250 år med håndverk og design
I år feirer Royal Copenhagen 250 år med eksepsjonelt håndverk, design og innovasjon. Som en del av 3daysofdesign den 18.–20. I juni 2025 inviterer Royal Copenhagen besøkende til en sensuell utstilling som feirer merkets rike arv og tidløse kunstneriske uttrykk.
Dronning Margrethe står bak designet av Royal Copenhagens jubileumsservise «A Majestic Tale».. Foto: Royal Copenhagen
I 250 år har Royal Copenhagen vært selve symbolet på eksepsjonelt håndverk, og kombinert tradisjon med innovasjon i skapelsen av ikonisk porselen. Merket er et symbol på dansk design, preget av uovertruffen kvalitet og en tidløs tilnærming til porselenshåndverk.
Utstillingen finner sted i Royal Copenhagens historiske flaggskipbutikk og presenterer et moderne og samtidsriktig blikk på århundregamle tradisjoner. Som en hyllest til håndverkerne hvis dedikasjon har formet merkevaren, inviteres besøkende til å oppleve det kunstneriske uttrykket og det detaljerte håndverket bak hvert enkelt stykke, fra Flora Danica og Blå Riflet til kunstprosjekter og moderne kreasjoner.
«Utstillingen er en hyllest til Royal Copenhagens håndverk og inviterer deg med på en reise gjennom 250 års historie. Den viser hvordan tradisjonelle teknikker har holdt stand gjennom tiårene, samtidig som den fremhever innovasjonene som har fornyet porselenskunsten», sier Jasper Toron Nielsen, kreativ direktør i Royal Copenhagen.
Det er ikke bare en feiring – det er en dynamisk og sensuell utstilling som inviterer besøkende inn i porselensets verden på en måte som aldri har blitt sett maken til. Fra det detaljerte kunstneriske arbeidet bak Flora Danica og Blå Riflet til kreative maleverksteder og lanseringen av en ny interiørdesignserie – hvert element tilbyr en overraskende og moderne vri på gamle tradisjoner.
Med en popup-Motif-kafé, kuraterte suvenirer og sensuelle designopplevelser skaper Royal Copenhagen en destinasjon under 3daysofdesign hvor kulturarv møter innovasjon på uventede og inspirerende måter.
«Vi ønsker at utstillingen skal være en virkelig sanseopplevelse, som bringer flaggskipbutikken vår til live gjennom en levende blanding av arrangementer og workshops. Personlig elsker jeg når et merke ikke bare viser frem produktene sine, men inviterer deg inn i selve den kreative prosessen – og det er akkurat det vi ønsker å gjøre. Vi ønsker å gi gjestene muligheten til å oppleve hele reisen – fra de aller første skissene til verktøyene som former porselenet og malernes omhyggelige håndverk. Målet vårt er å fremheve skjønnheten i håndverket og alle hendene og hjernene som er involvert fra utviklingen til den endelige skapelsen av en kolleksjon», sier Jasper Toron Nielsen, kreativ direktør i Royal Copenhagen.
A Majestic Tale. Foto: Royal Copenhagen
For å bringe denne utstillingen til live samarbeider Royal Copenhagen med MOON, et kreativt byrå basert i København kjent for sine særegne prosjekter. Sammen har de skapt en moderne opplevelse som tolker 250 år med håndverk med ny energi.
Utstillingen kan oppleves i Royal Copenhagens flaggskipbutikk på Amagertorv 6 i København under 3daysofdesign den 18.–20. Juni 2025 kl. 10.00–18.00.
FORTSATT SKAPER BØLGER 250 år med kunst og håndverk
Høydepunkter fra Royal Copenhagens utstilling inkluderer: Skjønnhet i håndverket: Musselmalt riflet: Besøkende inviteres til å utforske kunsten bak Musselmalt riflet, som har blitt omhyggelig håndmalt og håndlaget i 250 år. Malere og håndverkere presenterer historien og håndverket bak Royal Copenhagens mest ikoniske mønster og viser de mange trinnene som er involvert i skapelsen av det klassiske porselenet.
Et botanisk mesterverk: Flora Danicas kunst: Få et sjeldent innblikk i Flora Danicas eksklusive univers.Utstillingen avslører det ekstraordinære håndverket bak et av Royal Copenhagens mest ikoniske kunstverk, fra modelleringen av de skulpturelle formene til håndmalingen av hver detaljerte blomsterdekorasjon.
Lansering av nye interiørobjekter: I løpet av 3daysofdesign 2025 utvider Royal Copenhagen sitt univers og lanserer nye porselensobjekter til hjemmet – et betydelig skritt inn i interiørdesignens verden.
Motif Pop-Up Café: Motif, Royal Copenhagens nye kolleksjon, våkner til liv i Motif pop-up-kafeen. Kafeen, som ble laget i samarbeid med en lokal kaffebar, tilbyr en avslappet pause hvor besøkende kan nyte kaffe servert på det moderne og allsidige Motif-serviset.