekka innen design og kunsthåndverk, og Norges største papiravdeling.

Papirblomster selges med papir og oppskrifter, klar til å skapes hjemme..

–Vårt mål er å lage plass for norsk design og kunsthåndverk. 2021 blir ikke noe unntak, vi vil fortsatt ha fokus på norsk design, forteller Runa Boman, daglig leder.

Hva kan du fortelle om planene for 1. kvartal 2021?
–Planen vår er å holde hodet over vann. Bedriften har ikke noen store planer ennå fordi alt er så usikkert at det gjør det vanskelig å legge planer for noe som helst. Det vi vet er at vi skal ha et fint samarbeid med Iittala i februar hvor vi viser noen av deres nyheter. Vi er også i dialog med en norsk leverandør om en utstilling av deres unika-produksjon, men avtalen er ikke helt landet ennå. Blir det noe av, så blir det veldig flott.

Er det noen spesielle merker som dere satser på?
–Det satses alltid på å finne gjenstander fra norske kunsthåndverkere og norske merkevarer. Det må ikke nødvendigvis være nye leverandører, vi liker godt å finne nye produkter fra eksisterende leverandører. Vi bruker mye plass på kunsthåndverk, men også på produsenter som vi synes står inne for det vi liker å fremme.

–Av våre store norske merkevarer er Røros Tweed som vever alle pledd i norsk ull på Røros. Det er en helnorsk bedrift som har satset tungt på norsk design. Det er unikt, - det er ikke mange igjen av dem. Det er et så solid produkt hvor kundene alltid er fornøyde. Røros Tweed er produkter for generasjoner, vi er stolte av dem. 

–Odd Standard er en liten mikrofabrikk i Stavanger som drives av Tonje Sandberg og Constance Kristiansen. De lager serviser i keramikk, både til restauranter og noen forhandlere som oss. De jobber eksperimentelt og har et hav av kombinasjoner av leire og glasurer. Her fører vi serviser med håndverkspreg som er bruksvennlige og tåler oppvaskmaskin.

–Nedre Foss som er etablert av Espen Voll og Torbjørn Anderssen. De tegnet interiøret til restauranten, ølbaren og uteområdene på Nedre Foss gård i Oslo og startet med lysestaken Ildhanen til denne restauranten. Langsomt men sikkert har de utviklet kolleksjonen. De jobber med 100 års produkter, dvs. de vil at deres objekter skal vare i minst 100 år. Ildhanen selges enormt bra her i butikken, og de lanserte nylig Nunatak, en 4-armet stake som også selger bra. De bruker av og til andre designere som Sigve Knutson som tegnet opptrekkeren Bokk og Jin Kuramoto designet vannmuggen Vannfall.

–Fram Oslo, et skandinavisk møbel- og interiørmerke, som satser på norsk signatur, naturlige materialer og god funksjon. Annette Hoff, Christoffer Kverneland og Sunniva Hoff er grunnleggerne.  De selger bla. bunadspledd tegnet av Andreas Engesvik, vase i larvikitt tegnet av Kaja Dahl og duker tegnet av Vera % Kyte vevet på Grindaker Vev. En fin samling av produkter med tydelig profil.

–OsloAula består av Sara Grettenberg og Marie Sagen som jobber med interiør og produkter med fokus på norsk produksjon. For 2 år siden ringte jeg Marie før julesesongen og spurte om en norskprodusert juleartikkel. Med knapp tid klarte de å designe et fat i heltre eik som et funksjonelt juleobjekt. Det fikk navnet Filipine som hinter mot leken med nøtter. Senere ble Filipine utvidet i en større fargepalett og kan brukes hele året.

–Innen kunsthåndverk har vi også en rekke store og små gode leverandører som lager objekter i ulike materialer som glass, tre, keramikk og smykkedesignere. Vi er glade for å ha dem her, de fortjener alle mye ære så jeg vil ikke nevne noen navn og det blir for mange å ramse opp alle.

Finnes det mye god norsk design?
–Ja, og det er gøy at det beveger seg så mye. Tiden gjør at butikken endrer seg konstant, hver dag gir en mulighet til å gjøre noe annerledes.

Hva kan du fortelle av historien til Norway Designs og din rolle?
–Norway Designs startet opprinnelig som en utstilling med norskproduserte varer som ble vist forskjellige steder i USA. Tanken var å fortelle verden og USA at Norge ikke stod tilbake for sine naboland når det gjelder god design. Utstillingen het «Norway Designs for living», den første åpnet i Chicago i mai 1951, men turnerte til flere forskjellige steder i de kommende årene. I juni 1957 ble deler av denne utstillingen til butikken Norway Designs, og siden har vi holdt til i Stortingsgaten 28 i Oslo.

–63 års butikkdrift har endret innhold og vareutvalg, men vi har fortsatt et ønske om å være et samlingssted for god norsk design og kunsthåndverk. Min rolle i butikken er å ha hovedansvar for at vi er tro mot profilen vår. Jeg har utrolig mange dyktige ansatte, og sammen diskuterer vi oss frem til hva vi skal ha i hyllene.  Mye av jobben min er dermed å bestemme hva vi skal selge og på hvilken måte vi skal gjøre det.

–I tillegg har jeg det administrative og økonomiske ansvaret og jobber mye sammen med markedssjefen for at vi skal ha en butikk som er tilgjengelig i sosiale medier og er synlig for alle som går forbi.

Hva vil du si særpreger Norway Designs i 2021?
–Jeg tror vårt vareutvalg og bredden gir oss særpreget uansett hvilket år vi er i. Vi ønsker å være et senter for norsk design og i tillegg vise det beste fra andre nasjoner innenfor de kategoriene vi arbeider i.

–Det har alltid vært et utgangspunkt i Norway Designs at produktene skal være med kundene i lang tid, vi har aldri fokusert på trend. Vi jobber med ting vi tror på. Vi er en familieeid butikk som min morfar startet. Min mor drev butikken fra første dag helt til hun gikk av med pensjon, vi jobbet faktisk sammen noen år. Nå er det jeg som driver butikken og eier den sammen med to søstre.

–Mange kunder kommer tilbake over år, slik ønsker vi det også. Vi jobber lite med kampanjer og rabatter, og min oppgave er å bevare en sunn drift. Vi skal ikke gro inn i himmelen, men tjene så vi har råd til å drive konseptet. De ansatte bruker også mye tid på å snakke med kundene våre. De er selve barometeret på hvor suksessrike vi er. Det å investere i fornøyde kunder er en viktig oppgave for oss. Kundene skal få noe ekstra hver gang de kommer innom som god kunnskap og en hyggelig opplevelse, selv uten å handle noe.

Har dette konseptet endret seg over tid?
–Ja og nei. På over 60 år vil det alltid være endringer, men vi har det samme ønsket om å profilere norsk design og kunsthåndverk som vi hadde i 1957. Men verden er jo i stadig endring, og fokusområdene flytter seg over tid. Den største endringen er vel i bredden på hva vi selger, og selvfølgelig har vareutvalget endret seg i takt med tiden. Men konseptet og ønsket om hva vi skal være er det samme fortsatt.

Hvem er kundene?
–Kundegrunnlaget er bredt, med litt forskjellige kunder til de forskjellige avdelingene. I papiravdelingen har vi nok flere yngre kunder og mer studenter enn vi har i interiøravdelingen. Men et fellestrekk hos kundene våre tror jeg er at de har en interesse for god design og kunsthåndverk og for papir. Vi henvender oss både til de som skal kjøpe gaver og til de som er genuint opptatt av kunst og design.

Har det vært noen viktige milepæler underveis?
–Ja, det er klart det har vært. En av de virkelig store milepælene var da vi i sin tid åpnet papiravdelingen. Den har vokst fra å være ca. 60 m2 til å nærme seg over 200m2. Uten å være skråsikker, tror jeg vi har Skandinavias største papirbutikk, og den har fått en veldig viktig plass i vårt hjerte og i vår drift. Vi har også åpnet (og stengt) butikker i andre byer, opptil flere ganger.  Selv har jeg vært med på å feire både 40, 50 og 60-års jubileum. Det er stas, og jeg håper jeg skal kunne drive så godt at vi klarer mange flere sånne runde jubileer også.

Hva er din viktigste oppgave?
–Min viktigste oppgave er å være knallhard med å sørge for at vi holder profilen vår. Det er min oppgave å si nei når jeg mener en vare ikke er rett for oss, selv om vi kanskje kunne solgt den godt. I tillegg er det viktig å sørge for at det er lønnsom drift, og de to tingene går hånd i hånd. En tredje oppgave er å prøve å få dette til å være en fin arbeidsplass. Vi har mange ansatte, og det å kunne romme mange forskjellige mennesker og få tilbake god arbeidskraft er en oppgave jeg tar med stort alvor.

Hva er den største gleden med å jobbe med Norway Designs?
–Det er så mange gleder med å jobbe med Norway Designs, så jeg må nesten plukke mer enn én. Det er selvfølgelig en glede å omgi seg med så mye vakker design og kunsthåndverk hver dag. Samtidig synes jeg det er en glede å ha så mange flotte ansatte som gjør hverdagen morsom og innholdsrik. Det er alltid veldig hyggelig å møte leverandører og kunstnere, bli bedre kjent med prosessen rundt et produkt, lære noe nytt og ikke minst vite hvem det er som lager det vi til slutt skal selge. Og sist men ikke minst; vi har verdens beste kunder, de utfordrer oss og inspirerer oss og gjør at vi hver dag gleder oss til å komme på jobb og til å finne det de har lyst til å handle med seg, avrunder Runa Boman.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.no

Jeg ønsker å lage bærekraftige vesker som tåler hverdagen

18.11.2024Designbase.no

Oslo Design Fair blir mer salgsorientert

15.11.2024Designbase.no

Funksjonelle kontrakttekstiler på Heimtextil

13.11.2024Designbase.no

Årets farge varsler optimisme

12.11.2024Designbase.no

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.no

Sør-Koreas nye generasjon av Rising Talents

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023