Sertifisert bærekraft og god design

Bærekraft er ikke noe nytt i den danske designverdenen. Spesielt unge designere og svært unge selskaper snakker ikke om bærekraft så ofte. For de unge selskapene som LIND DNA, er det selvfølgelig at designen er bærekraftig.

Pressefoto: LIND DNA.

Da LIND DNA ble etablert for seks år siden var det nettopp da innovative tanker om hvordan ressursene skal rekke til kommende generasjoner, var blitt allemannseie. Vår bevissthet om forbruk tok for alvor fart i forhold til begreper som up-cycling, re-cycling og miljøsertifiseringer som dokumenterer at produktene nå også er fremstilt forsvarlig. Det er ingen tvil om at LIND DNA traff bølgen på et godt tidspunkt både design- og materialmessig. Virksomheten har utelukkende meldt om vekst og selger i dag til 50 land med en eksport som tegner for 80% av omsetningen. 

”Ideen bak LIND DNA er å designe produktene in-house og å produsere det meste i Århus så vi med andre ord har produktet tett på oss fra idé til prototype og produksjon”, forteller Preben Lind som er innehaver av LIND DNA. Designbase møtte ham under 3daysofdesign i København, hvor LIND DNA innvidde sitt nye showroom på Toldbodgade.

Han forteller videre: ”Det skinn som vi arbeider med er sertifisert av OEKO-TEX®. Det betyr at fremstillingsprosessen er bærekraftig og miljømessig forsvarlig, og at skinnet er testet for sunnhets- og miljøskadelige stoffer. Vårt skinn stammer fra gammelt møbelskinn og rester fra produksjon av møbler, sko og vesker. Det er kjernelæret som granuleres og blandes med 20 prosent naturgummi fra trær for å skape det slitesterke og smussavvisende materialet som danner basis for våre produkter”, forklarer Preben Lind, og sammenligner det med en MDF-plate som er presset sammen. ”Vi velger det skinnet som har den riktige kvaliteten og er bæredyktig forsvarlig i forhold til våre verdier”.

Bærekraft er integrert i verdiene

Bærekraft er ikke bare å finne i materialvalget hos LIND DNA, men er integrert i alle virksomhetens lag og verdier. ”Vi kan ikke hevde at alle våre produkter er fullt ut bærekraftige, for hvis man ser holistisk på begrepet «sustainability» så inngår jo også transport og C02 i den samlede ligningen. Vi vil heller være realistiske og si at vi daglig foretar noen omhyggelige og bevisste valg hele veien igjennom vår verdikjede”, fastslår Preben Lind.

LIND DNA har metallverksted og egen systue i Aarhus, og har man et produkt man ikke selv kan sy, finner man en samarbeidspartner like ved.

”Jeg har alltid designet og oppfunnet ting gjennom mitt liv, og det gjelder også de maskinene vi bruker i vår produksjon. Det betyr at vi kan være nytenkende, og at vi kan produsere i Danmark og stadig ha en god business. Samtidig betyr det at vi for 95% vedkommende kan være ordreproduserende. Får vi en ordre på 800 dekkeservietter, kan de produseres i løpet av en dag”.

Blant LIND DNA’s største eksportmarkeder er Sverige, Norge og Tyskland, og Skandinavia er klart et av brandets største satsningsområder.

”Vi benytter agenter i de respektive land, og på fjernmarkeder som Japan, Korea, Dubai og Australia samt USA og Canada samarbeider vi med distributører”.

Filosofien er at man beveger seg innenfor lifestyleprodukter og home accesories. Småmøbler er kommet med i sortimentet, men de store møblene overlater man til andre.

Preben Lind mener klart at det er en fordel på de utenlandske markedene å være en dansk designvirksomhet. ”Det er som å ha medvind på sykkelstien”, sier han med et smil, og nettopp derfor er skandinavisk design noe man fokuserer på. ”Vi tenker vår historie, og hvor vi kommer fra inn i brandet. Det er lettere å møte en utenlandsk kunde første gang når man er et dansk brand. Til gjengjeld settes forventningene høyt hva angår design, kvalitet og image, og det skal man naturligvis leve opp til – også PR- og markedsføringsmessig”.

Resirkulert skinn

De første produktene fra LIND DNA var skriveunderlag, lap top vesker og dekkeserviettene som de fleste kjenner i dag.

”Både design- og materialmessig traff vi riktig i markedet, og den strategien vi la opp til den gangen er også den vi driver virksomheten etter i dag”.

Resirkulert skinn er en av grunnpilarene i LIND DNAs produktsortiment. Materialet inngår i hovedparten av virksomhetens produkter, om det er dekkeservietter, brikker eller småmøbler i innovative og annerledes kombinasjoner med materialer som europeisk eik eller stål.

”Vårt materialvalg og emballasje er miljømessig ansvarlig og vi forbedrer løpende vår avfallshåndtering i vår produksjonsbygning i Aarhus, som vi riktignok flytter fra på slutten av året da et nytt og større hovedkvarter er ferdigbygget. Vi har en Zero Waste strategi, basert på avfallsforebyggelse og proaktiv gjenbruk av sortert avfall. Når det er mulig insisterer vi på lokal produksjon i Danmark i samarbeid med lokale leverandører. Først og fremst gir lokal produksjon oss mulighet for å sikre de kontinuerlig høye produksjonsstandarder og hurtige leveringstider som vi sikter etter. For det andre er vi ansvarlige i forhold til å begrense transporten og vårt øvrige avtrykk på miljøet. Det ville vi ikke kunne kontrollere i samme grad hvis vi skulle hente alt hjem fra Asia”.

Preben Lind ser en tendens til at flere forhandlere går bredere inn i sortimentet, og det er nettopp det LIND DNA gjerne vil, for det gir en bedre mulighet for å fortelle historien bak brandet.

Relatert innhold

17.12.2024aida a/s

Sponseret

LIFE IN COLOUR Confetti utvider serien

17.12.2024aida a/s

Sponseret

En kremet og vakker nyhet i LIFE IN COLOUR

11.12.2024Designbase.no

Carlsberg går inn på borddekking

22.11.2024aida a/s

Sponseret

Slik lager du en serviett til en sløyfe

19.11.2024aida a/s

Sponseret

Confetti-partner inspirerer helt til Sør-Korea

14.11.2024Designbase.no

Mummi fyller 80 år!

16.10.2024Witt A/S

Sponseret

Nei takk til PFAS i drikkevannet

09.10.2024Designbase.no

En reise mot høyere grad av bærekraft

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Nordstil 2025 - Bestillinger legges i nord

Som det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Show
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023