Studio besøk hos Morten & Jonas

Morten Skjærpe Knarrum og Jonas Norheim møtte hverandre som studenter ved Kunsthøgskolen i Bergen. Siden den gang har de produsert banebrytende møbler og belysning for noen av de mest berømte nordiske merkene.

–Som et resultat av nye forbrukermønstre begynner vi virkelig å se en annen tilnærming til interiørdesign og møbelproduksjon, sier designduoen..

På besøk i deres studio forteller de om rollen som Design Directors i Northern, det å skape innredning som føles hjemlig og hva som påvirker deres design nå.

"Krisen har vært forferdelig for mange, men det vi har sett er at folk virkelig kan gjøre en forskjell sammen.".

Siden etablering av studioet for ti år siden, har dere samarbeidet med en rekke ledende designmerker men hva gjør Northern så spesiell?

–Vi har en veldig spesiell forbindelse til Northern. Da grunnlegger Ove Rogne spurte om vi ville være interessert i å samarbeide med ham, sa vi selvfølgelig «ja».

–Northern imøtekommer ikke kortvarige trender. De lager tidløse objekter som er skapt for å vare. Vi brukte år på å utvikle det som skulle fortsette å bli en kolleksjon av dristige, vakre og funksjonelle møbler, interiørtilbehør samt belysning.

–Å være en del av en norsk merkevare og et bredere kreativt team som utfordrer verdens designscene, mens de fremdeles har nordiske verdier og egenskaper i sitt hjerte, er en utrolig ære.

"Northern er et merke som utfordrer verdens designscene, samtidig som det har nordiske verdier i hjertet.".



Som Northerns Design Directors, så vel som internasjonalt anerkjente uavhengige designere, hvordan ser en gjennomsnittlig dag i studio ut?

–Vi starter med en kopp kaffe og først da setter vi oss ned og planlegger dagen. Det er alltid beskjeder og e-post fra kunder og leverandører vi må svare på, og etter det går vi vanligvis på møter eller fabrikkbesøk.

–Enten det dreier seg om å kaste rundt på nye ideer sammen, løse produksjonsproblemer med teknikerne våre eller chatte med en produsent, elsker vi det vi gjør og blir kontinuerlig inspirert av verden rundt oss.

–Det kan være lange dager, men de er alltid verdt det. Å lage noe du vet vil gjøre noen andre lykkelige er hva flott design handler om.

“Northern imøtekommer ikke kortvarige trender. De lager tidløse objekter som er bygget for å vare.”.

Hvordan har pandemien påvirket arbeidet og prosessene som er involvert i å utvikle og lage produkter?

–I løpet av dette siste året har verden blitt snudd på hodet. Selv om vi har savnet å reise og møte andre mennesker, har det ikke påvirket vårt arbeid i stor grad. Om noe, har det gitt oss begge mer tid til å være kreative og utvikle nye ting.

–Krisen har vært forferdelig for mange, men det vi har sett er at folk virkelig kan gjøre en forskjell sammen. Å ta et øyeblikk for å stoppe opp og reflektere over det som er viktig, gir ofte positive forandringer og bringer med seg nytt håp, nye ideer og spennende muligheter.

Som ansvarlige designere som bevisst jobber både bærekraftig og etisk, hva gir disse verdiene til et ferdig produkt?

–I løpet av vår egen levetid har det skjedd et enormt skifte i tenking rundt miljø- og humanitære spørsmål. Som et resultat av offentlig debatt og forbrukere begynner vi virkelig å se en annen tilnærming til interiørdesign og møbelproduksjon.

–Selv om bransjen fortsatt har mye å lære, enten man er et merke, en designer eller en forbruker, er vi alle mer selektive med hensyn til hva vi kjøper, og velger mer nøye fordi vi forstår at verden ikke kommer til å være her for alltid.

"Å lage noe du vet vil gjøre noen andre lykkelige, er hva flott design handler om.".

Dere ses jevnlig i Norges populære TV2-show ‘Tid For Hjem’, et show som renoverer hjem innenfor et realistisk budsjett. Hva vil være de beste tips for alle som ønsker å pusse opp i nordisk stil?

–Nordiske hjem handler ikke bare om myke møbler og upåklagelig designobjekter. Det handler om å ta vare på det som omgir deg. Hver gang vi designer et rom, begynner vi alltid med å forstå behovene til menneskene som bor der og koble disse til rommets egenskaper.

–Vi fokuserer deretter på farger, overflater og materialer, og balanserer varige egenskaper med trendfokuserte begrensninger. Trender kommer og går, de gjenspeiler tiden vi lever i, og vil alltid ha innvirkning på det vi skaper.

–Et slikt eksempel er farger. Etter 20 år begynner vi alle å ønske mer av det i våre liv, så tenk på å bruke friske toner til soverom og varmere, tettere toner på kjøkken eller stue.

–Det viktigste å huske er å ikke overlesse. Bruk stearinlys og myk belysning, planter og tepper for å skape den viktige atmosfæren. Til slutt vil vi at folk skal føle seg trygge og komfortable, det er essensen av hjemmet for oss.

Når vi alle begynner å bli begeistret for fremtiden igjen, hvilke nye Northern-produkter kan vi glede oss til å se fra dere?

–Selv om vi ikke kan avsløre for mye ennå, utvikler vi for tiden en rekke spennende nye produkter, samt tilleggsutstyr for både Stilk bord og Blush belysningsserien. Vi er sikre på at gamle og nye Northern kunder kommer til å elske dem.

Relatert innhold

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

17.04.2024Designbase.no

Nytt AI-verktøy kan utstyre forbrukere med IKEA-møbler

15.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Vakre lykter med karakter fra Villa Collection Danmark

11.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Innred med naturlig sjarm og håndverksmessig dyktighet

10.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Alt til vårlunsjen fra Södahl

10.04.2024Designbase.no

Fokus på bærekraft

09.04.2024Designbase.no

Cosmos inspirerer trenden

09.04.2024Designbase.no

Arkitektonisk trekk

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023