25.11.2019  |  Business  |  Ledelse & drift

Skandinavias ledende brand & trading house

F&H of Scandinavia er blant Nordens største aktør og -brandhouse innen alt til kjøkken, bordet, bad og interiør. Med mer enn 30 merker og flere tusen unike produkter.

–F&H ønsker å være en ledende partner innen kitchen, living & dining i Skandinavia, forteller Geir Spiten, direktør for F&H of Scandinavia i Norge.

Fra sine store lokaler på Trollåsen utenfor Oslo med 14 ansatte, er selskapet en av de største aktørene i sin bransje.

­–Det finnes mange mindre aktører, men de er sårbare i vår tid. Vi som selskap får stadig tilbud om oppkjøp av merker. Flere sliter, det kan være tøft å levere varer.

Det foregår en konsolidering av bransjen, som vi tidligere har sett innen elektro, sport og dagligvare. Det er nesten litt synd, for mangfoldet i butikkene går ned og det blir færre aktører.

Spiten, med bakgrunn fra elektrobransjen og grossistvirksomhet bak kjeden Enklere Liv  startet hos F&H of Scandinavia den 1.12.2018 og synes det er svært interessant å jobbe med så mange merkevarer, kjeder og detaljister.

–Det er spennende med merkevarebygging, men også krevende fordi alt er i endring. Kjeder går dårlig, folk er ikke så mye i butikker og på kjøpesentra, det er store endringer på gang. Samtidig skal merkevareeierne ha synliggjort sine varer når kjeder og butikker begynner å vakle. Det er et spennende skifte. Hvor skal alt bevege seg?

Med et skandinavisk perspektiv går det svært bra for F&H of Scandinavia med årlig omsetning på 805,9 millioner DKK og resultat på 31,9 millioner DKK for 2018.

–Målt i NOK er omsetningen raskt regnet på rundt 1,076 milliarder kroner og resultatet på 42 millioner kroner.

Innovasjon er kjernen i virksomheten i alle sammenhenger. F&H utvikler, designer og markedsfører konstant nye produkter i nye former og materialer, til glede for både kunder, leverandører og medarbeidere.

Hva er grunnen til de gode tallene i en omskiftelig bransje?

–Vi har vært flinke til å hente gode merkevarer, og har samtidig vært svært dyktige til å utvikle og innovere innenfor en bred portefølje av våre brands.

Den 1.9.2019 åpnet selskapet en konseptstore ved Gråbrødretorvet i København på 900 m2 for å vise mangfoldet av merkene.

–Vi kan kalle det både showroom og butikk. Alle vil reise til København, derfor ble den nye forretningen lagt der.

Hovedkontoret ligger i Viborg med døgnåpent lager på 30.000 m2 og 250 ansatte. 

–Vi har en god organisasjon, lener oss på et solid maskineri i Danmark med et flott system, kompetente mennesker og kvalitetssikring. Det er ikke noe problem at lageret er i Danmark, de leverer en jevn flyt av varer så vi er sterke på logistikk. Vi er like god leverandør til designbutikken på hjørnet som til de store kjedene, Kitch’n, Jernia, Elkjøp og Coop Norge.

Nye merker på vei opp

–De to siste merkene Zone Denmark og Villa Collection som ble kjøpt opp i 2018, gjør det svært bra sammen med merket Bitz. Zone Denmark kombinerer design og funksjonalitet med produkter til både bad og kjøkken. Villa Collection har et bredt spekter av alt fra småmøbler, lanterner, duftlys til lekre kjøkkenprodukter i trendy dansk design.

Bitz merket er startet av danske Christian Bitz med en flott serie av bestikk, servise og glass. Bitz er kjent fra TV i Danmark som en helse- og ernæringsekspert med et positivt livssyn. I utviklingsprosessen av kolleksjonen har han tatt utgangspunkt i den kunnskapen om helse han har tilegnet seg som forsker, forfatter og foredragsholder.

­–Christian Bitz er ikke like kjent i Norge men har vært både vert og ekspert i flere danske TV-program, og er utdannet cand. scient i human ernæring og forskningssjef på Herlev og Gentofte Hospital, hvor han er involvert i flere forskningsprosjekter og utvikling av maten til pasientene.

Bitz har utnyttet de forskjellige materialenes strukturer og farger, samt laget et design som gjør det enklere å få kontroll på porsjonene. Ideen er kort og godt at det skal være morsommere og enklere å være sunn i hverdagen!

–Spesielt med Bitz har vi en fin utvikling. Tallerkener i tyngre stentøy ligger i trenden nå og er in med farger og materialer. Før skulle alt på bordet være hvitt og enkelt, nå er stilen røffere og kulere skapt av en mannlig figur. Vi har tenkt at flest kvinner handler, men vi ser at menn, både enslige og i forhold, kjøper også Bitz. Merket har truffet bredt.

Showroomet på Trollåsen viser et imponerende utvalg av mange merkene som eksempelvis Sødahl på tekstil, Holm med typiske kjøkkenvarer, Mepal med matbokser og drikkeflasker, Rosti med Margrete bollen, Morsø med griller, Bamix med håndmixere, Leifheit med tørkestativer og strykebrett, Soehnle på luftrens, Lyngby med glass og Woll som er størst i Europa på stekepanner.

­–Vi har over 30 brands, det er mye. Vi skal fortsatt vokse videre med organisk vekst innenfor for våre merkevarer. Samtidig som det kanskje vil kunne komme nye spennende merker som banker på døren og vil inn i Norge og Norden. Vi ønsker å være den foretrukne partneren innen interiør, design og kjøkken.

F&H of Scandinavia er et «brand & trading house» som betyr at med  samarbeidspartnerne kan selskapet levere konsepter og løsninger for andres merkevarer.

–Hvis noen trenger en håndkleserie til sitt merke, kan vi med vårt maskineri hjelpe til med det. De store aktørene går ikke lenger på messer, de kommer direkte til oss og vi kommer der de er. Beslutningstagerne blir færre, og vi jobber tett med dem. Det er den veien det går, avrunder Geir Spiten.

F&H

F&H-konsernet har 250 medarbeidere fordelt på Stockholm, Oslo og Kina, og hovedkontor i Viborg i Danmark, der selskapet også har cirka 35 000 m2 med lager.

Mere fra Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

Designbase.no - Forum for design- og interiør­bransjen

www.designbase.no

Designbases medieunivers er for alle som arbeider profesjonelt i interiør- og design­bransjen. Vi berører emner som trender, tendenser i detaljhandelen, ledelse og produktorientering. Formålet er å gi leseren inspirasjon og konkrete verktøy til å kunne optimere sin virksomhet og ta de riktige beslutninger som gjør bedriften konkurransedyktig. Den redaksjonelle målsetning er via spennende og in…

Se profil  

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer