Sirkularitet og bærekraft er en del av DNA
"Vårt mål er å redusere klimagassutslipp og å fremme bærekraftige materialvalg og overgangen til en sirkulær virksomhet, samt å kontinuerlig forbedre effektiviteten og bruke materialer med lavt klimaavtrykk", erklærer IKEAs designsjef Johan Ejdemo og Lena Julle, hvem er Sustainability Manager Range, og de rapporterer at IKEA utvikler med bærekraft og sirkularitet i tankene
IKEA var en del av 3daysofdesign Sustainability Hub. Men hvordan jobber et så stort selskap med bærekraft og sirkularitet. Jeg snakket med IKEAs designsjef Johan Ejdemo og Lena Julle, som er Sustainability Manager Range på IKEA, om å sitte på sengekanten i den veldig vakre, annerledes utstillingen.
«I utgangspunktet tror jeg bærekraft og å ta ansvar for naturen alltid har vært i røttene våre. Området vi kommer fra er et område som alltid har vært vanskelig å dyrke og hvor folk emigrerte fra i tidenes morgen. Så vi har lært å gjøre mye med litt og å være supereffektive i forhold til ressursene våre. Det er rett og slett en del av vårt DNA. Men vi har selvfølgelig utviklet oss, og vi har tatt arbeidet med bærekraft til oss, så i dag jobber vi mye med materialvalg og produktdesign, slik at det er mulig å la produktene våre inngå i sirkulære kretsløp», sier Johan Ejdemo. .
IKEA har noen ganske ambisiøse klimamål og sentrale fokusområder. Planen lyder som følger: Et viktig resultat i FY23 var utviklingen av handlingsplaner som gjorde oss i stand til å styrke våre klimamål i tråd med 1,5 °C-målet og SBTi Net-Zero-standarden. Planene inkluderer å halvere klimagassutslippene våre fra IKEAs verdikjede i absolutte tall innen FY30 sammenlignet med basisåret FY16. Målet er å redusere utslippene med minst 90 % innen FY50 senest. Eventuelle gjenværende utslipp vil bli nøytralisert i IKEAs verdikjede – uten bruk av CO2-kompensasjoner – for å oppnå en tilstand med netto-nullutslipp.Målene er validert av Science Based Targets-initiativet (SBTi).
«Vårt mål er å drastisk redusere klimagassutslippene, inkludert å fremme bærekraftige materialvalg og overgang til et sirkulært selskap, samt strebe for elektrifisering, 100 % fornybar energi og kontinuerlig forbedring av effektiviteten og bruk av materialer og matingredienser med lavt klimaavtrykk ", fastslår Johan Ejdemo og Lena Julle, og de fortsetter med å si at IKEAs klimaplan inkluderer fjerning og lagring av CO2 gjennom bedre skog- og landbruksforvaltning og CO2-lagring i produktene våre, og gå utover IKEA men ta et utvidet ansvar for IKEAs verdikjede for å gjøre det mulig for kunder og leverandører å oppnå ytterligere miljøreduksjoner, muliggjøre investeringer mot et rettferdig og robust netto null-samfunn og samarbeide med beslutningstakere, frivillige organisasjoner og andre virksomheter for å drive endringen vi ønsker å se.
Hvordan planlegger du å gjøre det?
«En av de virkelig store utfordringene er at materialer utgjør rundt 50 % av vårt totale klimaavtrykk hos IKEA. Så materialet er den virkelig store nøtten å knekke. Derfor jobber vi selvfølgelig med å finne materialer som er bedre for klimaet og som har et lavere klimaavtrykk. I tillegg jobber vi selvfølgelig med transport og kundens «last mile»-levering, vi søker å sikre at vår produksjon bruker strøm fra fornybare energikilder med mer», forklarer Johan Ejdemo og Lena Julle, som forteller at IKEA fortløpende ser på produktene, følger inkludert i lovverket og ser på materielle innovasjoner, som du også investerer i.
IKEA har et prinsipp om demokratisk design, som hjelper selskapet med å utvikle og evaluere produktene det tar inn i sortimentet. Demokratisk design har fem dimensjoner – funksjon, form, kvalitet, bærekraft og lav pris. De fem dimensjonene er alltid representert i IKEA-produkter.
"IKEA utvikler produkter med disse fem dimensjonene, så vi har bærekraft i tankene fra begynnelsen. Vi liker ikke avfall, så det er viktig for oss å bruke de riktige materialene. Vi ser etter materialer som er fornybare eller resirkulerte og som har en lav effekt. Vi jobber også med å designe produktene våre fra et sirkulært perspektiv – noe som betyr at vi designer dem på en måte som gjør det mulig og lettere å gjenbruke, pusse opp og resirkulere nødvendig å endre det fra et bærekraftsperspektiv, og så gjør vi endringer eller justeringer», sier Lena Julle, og hun mener at en bedrift bør påvirke og samarbeide der det er mulig i forhold til en mer bærekraftig tilnærming til design. Det kan være med leverandørene eller med beslutningstakere, frivillige organisasjoner eller andre interessenter.
Vi må navigere i verden vi befinner oss i
«Verden er ikke et harmonisk sted. Men jeg mener at man må sørge for å navigere innenfor de eksisterende rammene, og ikke minst når det gjelder bærekraft jobber vi hele tiden med», legger Johan Ejdemo til. Han innrømmer at de nok ikke snakket så mye om det. Det er imidlertid også endret nå. «Bærekraft har fått et annet fokus. Alle designerne i teamet mitt vet at bærekraft er et av de viktigste elementene, og det legger virkelig et positivt press på dem. De vet at de må lære mange ting på nytt og at de ikke bare kan trekke på gammel erfaring. Det handler om å være smart i forhold til hvordan designoppgaven løses og hvordan man jobber med materialeffektive løsninger. Hos IKEA har det alltid vært en industriell utvikling når det gjelder bruk og utforming av nye materialer, ofte drevet av kostnadsaspektet selvfølgelig, for å nå så mange vi kan, men nå er det også drevet av bærekraft.
Og det er hele verdikjeden som fungerer bærekraftig, og man samarbeider på tvers av produksjon, leverandører og så videre for å få det til.
"Hvert produkt vi legger ut på markedet nå må være bedre enn produktet vi fjernet. Både når vi snakker om materialer, men også når vi snakker om sirkularitet. Og atferdsendringer sprer seg til forbrukeren. I dag stilles det spørsmål om man skal konsumere eller ikke. Det handler ikke bare om å ha ting lenger, og når du konsumerer, vil du konsumere noe du kan leve med lenge.»
IKEAs designidentitet har så langt ikke endret seg, selv om klimamålene har spilt inn.
«Hvis det er én ting vi ikke endrer, så er det identiteten. Jeg tror vi er en av få bedrifter som har en levende visjon som har vært en del av oss veldig lenge. Det er ikke bare ord på et stykke papir. Vår designidentitet er noe vi refererer til og som er med oss i alt vi gjør. Det handler om å lage veldesignede produkter som skal gi noe til brukeren. Klarer vi å skape en eller annen form for umiddelbar lykke, er vi glade, men vi vil også levere lykke på sikt. Og produktene våre koster ikke en formue. Så når folk sier at de leter etter en førsteklasses opplevelse, sier jeg; det er perfekt fordi det er det vi gjør. Bare uten at det koster en formue, og nå får designopplevelsen en ekstra dimensjon med et bærekraftig aspekt», forklarer Johan Ejdemo, og han og Lena Julle avslutter med å slå fast at IKEA også har en forpliktelse i forhold til bærekraft i kraft av sin størrelse.
«Vi har en del økonomiske muskler, og vi vet at vi har et ansvar med den størrelsen vi har, og det tar vi på oss».