Oslo Design Fair blir mer salgsorientert
Utstillere etterspør en mer salgsorientert messe, og nå justerer ledelsen bak den store norske møbelmessen.
Oslo Design Fair fastslår at 8 av 10 av årets utstillere fikk nye kunder og kontakter i forbindelse med sin deltakelse. Men årets tilbakemeldinger gir også ledelsen inntrykk av at utstillerne ønsker en høyere grad av kommersialisering.
"Vi er opptatt av at våre utstillere skal komme i tett kontakt med så mange kunder som mulig under Oslo Design Fair. For å lykkes med dette finpusser vi arrangementet til å bli en enda tydeligere salgsarena og møteplass for handel. Dette er også i tråd med hva våre utstillere og besøkende angir som sin hovedmotivasjon for å delta på arrangementet. Ifølge vår research ønsker bransjen primært en arena for kjøp og salg mellom næringsdrivende i verdikjeden for design og interiør. Vi vil sørge for dette i tråd med den tilbakemeldingen vi har mottatt,” forteller Silje Låveg, prosjektleder for Oslo Design Fair.
De utfordrende tidene som møbel- og interiørbransjen står overfor, har også vært avgjørende for at Oslo Design Fair nå justerer rammene rundt messen.
Dette vil blant annet merkes på layouten av messen, som fremover konsentreres til Hall D på 10.000 kvadratmeter. Dette skal sikre at utstillerne får oppmerksomhet fra flere besøkende.
I tillegg vil det ikke være den samme kunnskapsdelende tilnærmingen på messen i form av akademiske foredrag og inspirasjonsområder.
Oslo Design Fair finner sted fra 26.–28. januar 2025.